2007-01-21, 13:09
Medlem
Csabas avatar
Hej,

Tänkte göra en homestyling av min lägenhet och då framför allt badrummet som behöver målas om o lite sånt (halvkaklat) innan jag säljer den.

För ett tag sen såg jag ett stylingprogram på tv där jag har för mig att de målade badkaret. Det är mintgrönt idag så det hade behövt en uppfräschning.

Någon som har några erfarenheter från detta eller vet vad för färg man kan använda och vad man ska tänka på?
Citera
2007-01-21, 17:38
Medlem
Fat bastards avatar
Jag har en kund som driver en remaljeringsfirma, dvs han lägger en ny emalj på slitna badkar.
Detta är ju naturligtvis det bästa alternativet, men.
Han får ju ibland in kunder som inte vill kosta på en ny emalj då detta är ganska dyrt.
Hans "budgetremaljering" är då att efter noggrant slipande med ett fint papper spruta karet med en högblank 2-komponents polyuretanlack som jag tillverkar i önskad kulör.
Håller inte riktigt lika länge som emalj, men om du skall sälja så duger det säkert.
Citera
2007-01-21, 17:48
Medlem
Squalos avatar
Jag tror inte det är smart att måla badkaret, eftersom det är mycket svårt att få färgen helt jämn. Det blir alltså små klumpar etc i färgen som inte är så trevligt. Sprutar man med vanlig färgspruta lär det rinna.

Det har kommit vit färg från målning av element på mitt badkar, och det har jag inte lyckats få bort. Förmodligen är det helt vanlig färg. Så det är nog inte svårt att få färgen att fastna, även om slipning är att föredra.

Jag hade köpt ett nytt badkar. Dom kostar ju inte så mycket.
Citera
2007-01-21, 18:03
Medlem
Fat bastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Jag tror inte det är smart att måla badkaret, eftersom det är mycket svårt att få färgen helt jämn. Det blir alltså små klumpar etc i färgen som inte är så trevligt. Sprutar man med vanlig färgspruta lär det rinna.

Två fel av två möjliga där.
Det blir inte klumpar i färgen när du sprutar med spruta, man silar alltid färgen innan man fyller sprutan annars skulle munstycket genast sättas igen vid eventuellt skräp i färgen.

Dessutom rinner inte färgen lättare bara för att du sprutar med spruta.
Färg rinner alltid om den läggs på för tjockt oavsett appliceringsteknik.

Färgen jag talar om kan förenklat jämföras med billack, och hur många bilar har du sett idag med små klumpar i färgen och rinningar på?

Ett gott handlag med färgsprutan däremot är ett måste för ett lyckat resultat.

Lyssna på nå'n som vet.
Citera
2007-01-21, 18:14
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fat bastard
Två fel av två möjliga där.
Det blir inte klumpar i färgen när du sprutar med spruta, man silar alltid färgen innan man fyller sprutan annars skulle munstycket genast sättas igen vid eventuellt skräp i färgen.

Dessutom rinner inte färgen lättare bara för att du sprutar med spruta.
Färg rinner alltid om den läggs på för tjockt oavsett appliceringsteknik.

Färgen jag talar om kan förenklat jämföras med billack, och hur många bilar har du sett idag med små klumpar i färgen och rinningar på?

Ett gott handlag med färgsprutan däremot är ett måste för ett lyckat resultat.

Lyssna på nå'n som vet.
Att färgen rinner mer med spruta sa jag inte, självklart rinner färgen, och spruta är väl största chansen att lyckas. Badkaret är i princip vertikalt. Roller och pensel är ju inte så smart.

Jag menar inte att det är klumpar i färgen, utan att det blir klumpar av att den rinner lite innan det torkar.

Bilar lackas av robotar och utbildade människor med specialverktyg och lack som vår trådskapare inte lär handla på lokala färghandeln.

Jag sätter pengarna på att vår trådskapare inte skulle få ett bra resultat om han försökta måla om badkaret. Och han skulle få klumpar. Sätter du emot det?
Citera
2007-01-21, 20:53
Medlem
Csabas avatar
Tack för er hjälp.

Jag vet inte om det skulle bli klumpar eller ej men jag tror att det gjordes med roller.

Det gör de på den här sidan som jag hittade efter lite googlande.

http://www.did.se/ccbygg/default.asp...93&avdelning=2

Jag glömde säga att jag har ett inbyggt badkar med kakel runt om så det är inte aktuellt att byta det.
Citera
2007-01-21, 21:16
Medlem
Fat bastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Csaba
Tack för er hjälp.

Jag vet inte om det skulle bli klumpar eller ej men jag tror att det gjordes med roller.

Det gör de på den här sidan som jag hittade efter lite googlande.

http://www.did.se/ccbygg/default.asp...93&avdelning=2

Jag glömde säga att jag har ett inbyggt badkar med kakel runt om så det är inte aktuellt att byta det.
Jag ser i länken du refererar till att färgen bara benämns som "tvåkomponentsfärg" utan nå'n vidare specifikation.
Detta är ju lite luddigt när det i själva verket finns hundratals olika lacker och färger som är tvåkomponent.
Jag skulle kunna tänka mig att ytan blir ganska svår att hålla ren om man rollar eller penslar karet.
Den blir ju långt ifrån lika slät som emaljen.
Mitt ursprungstips med polyuretanfärg är inte så lämligt att rolla eller pensla, det är en ren sprutfärg.
Däremot kan man använda en epoxibaserad tvåkomp.färg som går utmärkt att rolla och pensla. Sådan används bl.a. i pooler,basänger samt på båtar.

Men jag personligen skulle inte rolla karet, jag tror som sagt att den grova ytan blir både ful rent estetiskt samt jävligt svår att hålla ren.
Citera
2007-01-21, 22:38
Medlem
Csabas avatar
Det hade varit intressant o höra från någon som har gjort det med roller om det blev bra.

Kanske finns ett exempel på något byggvaruhus. Får kolla det. Ger mig nog inte på att spruta själv för det har jag aldrig gjort.
Citera
2007-01-22, 16:20
Medlem
Klockrents avatar
Hur som helst tycker jag du skall köra på svart badkar
Citera
2007-01-22, 17:29
Medlem
Colonel Kurtzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Att färgen rinner mer med spruta sa jag inte, självklart rinner färgen, och spruta är väl största chansen att lyckas. Badkaret är i princip vertikalt. Roller och pensel är ju inte så smart.

Jag menar inte att det är klumpar i färgen, utan att det blir klumpar av att den rinner lite innan det torkar.

Bilar lackas av robotar och utbildade människor med specialverktyg och lack som vår trådskapare inte lär handla på lokala färghandeln.

Jag sätter pengarna på att vår trådskapare inte skulle få ett bra resultat om han försökta måla om badkaret. Och han skulle få klumpar. Sätter du emot det?

Ta med badkaret till volvo och låt robotarna gå lös på det. Självlysande snorgrönt ska färgen vara.
Citera
2007-01-22, 17:37
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colonel Kurtz
Ta med badkaret till volvo och låt robotarna gå lös på det. Självlysande snorgrönt ska färgen vara.
Jag som trodde trådskaparen ville slippa grönt.
Citera
2007-01-22, 19:06
Medlem
Csabas avatar
Nu kan det liknas vid en mintpastill-som-tappats-i-rusningstrafik-i-tunnelbanan-och-inte-klarat-femsekundersregeln/blad-på-ett-äppleträd-som -slog-ut-igår.

Så visst vore det en utveckling med både svart och snorgrön.

Men tråkvitt ligger närmast till hands för det ska ju säljas o då är det ju den allmänna smaken på orten som gäller. Här bor inte så många gothare eller snorvalpar.

Det är en underbar idé att ta med det till Volvo och få det lackerat men jag har ju kvar problemet med att det är inbyggt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in