Citat:
Ursprungligen postat av
lagomsmart
Har du lust att delge hur dessa infarkter yttrat sig?
Jag tänkte nämligen börja käka sibutramin igen men tvekar lite. Jag är egentligen inte rädd för att få en infarkt men är ändå intresserad av att höra om hur det varit för dig.
Problemet för mig just nu är att jag ska börja med medicinering för att stabilisera mitt humör (är bipolär) och jag vet inte hur detta påverkar sibutraminen. Jag tänker på det här med serotoninet. Dock är det inte ssri jag ska börja med, är det bara ssri som är farligt att kombinera med sibutraminen?
Det var "vanliga" hjärtinfarkter som man nog kan läsa om i vilken läkarbok som helt. I mitt fall yttrade det sig som en intensiv smärta över skuldrorna. Det kändes som om någon hade kört in en kniv vid vänster skulderblad. Jag trodde att jag hade suttit snett på jobbet och att det var därför. Men hur som helst knallade jag ner till vårdcentralen några kvarter bort. Det var en söndag. Mitt resonemang var så övertygande att jag lyckades dupera akutsköterskan. Hon skickade hem mig igen med rådet att ta några Ipren och komma tillbaka 4 timmar senare för att träffa en doktor.
Väl hemma hittade jag en gammal Magnecyl (blodförtunnande) som jag käkade. Efter ett tag försvann smärtorna och jag kände mig ok igen. Men eftersom jag nu hade fått en tid hos doktorn gick jag dit igen. Doktorn klämde och lyssnade, men hittade inget fel på mig. Till sist sa han: "Vi skall bara ta ett EKG också för formens skull". Sedan blev det liv på honom. "Ligg bara helt stilla". "Vi skall nog åka bil till sjukhuset. Det kanske blir bäst med ambulans". Resten är historia.
Efter någon vecka var jag hemma igen efter att ha blivit ballongvidgad (kolla någon läkarbok). Jag hade kraftiga blodförtunnande mediciner och på sjukhuset sa man att allt var ok och under kontroll och att allt skulle bli bra. Jag fortsatte att äta Reductil eftersom ingen hade sagt någonting på sjukhuset. Man gick till och med och delade ur Reductill till mig på hjärtintensiven eftersom det stod med på min medicinlista. Vid den tiden var det ett nytt läkemedel och biverkningarna var inte allmänt kända.
Två veckor senare var det dags igen. Ny runda på sjukhuset med ny hjärtinfarkt. Efter andra varvet på sjukhuset slutade jag med Reductil. Jag visste att det var ett nytt läkemedel och tänkte att det viktigaste nu var inte att gå ner i vikt. Sedan dess har jag inte haft några hjärtproblem över huvud taget.
Det var min historia. Jag kommer aldrig någonsin att ta i en sibutramintablett igen. Inte ens under pistolhot.
När det gäller att kombinera mediciner vet jag inte vad som är farligt. Sibutramin är i sig ett ssri preparat. Det togs från början fram som ett antidepressivt medel, men under de kliniska testerna märkte man att det inte hade någon effekt på depressioner. Däremot gick patienterna ner i vikt. Eureka! Ett bantningspiller!