2007-01-20, 14:42
Medlem
Elitmalajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Har du last foljande nagon gang? Som ger svar pa tal till en del av de som forsokt sig pa detta aventyr...http://www.islamic-awareness.org/Quran/Sources/Bibindex.html
Nu har jag läst det! Det fick mig inte att ändra inställning. Jag menar fortfarande att koranen uppkom genom att Muhammed träffade judar och kristna som återgav olika delar av bibeln och att Muhammed sedan, med flit eller i oförstånd, gav en annan beskrivning än vad bibeln ger.

Det förvånar mig inte alls att, såsom det står i din länk, att koranen nämner denna beskyllning. Redan Muhammed lär ha fått höra min typ av invändning av de judar och kristna han mötte. De har troligen reagerat som jag. Muhammed var varken den förste eller sista som lånat material från andra och stöpt om det.
Citera
2007-01-20, 14:53
Bannlyst
Citat:
Bismillah

Kristna bryr sig inte sa mycket om vad som star i GT om jag forstar ratt, ja forutom da undantaget profetior om Jesus fvoh ankomst.

Sa vad lar NT om detta med avbild?
Jodå, kristna bryr sig i allra högsta grad om vad som står i GT, särskilt första moseboken och berättelsen om Adam och Eva. Det kristna inte bryr sig om att leva efter, är delar av GT som specifikt gällde endast för judar på den tiden.

Sen har allah aldrig varit en del av kristendomen. Det är ett specifikt muslimskt påhitt. Och om det fanns i det arameiska språket, måste man i så fall kunna hitta arameiska skrifter där det står allah, vilket det inte finns idag.
Citera
2007-01-20, 15:05
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av Elitmalaj
Nu har jag läst det! Det fick mig inte att ändra inställning. Jag menar fortfarande att koranen uppkom genom att Muhammed träffade judar och kristna som återgav olika delar av bibeln och att Muhammed sedan, med flit eller i oförstånd, gav en annan beskrivning än vad bibeln ger.

Det förvånar mig inte alls att, såsom det står i din länk, att koranen nämner denna beskyllning. Redan Muhammed lär ha fått höra min typ av invändning av de judar och kristna han mötte. De har troligen reagerat som jag. Muhammed var varken den förste eller sista som lånat material från andra och stöpt om det.
Dock gar du fortfarande pa vad du tror och ar din uppfattning, du har inte nagot redigt att ge mig. Sjalvklart tror du som du gor, du kan ju inte falla rakt i armarna pa vad Islam lar om detta. Sager sig sjalvt.

Konstigt bara att profeten Muhammad saws 'missade' det allra viktigaste, att Gud sags vara en treenighet (kanske Moses fvoh missade det ocksa iof sig ) och att Han kan fodas i kottet och ska/har gjort det....Det allra centralaste...Skumt visst ar det?
Citera
2007-01-20, 15:09
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Jodå, kristna bryr sig i allra högsta grad om vad som står i GT, särskilt första moseboken och berättelsen om Adam och Eva. Det kristna inte bryr sig om att leva efter, är delar av GT som specifikt gällde endast för judar på den tiden.

Sen har allah aldrig varit en del av kristendomen. Det är ett specifikt muslimskt påhitt. Och om det fanns i det arameiska språket, måste man i så fall kunna hitta arameiska skrifter där det står allah, vilket det inte finns idag.
Du menar att de valjer och plockar ut? Ja det ar en annan sak. Inte de forsta kanske att gora sa. Till skillnad fran muslimer som inte anser sig ha den ratten att plocka runt i gudomlig uppenbarelse.

Du skrev nagonstans att du VET att det inte finns kristna araber. Kan du saga vad du stodjer det pa? For det finns faktist, en hel del t.o.m., kristna araber som i sin kristna arabiska Bibel kallar Gud for Allah. Haftigt inte sant?
Citera
2007-01-20, 15:30
Bannlyst
Citat:
Du menar att de valjer och plockar ut? Ja det ar en annan sak. Inte de forsta kanske att gora sa. Till skillnad fran muslimer som inte anser sig ha den ratten att plocka runt i gudomlig uppenbarelse.
Och det är därför ni fortfarande hatar judar och kristna, och fortfarande håller på med ert jihadkrig eftersom ni inte kan tänka själva, utan måste lyda hela koranen som allahs slavar.
Citat:
Du skrev nagonstans att du VET att det inte finns kristna araber. Kan du saga vad du stodjer det pa? For det finns faktist, en hel del t.o.m., kristna araber som i sin kristna arabiska Bibel kallar Gud for Allah.
Det finns inte kristna araber, inga etniska i alla fall. Det finns förvisso muslimska araber som har konverterat till kristendomen, men det är ovanligt eftersom det är ofta dödsstraff som gäller för dessa. Kristna i mellanöstern är 99.9% icke araber. Det är som att påstå att Armenier är araber bara för att de talar arabiska. Helt befängt.
Not all Christians in the Middle East consider themselves as ethnic Arab however, although they may admit the word Arab differently, depending on which aspect of their identity they wish to emphasize (political, linguistic, ethnic). For example, most Copts, like Egyptians in general, perceive themselves as Egyptians only, with roots going back to Ancient Egypt. They reserve the term Arab for the inhabitants of the Arabian Peninsula, and still regard the Arabs as invaders. Similarly, some Lebanese Maronites go so far as to emphasize Lebanon's link to the ancient Phoenicians or Mardaites and to limit the label Arab to people living in Saudi Arabia and the Gulf states, and some groups descending from them, which spread over the Middle East. In reality Maronites have a complex ancestry of Greek, Roman, Hebrew, Assyrian and Arab descent. On the other hand some of the most influential (secular) Arab nationalists were Eastern Orthodox Christians like Michel Aflaq, founder of the Baath Party, George Habash, founder of the Popular Front for the Liberation of Palestine, and Constantin Zureiq.

http://en.wikipedia.org/wiki/Arab_Christians
Citat:
Haftigt inte sant?
Nej. Som sagt, oavsett hur mycket kristna i mellanöstern kallar sin Gud för allah så gör det inte allah och YHWH till samma sak.

Allah, om han nu finns, är satan.
Citera
2007-01-20, 15:46
Medlem
JLPicards avatar
Citat:

Det var synd. Att "välja och plocka ut" är nämligen ett väldigt sunt, friskt tecken. En väljande människa är en tänkande människa.
Citera
2007-01-20, 15:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JLPicard
Det var synd. Att "välja och plocka ut" är nämligen ett väldigt sunt, friskt tecken. En väljande människa är en tänkande människa.

Jo, men en tänkande människa ska "välja bort" sånt i första hand Egentligen, om man har en religion, tror på den objektiva sanningen, den objektiva moralen, dom absoluta reglerna - så väljer man ju inte bara lite hur som helst efter sina egna, subjektiva, åsikter - utan man följer vad man anser att gud förespråkar. Att man väljer att tro och följa vissa av sakerna i religionen med man förkastar andra tyder bara på att man antingen inte kan sin religion, eller att man inte fattar någonting, alls Knappast den tänkande typen om du frågar mig ...
Citera
2007-01-20, 16:12
Medlem
JLPicards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilizten
Jo, men en tänkande människa ska "välja bort" sånt i första hand Egentligen, om man har en religion, tror på den objektiva sanningen, den objektiva moralen, dom absoluta reglerna - så väljer man ju inte bara lite hur som helst efter sina egna, subjektiva, åsikter - utan man följer vad man anser att gud förespråkar.Att man väljer att tro och följa vissa av sakerna i religionen med man förkastar andra tyder bara på att man antingen inte kan sin religion, eller att man inte fattar någonting, alls Knappast den tänkande typen om du frågar mig ...

Nu blev jag överraskad, det låter som att du är emot sekulära religionstolkningar?

Att följa ett färdigt knippe regler är ingen konst, det kan vilken dresserad apa som helst förmås att göra. Att välja sin egen väg är däremot betydligt svårare, det kräver självständigt tänkande och beslutskapacitet.

Att välja bort är fortfarande att välja. Jag citerar Neil Peart:
Citat:
"If you choose not to decide, you still have made a choice"
Citera
2007-01-20, 16:33
Bannlyst
Citat:
Nu blev jag överraskad, det låter som att du är emot sekulära religionstolkningar?

Nja, det beror på hur du menar. Är man kristen men samtidigt anser att det går ihop med vad religionen att man är sekulär så anser jag att det är positivt. Men läser man texterna, ser att det står att religionen förespråkar teokrati, men trots det, väljer att ha sin egna åsikt och blir sekularist - då gör man fel, enligt religionen. Då ska man hamna i helvetet enligt sin egna religion

Så var det med mig när jag var yngre och började fundera. Istället för att modifiera religionen så den passade mig dvs. gå emot vad den säger, vilket man inte ska kunna göra, tog jag avstånd helt och hållet, av logiska skäl.

Men min poäng var inte att ta en ställning om det. Påpekade endast att man, om man har tänkt igenom, ska tolka sin religion såsom man anser att "gud" vill att det ska vara. Man ska inte kunna anse att man sjäv kan tolka reglerna, då det är gud som ha definierat "verkligheten" och dom absoluta, omodifierbara, sanningarna.

Jag själv förespråkar reform inom islam eftersom jag inte det finns några andra alternativ. Men då menar jag inte att man helt och hållet ska gå emot vad som sägs i koranen utan att man ska tolka om så att man anser att det är vad gud, ursprungligen menade, på samma sätt som protestanter menar.

Går man direkt emot vad som sägs i dom religiösa skrifterna kommer man aldrig vara trovärdig, utan man få göra det på så sätt att det framstår som att religionen ska tolkas på det sättet, egentligen.

Förstår du hur jag menar?

Citat:
Att följa ett färdigt knippe regler är ingen konst, det kan vilken dresserad apa som helst förmås att göra. Att välja sin egen väg är däremot betydligt svårare, det kräver självständigt tänkande och beslutskapacitet.

Det är som sagt ganska efterblivet att medvetet gå emot vad man anser att religionen förespråkar. Då är man riktigt dum.

Fast jag håller med det du säger, också.
Citera
2007-01-20, 16:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nihilizten
Nja, det beror på hur du menar. Är man kristen men samtidigt anser att det går ihop med vad religionen att man är sekulär så anser jag att det är positivt. Men läser man texterna, ser att det står att religionen förespråkar teokrati, men trots det, väljer att ha sin egna åsikt och blir sekularist - då gör man fel, enligt religionen. Då ska man hamna i helvetet enligt sin egna religion
Kristendomen har aldrig förespråkat teokrati. Antingen så ljuger du, eller så vet du inte vad du snackar om. Ge mig gärna några källor från bibeln där det står att kristendomen förespråkar teokrati. Tvärtom, sa Jesus att man inte skulle samla sina rikedomar på jorden, och att hans kungarike inte är av den här världen. Den sista religionen som förespråkar teokrati, är kristendomen.
Citera
2007-01-20, 16:37
Medlem
Bismillah

GayMan

Citat:
Och det är därför ni fortfarande hatar judar och kristna, och fortfarande håller på med ert jihadkrig eftersom ni inte kan tänka själva, utan måste lyda hela koranen som allahs slavar.
GM var sa god, nar du diskuterar med mig och adresserar nagot som du och jag diskturerar, att lata bli att stoppa in mig ett generellt begrepp om och om igen. Men for att du ska lara dig, sa svarar jag utifran jag har.

Jag har aldrig hatat varken judar eller kristna eller andra. Hat ligger inte for mig. Det ar nog mera din fallenhet tror jag. Jag anser hat vara nagot som inte ar av godo, som inte ger nagot gott och bor bearbetas med. Att man inte kan alska alla betyder inte att man hatar istallet. Det finns ett mellanting, namligen att man kan tolerera och respektera och acceptera. Dar befinner jag mig sa lange jag inte kanner personer mer pa djupet. Fair enough enligt mig.

Vad har jihad med att gora med att inte vara kapabel att tanka sjalv? Det ar precis vad det handlar om. Vet du vilka krig jag utkampat och utkampar med mig sjalv stundom for att bli en battre muslim, en battre medmanniska? GM du vet inte vad du pratar om tors jag pasta.

Vad galler jihad for ovrigt, har jag flera ganger hanvisat till vad det ar, som stammer overrens med min overtygelse,
http://www.themodernreligion.com/jihad/jihad-explained.html

Citat:
Det finns inte kristna araber, inga etniska i alla fall. Det finns förvisso muslimska araber som har konverterat till kristendomen, men det är ovanligt eftersom det är ofta dödsstraff som gäller för dessa. Kristna i mellanöstern är 99.9% icke araber. Det är som att påstå att Armenier är araber bara för att de talar arabiska. Helt befängt.
Vad har etnictet med detta att gora? Muslimer ar inte heller en etnicitet. Vi ar muslimer for det.

Sa de som ev reverterar ar etniska kristna men inte de som ar det fran borjan, eller vad menar du?

Citat:
Nej. Som sagt, oavsett hur mycket kristna i mellanöstern kallar sin Gud för allah så gör det inte allah och YHWH till samma sak.
Sa dom vet inte vad dom dyrkar menar du, men du som inte ar kristen, icke arabisk kristen, vet det?

Hall dig pa mattan! Annars far du pa moppe av mig! Tank pa dina ordval GM. Dvs tank!
Citera
2007-01-20, 16:43
Medlem
Bismillah

Citat:
Ja nar det galler att ta itu med vara livsvillkor och val vi gor overlag, sa haller med. Otroligt grundlaggande och essentiellt.

Enligt din definition ar jag definitivt en tankande manniska eftersom jag agnat ar at att fundera fore jag valde Islam. Men jag antar du ville ha sagt att jag skulle ta mig en funderare over nuvarande laget...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in