Citat:
Ursprungligen postat av JLPicard
Nu blev jag överraskad, det låter som att du är emot sekulära religionstolkningar?
Nja, det beror på hur du menar. Är man kristen men samtidigt anser att det går ihop med vad religionen att man är sekulär så anser jag att det är positivt. Men läser man texterna, ser att det står att religionen förespråkar teokrati, men trots det, väljer att ha sin egna åsikt och blir sekularist - då gör man fel, enligt religionen. Då ska man hamna i helvetet enligt sin egna religion
Så var det med mig när jag var yngre och började fundera. Istället för att modifiera religionen så den passade mig dvs. gå emot vad den säger, vilket man inte ska kunna göra, tog jag avstånd helt och hållet, av logiska skäl.
Men min poäng var inte att ta en ställning om det. Påpekade endast att man, om man har tänkt igenom, ska tolka sin religion såsom man anser att "gud"
vill att det ska
vara. Man ska
inte kunna anse att man
sjäv kan tolka reglerna, då det är
gud som ha definierat "verkligheten" och dom absoluta, omodifierbara, sanningarna.
Jag själv förespråkar reform inom islam eftersom jag inte det finns några andra alternativ. Men då menar jag inte att man helt och hållet ska gå emot vad som sägs i koranen utan att man ska tolka om så att man anser att det är vad gud,
ursprungligen menade, på samma sätt som protestanter menar.
Går man direkt emot vad som sägs i dom religiösa skrifterna kommer man aldrig vara trovärdig, utan man få göra det på så sätt att det framstår som att religionen ska tolkas på det sättet, egentligen.
Förstår du hur jag menar?
Citat:
Att följa ett färdigt knippe regler är ingen konst, det kan vilken dresserad apa som helst förmås att göra. Att välja sin egen väg är däremot betydligt svårare, det kräver självständigt tänkande och beslutskapacitet.
Det är som sagt ganska efterblivet att medvetet gå emot vad man anser att religionen förespråkar. Då är man riktigt dum.
Fast jag håller med det du säger, också.