2007-01-20, 12:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JLPicard
Du blandar ihop korten. Att du känner trevliga muslimer (Det gör vi nog alla) har inget att göra med vad islams doktriner egentligen säger, och huruvida våldet kan sägas utgöra en tongivande del av religionen.

Jo, men frågan är om det är en skillnad med att det finns "trevliga" kristna och judar? Enligt mig gör det inte det ...
Citera
2007-01-20, 12:16
Medlem
Elitmalajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JLPicard
Du blandar ihop korten. Att du känner trevliga muslimer (Det gör vi nog alla) har inget att göra med vad islams doktriner egentligen säger, och huruvida våldet kan sägas utgöra en tongivande del av religionen.

GayMan och jag fortsätter den diskussion vi haft tidigare i andra trådar där vi diskuterat i vilken utsträckning det vi ogillar slagit igenom bland muslimers sätt att tänka och vara. GayMan har, med stor flit, påmint om det han ogillat i islam och nämnt exempel på muslimer som visat dåliga exempel. Jag har hävdat att de flesta muslimer inte i handling följer den uttolkning av koranverserna som GayMan gör. Jag tycker inte heller att ett antal ruttna ägg bland muslimerna i sig kan anses vara ett avgörande argument för att vanliga muslimers gudsbegrepp inte har en nära koppling till det judisk-kristna gudsbegreppet.

Gayman menar att det skulle vara blasfemi att hävda att det finns ett band mellan bibelns Elohim och det muslimernas Allah. Hans argument är tunt. Muhammed lånade in tankematerial från judar och kristna. Han utvecklade en egen variant på en gudstro där Abraham är en central gestalt. Jag ställer mig avvisande till mycket i Muhammeds gudsbild och förkunnelse. Men det är galet att tala om att islams gudsbild egentligen skulle vara en bild av satan.
Citera
2007-01-20, 12:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nihilizten
Han säger faktiskt allah:

http://www.youtube.com/watch?v=3DA5lHoVFQ0

Det är möjligt. Han refererade hur som helst inte till muhammed, det kan jag lova dig. Sen skulle det vara intressant om man kunde läsa det Arameiska manuset av Passion of the Christ.

Sen måste man även ha i åtanke att Caviezel inte är Aramé och hans uttal av Arameiska är inte den bästa.

I slutet av filmen när han blir korsfäst säger han hur som helst Elohi, och det var den scenen jag syftade på.
Citera
2007-01-20, 13:09
Medlem
Bismillah

Elitmalaj

Citat:
Jag har aldrig sagt att koranen skulle vara från Gud. Jag tror den är ett resultat av Muhammeds reflexion över material från de judiska och kristna som han mötte.
DU ar inte den forsta som tror det. Det finns en hel del personer som lagt ner moda, stor moda pa att forsoka 'bevisa' detta.
Har du last foljande nagon gang? Som ger svar pa tal till en del av de som forsokt sig pa detta aventyr...http://www.islamic-awareness.org/Quran/Sources/Bibindex.html

Citat:
Muhammed är en falsk profet. Jag menar det jag säger när jag konstaterar att även om islam, kristendom och judendom säger sig tro på samma Gud så innehåller islams gudsförståelse väsentliga fel.
Jag tycker detta uttalande som Jesus fvoh sags ha sagt...? ar intressant nar det galler falska profeter, for det finns att hitta pa narmare hall en arhundraden efter Jesus fvoh avresa...

Citat:
Koranen är från Muhammed. Den är inte från Gud. Den är inte ens ett plagiat. Den beror att brottstycken av bibeln, som Muhammed ofta missförstått, blandat med Muhammeds egna tankegångar.
Har du en kalla till detta pastaende?
Citera
2007-01-20, 13:16
Medlem
Bismillah

Elitmalaj

Citat:
Jag kommer att tänka på något jag hörde i en predikan: "Jesus kunde öppna ögonen på blinda men var maktlös mot dem som blundade."

Koranens bestaende sanning sager foljande,
''When it is said to them: "Believe as the others believe:" They say: "Shall we believe as the fools believe?" Nay, of a surety they are the fools, but they do not know.'' 2.13

''The parable of those who reject Faith is as if one were to shout Like a goat-herd, to things that listen to nothing but calls and cries: Deaf, dumb, and blind, they are void of wisdom. '' 2:171

''Say: "I tell you not that with me are the treasures of Allah, nor do I know what is hidden, nor do I tell you I am an angel. I but follow what is revealed to me." Say: "can the blind be held equal to the seeing?" Will ye then consider not?'' 6:50
Citera
2007-01-20, 13:21
Medlem
Elitmalajs avatar
Jag skrev tidigare:

Citat:
Koranen är från Muhammed. Den är inte från Gud. Den är inte ens ett plagiat. Den beror att brottstycken av bibeln, som Muhammed ofta missförstått, blandat med Muhammeds egna tankegångar.

Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Har du en kalla till detta pastaende?
Det skulle inte alls vara svårt att få stöd för ett sådant påstående. Mitt påstående borde vara en tämligen självklar inställning om man inte tror att koranen kommer från Gud.

När jag ser skillnader mellan koranen och bibeln så drar jag slutsatsen att Muhammed förmodligen hade bristfälliga källor som beskrev för honom innehållet i det bibliska materialet. Det skulle förklara en hel del avvikelser. Andra avvikelser kan bero på att Muhammed träffade heretiker som t ex inte hade förstått hur kristna tänker sig treenigheten eller inkarnationen. Det skulle förklara varför hans beskrivning av kristna tankar inte stämmer med mainstream Christianitys trosbekännelse.

Om Muhammed ligger bakom författandet av koranen, då är det enkelt att förstå varför koranen ser ut som den gör.

Om det skulle vara Gud som ligger bakom, då är det mycket märkligt att han inte skulle kunna beskriva den kristna tron så att kristna känner igen sig...
Citera
2007-01-20, 13:22
Medlem
Bismillah

Nihilzten

Egentligen sa ar det GayMans citat, men jag tappade bort det i forbifarten, men hittade att du citerat det sa gar genvagen via ditt inlagg...

Citat:
Vad menar du egentligen? Muslimer hävdar ju annat och de försöker inte dölja det? Dom har aldrig menat att Gud skapade människan till sin avbild?
Nej precis manniskan ar inte skapad till Allahs SWT avbild. Om vi alla ar Hans avbilder och ar som Honom, vad har da Jesus fvoh for sarstallning? Han ar precis detsamma som vi ar. Enligt Islam sa ar han det, aven om han ar en profet. Endast Allah SWT ar konlos och darmed unik. Skaparen kan inte vara detsamma som sina skapelser, da ar Han inte unik langre.
Citera
2007-01-20, 13:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nihilizten
Vad menar du egentligen? Muslimer hävdar ju annat och de försöker inte dölja det? Dom har aldrig menat att Gud skapade människan till sin avbild?
Men det menar första moseboken.
Citera
2007-01-20, 14:03
Medlem
Bismilllah

Elitmalaj

Citat:
Det skulle inte alls vara svårt att få stöd för ett sådant påstående. Mitt påstående borde vara en tämligen självklar inställning om man inte tror att koranen kommer från Gud.
Inte svart? Dock hittar jag ingen ref fran dig...

Citat:
När jag ser skillnader mellan koranen och bibeln så drar jag slutsatsen att Muhammed förmodligen hade bristfälliga källor som beskrev för honom innehållet i det bibliska materialet. Det skulle förklara en hel del avvikelser. Andra avvikelser kan bero på att Muhammed träffade heretiker som t ex inte hade förstått hur kristna tänker sig treenigheten eller inkarnationen. Det skulle förklara varför hans beskrivning av kristna tankar inte stämmer med mainstream Christianitys trosbekännelse.
Mycket av det du tar upp finns val forklarat och beskrivet i den lank jag tidigare havisade till. Ber dig vid tillfalle lasa den, om du inte ar radd for att fa att fa det lite hett under fotterna vill saga...

Naja, nog stammer Islam beskrivning av vem Allah/Hashem/Gud ar ratt bra med Judendomen. Ser val snarare att det ar Kristendomen som halkat ivag pa ett bananskal. I ratt ordentlig fart dessutom.

Citat:
Om Muhammed ligger bakom författandet av koranen, då är det enkelt att förstå varför koranen ser ut som den gör.
http://www.witness-pioneer.org/vil/Books/MHZ_IEBAD/CHAPTERONE.html

Citat:
Om det skulle vara Gud som ligger bakom, då är det mycket märkligt att han inte skulle kunna beskriva den kristna tron så att kristna känner igen sig...
Men judarna a andra sidan lar kanna sig mer hemtama med en enhetsgudsbild. Aven med att inte behova patvingas att tro att Gud tagit mansklig gestalt. Back to square 1.
Citera
2007-01-20, 14:05
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Men det menar första moseboken.
Kristna bryr sig inte sa mycket om vad som star i GT om jag forstar ratt, ja forutom da undantaget profetior om Jesus fvoh ankomst.

Sa vad lar NT om detta med avbild?
Citera
2007-01-20, 14:22
Medlem
Elitmalajs avatar
Citat:
Inte svart? Dock hittar jag ingen ref fran dig...
Nej! Det hade varit bortkastat arbete. Jag har inte lust att lägga ner tid på att leta efter inlägg från författare med samma mening som jag på den punkten. Det hade inte varit svårt men vad skulle det tillföra? Hur många skulle de icke-muslimska debattörerna behöva vara för att du skulle tro dem?

Citat:
Mycket av det du tar upp finns val forklarat och beskrivet i den lank jag tidigare havisade till. Ber dig vid tillfalle lasa den, om du inte ar radd for att fa att fa det lite hett under fotterna vill saga...
Jag försökte läsa den länk du hänvisade till i ditt förra mäjl men då funkade den inte. Jag är beredd att försöka på nytt. Jag är inte rädd för att lyssna på andras uppfattningar...

Citat:
Men judarna a andra sidan lar kanna sig mer hemtama med en enhetsgudsbild. Aven med att inte behova patvingas att tro att Gud tagit mansklig gestalt.
De väljer själva och de brukar i regel välja bort vissa bitar av det gammaltestamentliga materialet. Men tvinga dem att tro att Jesus från Nasaret är Kristus och Guds Son det lär inte löna sig. Tvång funkar inte om tron är något som handlar om en personlig relation med Gud, förtroende för Gud.
Citera
2007-01-20, 14:33
Medlem
Bismillah

Elitmalaj

Citat:
Nej! Det hade varit bortkastat arbete. Jag har inte lust att lägga ner tid på att leta efter inlägg från författare med samma mening som jag på den punkten. Det hade inte varit svårt men vad skulle det tillföra? Hur många skulle de icke-muslimska debattörerna behöva vara för att du skulle tro dem?
Du har ratt i den man att det ma vara bortkastad tid, da mycket redan ar sagt och motbevisat. Men det kravs att man tar del av bada sidor i debatten for att slippa odsla sin tid pa nagot som redan ar avklarat.
Sa flera forfattare har redan forsokt sig pa detta, sa om du kollar lanken, konstigt den fungerar varje gang jag forsoker, aven nu i skrivande stund,
http://www.islamic-awareness.org/Quran/Sources/Bibindex.html har om 'Bibel kopiering' och lite grundekunskap om Koranen http://www.witness-pioneer.org/vil/Books/MHZ_IEBAD/CHAPTERONE.html

Citat:
Jag försökte läsa den länk du hänvisade till i ditt förra mäjl men då funkade den inte. Jag är beredd att försöka på nytt. Jag är inte rädd för att lyssna på andras uppfattningar...

Citat:
De väljer själva och de brukar i regel välja bort vissa bitar av det gammaltestamentliga materialet. Men tvinga dem att tro att Jesus från Nasaret är Kristus och Guds Son det lär inte löna sig. Tvång funkar inte om tron är något som handlar om en personlig relation med Gud, förtroende för Gud.
OM de 'valjer bort' sa ar det ju egentligen deras bekymmer anser jag. DE ar ansvariga for vad de gor. Du ar det for vad du gor, och jag ar det for vad jag gor. Inte konstigare an sa.

Precis darfor ar det aktuellt med 'Tvang far inte forekomma i trosfragor' Koranen 2:256.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in