2007-01-19, 00:29
Medlem
Sälklubbarns avatar
Läste om Derrida på Wikipedia och förstod verkligen i-n-g-e-n-t-i-n-g! Jag kände mig riktigt .

Jag har förstått att han har grundat nånting som heter dekonstruktion och att det verkar handla om hur man läser texter. Men sen är det stopp för min hjärna.

Skulle nån vänlig själ vilja hjälpa mig och förklara två saker:
1. Vad är det Derrida vill säga?
2. Varför är det viktigt?

Vad är det alltså Derrida har kommit på som gör att han räknas som en av vår tids största filosofer?
Citera
2007-01-19, 03:57
Medlem
Teflonmannens avatar
Som jag förstått det ville Derrida visa att en rad viktiga begrepp inom filosofi och kultur bär på inre motsägelser och spänningar. Att peka ut dessa är att dekonstruera begreppen. Om det är viktigt? Tja, det beror lite på begreppen. Men t.ex. sådana begrepp som "förnuft" och "demokrati", som har dekonstruerats, upplevs av många som väsentliga.

Men att Derrida skulle vara en stor nutida filosofi är antagligen en åsikt som långt ifrån alla av världens filosofer delar. Han verkar ha sina största anhängare bland de intellektuella som inte är filosofer av facket, möjligen med undantag av Frankrike och Tyskland.
Citera
2007-01-19, 13:24
Medlem
Antinomoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
Läste om Derrida på Wikipedia och förstod verkligen i-n-g-e-n-t-i-n-g! Jag kände mig riktigt .

Jag har förstått att han har grundat nånting som heter dekonstruktion och att det verkar handla om hur man läser texter. Men sen är det stopp för min hjärna.

Skulle nån vänlig själ vilja hjälpa mig och förklara två saker:
1. Vad är det Derrida vill säga?
2. Varför är det viktigt?

Vad är det alltså Derrida har kommit på som gör att han räknas som en av vår tids största filosofer?

Jag kan rekommendera dig bra andrahandslitteratur, dock tänker jag inte förklara Derridas filosofiska projekt då det är alltför omfattande. Låna någon grundbok...wikipedias redovisning var värdelös intill felaktighet så det är inte konstigt att du inget förstår efter att ha läst den.

//Mvh, M
Citera
2007-01-20, 22:59
Medlem
Vad Derrida havdar ar att "There is Nothing Outside the Text". Alltsa, tolkningar av kommunikationsmedel ar onodigt och tjanar inget syfte da alla har sin egna subjektiva tolkning.

Det ar en utveckling av Hegels idealism (samhallet utvecklas tack vare ideer, likasa av Marxism (samhallet utvecklas av de som kontrollerar produktionen, i nulaget kapitalisterna, i framtiden kommunisterna.

Detta kanske kan ge dig ett "hum" om dekonstruktion. Den engelska popgruppen Scritti Politti har faktiskt gjort en lat som heter "Jacques Derrida". Nar han horde laten spelas pa radio bjod han sangaren Green Gartside pa lunch - det ni!
Citera
2007-01-20, 23:23
Medlem
Antinomoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystic_handyman
Vad Derrida havdar ar att "There is Nothing Outside the Text". Alltsa, tolkningar av kommunikationsmedel ar onodigt och tjanar inget syfte da alla har sin egna subjektiva tolkning.

Det ar en utveckling av Hegels idealism (samhallet utvecklas tack vare ideer, likasa av Marxism (samhallet utvecklas av de som kontrollerar produktionen, i nulaget kapitalisterna, i framtiden kommunisterna.

Detta kanske kan ge dig ett "hum" om dekonstruktion. Den engelska popgruppen Scritti Politti har faktiskt gjort en lat som heter "Jacques Derrida". Nar han horde laten spelas pa radio bjod han sangaren Green Gartside pa lunch - det ni!

ursäkta, men det var en urusel och intetsägande beskrivning...

//Mvh, M
Citera
2007-01-20, 23:26
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antinomos
ursäkta, men det var en urusel och intetsägande beskrivning...

//Mvh, M
Han försökte i alla fall.
Citera
2007-01-20, 23:31
Medlem
Antinomoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
Han försökte i alla fall.

:-)

Hur fungerar universum?
Det är runda saker som flyger runt varma runda saker pga av att de är attraherade av varandra.

Om du kan engelska, gå till biblioteket och låna "On Deconstruction" av Jonathan Culler. Det är en bra introduktion. Annars Filosofilexikonet eller "Vår tids filosofi" som "munsbitar".

//Mvh, M
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in