• 4
  • 5
2007-01-26, 11:33
Medlem
Kojaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulvena
Jag valde att inte byta efternamn när jag gifte mig, mitt efternamn bärs idag bara av 2 personer i Sverige och så av mig då (som inte bor i Sverige).

Ville inte ha min mans ganska trista familjenamn samt att jag ville inte ta bort min identitet som den jag varit i över 30 år.

Jag tycker man blir "ett" ändå, man uttalar sina löften och sen är det väl inget mer med det, vad man heter spelar väl ingen roll alls egentligen?

Klok och bra som alltid!!
Citera
2007-01-26, 11:45
Medlem
medelklassmans avatar
För medelklassmannen är det otänkbart att min kvinna inte tar mitt namn -
är traditionell mansgris och mina gener/namn skall föras vidare genom min blivande hustru.
Dubbelnamn (utan bindestreck) kan hon glömma - så innan frågan ställs så skall detta vara utrett och underförstått.

Det finns inget mer trivselskapande än att kalla sin hustru för fru xxxxxxxx för första gången och höra hela omgivningen, vänner och släkt
kalla ens fru för hennes nya och riktiga namn.

Så har det varit och så skall det förbli - kulturbevarande och en insats för vårt kulturella arv.

Människor som i någon slags missriktad jämlikhet eller som behöver ändra sina släktnamn till något nyskapande / påhittat kan jag inte förstå - hur kan man radera bort sin historia, sitt ursprung och vanära sina föräldrar på det sättet?

Alldeles för många Furuklätt, Fräknemyhr, Fjellbacka, Roosholm osv som hittat på och fantiserat ihop något som de tror skall ge dem en personlighet eller en skapa någon form av ny identietet.
Citera
2007-01-26, 18:15
Medlem
skinner5000s avatar
Jag och sambon ska gifta oss till våren och vi går i samma tankar. Jag driver eget och många i området jag jobbar i vet vem jag är och mitt efternamn börjar bli lite inarbetat. Men även om mitt efternamn inte är något -sson namn eller speciellt vanligt så är det ändå lite tråkigt. Min sambo däremot har ett jättevackert efternamn som dessutom är ganska ovanligt.

Men vi vet inte hur vi ska göra. Alternativen är att hon tar mitt, jag tar hennes eller vi behåller våra nuvarande. Det sista är trevligt då vi får behålla våra efternamn men samtidigt vill vi ju ha samma efternamn. Jag funderar på att ta hennes efternamn, men har jag otur är det inte bra för företaget.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in