Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-01-18, 21:39
  #1
Medlem
La Frutería!s avatar
Hejsan!

Jag köpte min dator för ett par år sedan, och det följde då med windows. Nu är det så att jag har formaterat om datorn massvis med gånger. Och nu denna gång så fungerar inte min serial key då jag ska aktivera mitt windows, eftersom jag använt nyckeln alldeles för många gånger.
Det står att det fungerar om jag skriver i en ny nyckel.

Hur går jag smidigast till väga?

Bör jag ta ett från något hackforum, eller bör jag ringa upp kundtjänsten och förklara hur läget är?
Om alternativ A är det allra smidigaste, är det då någon som vet var jag får tag på nyckeln?

Jag har ju betalat för det.

Mvh Fruta
Citera
2007-01-18, 21:43
  #2
Medlem
Återförsäljare, Tillverkare

Citat:
Ursprungligen postat av La Frutería!
Hejsan!

Jag köpte min dator för ett par år sedan, och det följde då med windows. Nu är det så att jag har formaterat om datorn massvis med gånger. Och nu denna gång så fungerar inte min serial key då jag ska aktivera mitt windows, eftersom jag använt nyckeln alldeles för många gånger.
Det står att det fungerar om jag skriver i en ny nyckel.

Hur går jag smidigast till väga?

Bör jag ta ett från något hackforum, eller bör jag ringa upp kundtjänsten och förklara hur läget är?
Om alternativ A är det allra smidigaste, är det då någon som vet var jag får tag på nyckeln?

Jag har ju betalat för det.

Mvh Fruta

Det jag först undrar är följande...
Av vilken återförsäljare köpte du datorn?
Vem är tillverkaren av datorn (märke, modell)?
Citera
2007-01-18, 23:00
  #3
Medlem
Gromnas avatar
Har du betalat för en laglig kopia av Windows tycker jag du ska ringa till Microsoft och berätta vad som hänt och be om en ny nyckel.
Citera
2007-01-19, 05:18
  #4
Medlem
har samma problem med en laglig nyckel av windows XP.

windows anser inte man ska kunna formatera om sin dator 25ggr på 3-4år..
Så nuförtiden så får jag ringa in och aktivera min nyckel via telefon varje gång man formaterat om...

För någon ny får man inte, utan KÖPA ny heter det enligt microshit.

och dom kan INTE (enligt dom själva) aktivera så man får 25 nya aktiveringar.


helt skadat, var det 2007 vi levde på?
Citera
2007-01-19, 05:22
  #5
Medlem
Otroligt!

Citat:
Ursprungligen postat av zleepy
har samma problem med en laglig nyckel av windows XP.

windows anser inte man ska kunna formatera om sin dator 25ggr på 3-4år..
Så nuförtiden så får jag ringa in och aktivera min nyckel via telefon varje gång man formaterat om...

För någon ny får man inte, utan KÖPA ny heter det enligt microshit.

och dom kan INTE (enligt dom själva) aktivera så man får 25 nya aktiveringar.


helt skadat, var det 2007 vi levde på?

Det jag skulle rekommendera dig att göra är att leta efter paragrafer (§) i en lagbok om det där för jag har för mig att du har rätt till dina 25 automatiska aktiveringar.
Citera
2007-01-19, 05:50
  #6
Medlem
Samma hände mig efter en uppgradering av datorn. Men när man kom till det stadiet där man fick infon om att det var aktiverat för många gånger, fanns som nån sade, microsofts telefonnummer.

Jag satt med detta mitt i natten och fick ett vansinnesutbrott på MS.

Skickade ett mail till dem, gick och lade mig och på morgonen funkade det av nån anledning igen..

MEN, det verkar som om man inte äger sitt operativsystem även om man köpt det??

Eftersom det funkar så här och man inte får använda det som man vill?

Alltså formatera eller uppgradera eligt egen vilja??

Ett jävla sätt av MS!

Inte undra på att t.ex crack florerar när man skall ha sånt jävla strul med ett legalt XP??
Citera
2007-01-19, 11:20
  #7
Medlem
Da3DaLuZs avatar
Frozenhero: Man köper inte sitt operativsystem, man köper en licens, så att man får använda Microsofts OS.

Man får bara använda OSet, man får inte ändra i källkoden, ska du ha en bugg fixad på ett lagligt sätt t.ex, så måste du vänta på att Microsoft fixar den. Där har du en fördelen med open source, där kan du fixa det själv, om du har kunskapen vill säga.
Citera
2007-01-19, 22:30
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Da3DaLuZ
Frozenhero: Man köper inte sitt operativsystem, man köper en licens, så att man får använda Microsofts OS.

Man får bara använda OSet, man får inte ändra i källkoden, ska du ha en bugg fixad på ett lagligt sätt t.ex, så måste du vänta på att Microsoft fixar den. Där har du en fördelen med open source, där kan du fixa det själv, om du har kunskapen vill säga.

ANVÄNDA ja! Om jag köper en dator och en licens och efter ett par år vill uppgradera min dator med t.ex mer RAM-minne så skall jag få göra det. Ny hårddisk, grafikkort likaså... Jag byggde denna datorn jag sitter vid nu 2002 och lyckligtvis har den gått att uppgradera så att den klarar mina behov under dessa, snart, 5 år...

Det skall rent ut sagt MS skita i. Jag har betalat för rätten att använda t.ex Windows XP, eller?

Den enda anledningen till att det blir strul ibland med aktiveringar är ju att det finns massa crackade exemplar av t.ex XP ute?
De vill sortera bort dessa men tyvärr slår det fel och drabbar endast dem som de borde vara rädda om... nämligen de kunder som valt att betala för sin licens..

De som kör crackat kan, om det strular, bara vänta ett tag så kommer en ny crack så funkar det igen...

Tyvärr(?) så verkar det ibland som att det skulle vara lättare att köra en crackad version... och om det är så borde MS verkligen ta sig en funderare på hur deras policy funkar...

Vad gäller open-source så är jag sugen , liksom många andra skulle jag tro, att prova någon Linuxdist... MEN... än har dessa en bit kvar till den "användarvänlighet" som dock finns i Windows..

Visst fan krånglar det ibland men man slipper iaf kommandorader och annat skit...?

Ge mig ett linux med ett grafiskt gränssnitt rätt igenom... inga konstiga kommandon för att göra enkla/nödvändiga inställningar, så skall jag byta direkt!!

Edit:

Citat: man får inte ändra i källkoden, ska du ha en bugg fixad på ett lagligt sätt t.ex, så måste du vänta på att Microsoft fixar den
Problemen som har uppstått för dem i tråden handlar INTE om att skriva om XP... BARA att ändringar i hårdvaran kan beröva dig rätten till vad jag kallar, DITT XP-exemplar...
Citera
2007-01-19, 22:37
  #9
Medlem
Ett knep är att kopiera C:\windows\system32\wpa.dbl och C:\windows\system32\wpa.bak. Sedan när man har gjort sin ominstallation så lägger man tillbaka filerna så slipper man göra om aktiveringen...
Citera
2007-01-20, 02:46
  #10
Medlem
barreths avatar
1. När man aktiverar sin licens den 4:e gången så kommer itne aktiveringen gå igenom, men det står ett telefonnummer på skärmen, gratis nummer till microsofts produktaktivering för windows xp och terminalservrar, ring dit.... tryck några siffror på luren och skärmen sen är det klart. de flesta behöver itne äns prata med en riktig person för att få det aktiverat utan pratar med en förinspelad gammal dam.... Skulle det gå åt pipan kommer du till kundtjänst som frågar dig följande... Har du installerat kopian på fler datorer, då svara du nej... sen får du en kod så är allt klart.....


mycket enkelt.

När det gäller att byta och inte byta hårdvara så kan man tycka vad man vill, men står ju i licensavtalet vad som gäller. Så tyvärr kan vi inte klaga efter som vi accepterat det genom att installera skit-windows. (blir dock ändring på det tills vista)
Citera
2007-01-20, 06:05
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barreth
1. När man aktiverar sin licens den 4:e gången så kommer itne aktiveringen gå igenom, men det står ett telefonnummer på skärmen, gratis nummer till microsofts produktaktivering för windows xp och terminalservrar, ring dit.... tryck några siffror på luren och skärmen sen är det klart. de flesta behöver itne äns prata med en riktig person för att få det aktiverat utan pratar med en förinspelad gammal dam.... Skulle det gå åt pipan kommer du till kundtjänst som frågar dig följande... Har du installerat kopian på fler datorer, då svara du nej... sen får du en kod så är allt klart.....

på senaste när jag formaterat så har jag påbörjat telesvaret med koden, men blivit vidarekopplad för att göra det mun mot mun med ngn utlänsk person med riktig knackig svenska....

Men visst får man windows aktiverat, men det inte har dom öppet när jag är som mest aktiv, dvs 00-06 ... utan neeej.. dagtid heter det, och tjena... då jobbar man ju..

Fick blåsa windows 3ggr på en dag förut pga av att jag fick in skit medans jag väntade på att få windows aktiverat...
Citera
2007-02-14, 18:07
  #12
Medlem
Sigrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobbyewing
Ett knep är att kopiera C:\windows\system32\wpa.dbl och C:\windows\system32\wpa.bak. Sedan när man har gjort sin ominstallation så lägger man tillbaka filerna så slipper man göra om aktiveringen...


Någon som vet vilka filer i Vista som man kopiera för att slippa aktivering vid ominstallation?
Har redan hunnit med att aktivera 2 gånger så det är väl bara 2 kvar tills jag blir tvungen att till telefonaktivering.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback