Citat:
Ursprungligen postat av Da3DaLuZ
Frozenhero: Man köper inte sitt operativsystem, man köper en licens, så att man får använda Microsofts OS.
Man får bara använda OSet, man får inte ändra i källkoden, ska du ha en bugg fixad på ett lagligt sätt t.ex, så måste du vänta på att Microsoft fixar den. Där har du en fördelen med open source, där kan du fixa det själv, om du har kunskapen vill säga.
ANVÄNDA ja! Om jag köper en dator och en licens och efter ett par år vill uppgradera min dator med t.ex mer RAM-minne så skall jag få göra det. Ny hårddisk, grafikkort likaså... Jag byggde denna datorn jag sitter vid nu 2002 och lyckligtvis har den gått att uppgradera så att den klarar mina behov under dessa, snart, 5 år...
Det skall rent ut sagt MS skita i. Jag har betalat för rätten att använda t.ex Windows XP, eller?
Den enda anledningen till att det blir strul ibland med aktiveringar är ju att det finns massa crackade exemplar av t.ex XP ute?
De vill sortera bort dessa men tyvärr slår det fel och drabbar endast dem som de borde vara rädda om... nämligen de kunder som valt att betala för sin licens..
De som kör crackat kan, om det strular, bara vänta ett tag så kommer en ny crack så funkar det igen...
Tyvärr(?) så verkar det ibland som att det skulle vara lättare att köra en crackad version... och om det är så borde MS verkligen ta sig en funderare på hur deras policy funkar...
Vad gäller open-source så är jag sugen , liksom många andra skulle jag tro, att prova någon Linuxdist... MEN... än har dessa en bit kvar till den "användarvänlighet" som dock finns i Windows..
Visst fan krånglar det ibland men man slipper iaf kommandorader och annat skit...?
Ge mig ett linux med ett grafiskt gränssnitt rätt igenom... inga konstiga kommandon för att göra enkla/nödvändiga inställningar, så skall jag byta direkt!!
Edit:
Citat:
man får inte ändra i källkoden, ska du ha en bugg fixad på ett lagligt sätt t.ex, så måste du vänta på att Microsoft fixar den
Problemen som har uppstått för dem i tråden handlar INTE om att skriva om XP... BARA att ändringar i hårdvaran kan beröva dig rätten till vad jag kallar, DITT XP-exemplar...