• 1
  • 2
2007-01-18, 00:32
Medlem
octanes avatar
om läkaren från avsnittet: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?...88&lpos=lasmer

såg ngn det? va hemskt att det går så lätt att fixa till sig läkarleg...
dendär Rafik Abu-Ramadan* borde bli åtalad för urkundsförfalskning

Därför avslöjar vi läkarens namn:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?...6&lpos=extra_3

vad tyckte ni? jag blev iaf ganska så upprörd

*inget pul brott då vem somhelst kan se 29:43 in i filmen på nätet och se hans namn
Citera
2007-01-18, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av octane
om läkaren från avsnittet: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?...88&lpos=lasmer

såg ngn det? va hemskt att det går så lätt att fixa till sig läkarleg...
dendär Rafik Abu-Ramadan* borde bli åtalad för urkundsförfalskning

Därför avslöjar vi läkarens namn:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?...6&lpos=extra_3

vad tyckte ni? jag blev iaf ganska så upprörd

*inget pul brott då vem somhelst kan se 29:43 in i filmen på nätet och se hans namn

Jag blir mest upprörd över att ingenting förändras efter dylika avslöjanden.
Förstår således inte syftet med all "granskande media".
Men antar väl att "jobbet har gjorts", då...
Citera
2007-01-18, 00:38
Medlem
octanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tortoriello
Jag blir mest upprörd över att ingenting förändras efter dylika avslöjanden.
Förstår således inte syftet med all "granskande media".
Men antar väl att "jobbet har gjorts", då...

" EFTER GRANSKNINGEN: Bara en timma efter att programmet sänts på tisdagskvällen beslutade sjukhusledningen att stoppa läkaren Rafik Abu-Ramadan från att arbeta med patienter.
Förtroendet för honom är rubbat, enligt sjukhusledningen."
Citera
2007-01-18, 00:42
Medlem
Citat:
" EFTER GRANSKNINGEN: Bara en timma efter att programmet sänts på tisdagskvällen beslutade sjukhusledningen att stoppa läkaren Rafik Abu-Ramadan från att arbeta med patienter.

Hans läkarlegitimation, då? Hur blir det med den?
Och hur kunde han alls nå dit han gjorde, fast att han inte så borde?
Citera
2007-01-18, 00:46
Medlem
octanes avatar
med förfalskning av vitsord. noteras bör att han har någon läkarbakgrund då han tjänstegjort som "krigsläkare" i gaza... men han har ju blivit anmäld flera gånger i sverige för vanvård, se reportaget om du vill veta mer
Citera
2007-01-18, 00:51
Medlem
Citat:
med förfalskning av vitsord. noteras bör att han har någon läkarbakgrund då han tjänstegjort som "krigsläkare" i gaza... men han har ju blivit anmäld flera gånger i sverige för vanvård, se reportaget om du vill veta mer

Jo, jag såg programmet. Förutom då de sista 20 minuterna.
Men något har väl ändå gjort att vederbörande kunnat ta sig fram på det sätt vederbörande gjorde.......Det är det jag vill åt, det är det jag menar. Alla dessa granskande program, överhuvudtaget, blir ju liksom blott granskande....; de förändrar ju ingenting och ingen/ inga.
Men det kanske, som sagt, inte är syftet. Syftet kanske bara då är att "göra jobbet"...Man har granskat, sedan är det liksom inget mera med det.
Citera
2007-01-18, 00:59
Medlem
octanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tortoriello
Jo, jag såg programmet. Förutom då de sista 20 minuterna.
Men något har väl ändå gjort att vederbörande kunnat ta sig fram på det sätt vederbörande gjorde.......Det är det jag vill åt, det är det jag menar. Alla dessa granskande program, överhuvudtaget, blir ju liksom blott granskande....; de förändrar ju ingenting och ingen/ inga.
Men det kanske, som sagt, inte är syftet. Syftet kanske bara då är att "göra jobbet"...Man har granskat, sedan är det liksom inget mera med det.

för att göra reportaget krävdes säkert mycket arbete av många journalister, och han fick sparken tillslut... visst kan man inte göra detta mot alla skummaläkare men förhoppningsvis ser både läkare och socialtanter på programmet och tar lärdom av detta, samt att e.v. patienter gör en HSAN koll på sina läkare, men det är svårt att göra vid akuten
Citera
2007-01-18, 11:54
Medlem
Cineastens avatar
Passar bättre i Jornalistik-forumet.
Slår samman tråden med den befintliga i Journalistikforumet.
Citera
2007-01-19, 02:22
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:

I slutet av programmet intervjuades chefen för den som hade ansvaret för att läkaren anställdes på Mölndals sjukhus. Då var det inte tal om avstängning. Varför lär sig människor aldrig. Hoppas de in i det sista att programmet inte ska sändas? Det är okej att utsätta intet ont anande patienter för mannen trots allt de känner till om det inte sänds ett granskningsprogram om honom?

Jag måste säga att jag reagerade på de oerhört taffligt gjorda förfalskningarna av praktik/tjänsteintyg. Att de som anställt honom inte har reagerat på att ord inte står på samma rad, punkt satts med tjock penna osv. Det syndes lång väg men ingen hade reagerat verkade det som.
Citera
2007-01-19, 02:37
Medlem
komnata622s avatar
Snubben är ju invandrare och alla är jätterädda för att bli kallade rasister. Det är hela förklaringen till att han inte fått fetkicken för länge sedan.
Citera
2007-01-19, 04:36
Bannlyst
Läkare som kör taxi

Av TV Rapport fredag den 7 juli 2000 förmedlades ett inslag om invandrande läkare som ej fick anställning i Sverige för att "de ej hade fått lära sig språket". Slutsatsen var att Sverige gick miste om ovärderlig kompetens. En läkare från Afghanistan intervjuades också. Av inslaget i Rapport blev en vandringssägen cirkulerande i rikspressen. Sahlinskan hakade på med att "hon var trött på att åka taxi med förare som var utbildade läkare bl a de från Irak". Den korrekta bakgrunden framgår av "Nytt från Socialstyrelsen PM" nr 26, dat 7 juli, 2000 dvs. publicerat samma dag som nyhetsinslaget gavs i TV. I detta PM sägs bl.a. följande;

"Socialstyrelsen har i samarbete med AMS närmare analyserat den statistik som finns över arbetssökande läkare med utländsk utbildning som registrerats vid arbetsförmedlingarna vid en viss tidpunkt i maj 2000. Antalet arbetssökande utländska läkare var då 281. Socialstyrelsens studie syftade till att klarlägga i vilken situation dessa läkare befann sig. Om man bortser från de 27 utländska läkare som redan erhållit legitimation och således uppfyllt kompletteringskraven var mindre än 10 % (25 läkare) anställningsbara som läkare. Det stora flertalet hade inte genomgått godkänt språkprov och visat erforderlig medicinsk kompetens och var därför inte behöriga att utöva läkaryrket. För ungefär hälften återstod godkänt språkprov trots att de i många fall erhållit Socialstyrelsens kompletteringsbesked för åtskilliga år sedan. AMS statistik över arbetssökande utländska läkare blir mot denna bakgrund något missvisande. Läkare som registrerar sig på arbetsförmedlingen som arbetssökande gör det också av andra skäl än att få arbete som läkare. De inser förmodligen att de inte är anställningsbara som läkare men måste registrera sig för att komma i åtnjutande av exempelvis utbildningsbidrag".

Flertalet aspiranter hade sålunda ej genomgått godkänt språkprov och visat erforderlig medicinisk kompetens. I analogi med körkortslösa taxiförare kan ej läkare som saknar legitimation släppas ut på våra sjukhus vilket kan antas att även Mona Sahlin har viss förståelse för. Åtminstone jag vill inte behandlas av läkare utan legitimation, erforderlig kompetens och erfarenhet. Men det kan ju finnas dom som hyser annan uppfattning om detta. Ex Mona Sahlin. - Så går det till när lögner sprids och rullar vidare under lång tid. Avslutningsvis kan man fråga sig om inte Irak och Palestina behöver sina läkare bättre än vad Sverige gör.

Självklart kommer den berörde läkare varken att utvisas eller åtalas.
- Utan får gratis kravlös livstidsförsörjning på det allmännas bekostnad pga av en kastrerad lagstiftning. - Arvet efter Göran.

Danska regeringen raggar intensivt läkare i låglöneländerna Sverige och Indien.

30 läkare hämtas nu direkt från INDIEN. Man har redan lärt sig att alltförmånga redan ankomna från jordens mest islamierade delar helt enkelt inte duger. - Danmark idag kryllar av svensk gästarbetande vårdpersonal om någon nu undrade var våra egna läkare tar vägen.

"Vi måste importera fler hinduer och buddister, hur skall vi annars kunna försörja alla muslimer" - Tysk ledarsida i Frankfurt.

- Mona Sahlin über alles - Vad heter hennes EGEN läkare by the way? Achmed eller Karlsson? Vad tror ni? Vad heter sosse-elitens läkare? Blev GP höftledsopererad av en palestinier? - Byggdes hans hus av arbetslösa byggnadsarbetararaber från Rinkeby? Heter SVTs och TV4as
företagsläkare Mustafa?

- Hur är det nu eliten fungerar? Kan det vara så att man (eliten) använder ANDRA gamla och sjuka till att experimentera på om det funkar med arabiska läkarlicenser på våra sjukhus?

I Danmark utbildar man för övrigt 1200 läkare om året med 6 miljoner innevånare. I Sverige utbildar man 400 läkare om året med 9 miljoner innevånare.
Citera
2007-01-19, 09:58
Medlem
Kapten Stofils avatar
Hatten av för Kafir! som med skärpa och outtröttligt slit ger oss sanningar som inte tillåts i den allmänna debatten.

Den falska läkarens framfart bevisar tydligt hur handfallet det svenska systemet står inför hänsynslös fräckhet.

Bra repotage av Uppdrag granskning men Janne Josefsson sluggar på alltför grovt i många lägen. Som när han slänger upp bilden på den omskurna pojken inför chefen på Mölndals sjukhus och hasplar ur sig att läkaren blivit fälld för detta - polisutredningen lades ju otroligt nog ned.

Avsnittets höjpunkt var nog ändå chefsjuristen på Socialstyrelsen som smet från den avtalade intervjutiden och befann sig hemma med "nåt trasigt avlopp" en sån patetisk figur.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in