2007-01-16, 19:05
Medlem
JemyMs avatar
(vet inte om detta räknas till doping)

Hur är folks attityd till att träna på koffein dvs Kaffe, RedBull, Te eller Cola?

Jag har försökt dra ner på koffeinintaget men i söndags tryckte jag i mig 1,5l cola (sockerfri Pepsi Max) före träningen och passet gick i en rejäl fart och jag kände att jag orkade oerhört mycket mera.

Är koffein allmänt använt av styrketränare, eller räknas det som skit med tanke på att det är en drog?
Citera
2007-01-16, 19:35
Medlem
Alladins avatar
På tävling är det dopingklassat om man har tillräckligt mkt i sig.
Annars är det väl lite lite uppiggande och ökar förbränningen lite...
Citera
2007-01-16, 20:46
Medlem
bigswiftys avatar
Det är ett intressant ämne det här med koffein och prestationsförmågan, då jag inte tror att forskarna ännu vet varför denna ergogena effekt inträffar.

Ett par av de mer populära teorierna är dock att koffeinet höjer fettoxidationen under träning och stimulerar dessutom den kaffeinmedierade exogena kolhydratsoxidationen, vilket kan leda till en prestationsförbättring. En annan teori är den att koffein på något sätt skapar en förfördelig träningsmiljö för de intracellulära jonerna, vilket även det kan höja prestationen. En teori som var väldigt populär förr i tiden vara att koffein ökade mängden katekolaminer, men detta har motbevisats och verkar inte vara särskilt troligt längre. En teori som åtminstone verkar fungera hos råttor är att kaffein i samband med träning hämmar enzymet tryptofanhydroxylas vilket även det kan höja den ergogena effekten.

Rent praktiskt sett verkar åtminstone några saker vara klarställda som kan vara av praktiskt intresse för oss som styrketränar eller springer.

Kaffeins ergogena effekt för sprinters eller helt enkelt för folk som springer är otvetydligt positiv. Hur situationen ser ut för den styrketränande delen av populationen känns dock mer tvetydig, även om det antagligen förbättrar prestationen även där.

En annan intressant sak som kan vara värd att notera är den att folk som ofta dricker kaffe får sämre effekt av koffein som prestationshöjare än människor som inte dricker kaffe.

Det behövs mycket mer koffein än vad några koppar kaffe kan orsaka för att det skall inträffa några ergogeniska effekter värda namnet. En bra dos i studier är 5g, medan en kopp kaffe bara innehåller 50-200 mg/koffein, beroende på bl.a. storlek på koppen. Dessutom verkar själva faktumet av att det är kaffe som man dricker det med eliminera en del eller kanske hela denna ergogena effekt som är möjlig via tabletter.
Citera
2007-01-17, 00:30
Medlem
LD50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alladin
På tävling är det dopingklassat om man har tillräckligt mkt i sig.
Annars är det väl lite lite uppiggande och ökar förbränningen lite...
Nja? Har det blivit det igen nu då? Togs ju bort helt från "dopinglistan" för ca 2-3 årsedan.
Citera
2007-01-17, 00:42
Medlem
KönsKlass avatar
Stora mängder kaffe för mig har bara som resultat att jag tappar orken tidigare och blir flåsig och allmänt yr efter rejäl ansträngning. Om man nu talar om en effekt på 5g så innebär det en ganska omfattande mängd koppar kaffe, och frågan är då under hur lång tid testerna gjordes.

Jag kan förstå att man kan få en förhöjande styrka/ork de första 20-30 minuterna, men sen lär det bli som i mitt fall. Man tappar ork, blir yr och flåsar för det minsta. Man känner sig helt utsugen och detta återställs inte genom att dricka mycket vatten under passet heller, i alla fall inte för mig. Så stora mängder koffein innan träning är inget jag skulle rekommendera.
Citera
2007-01-17, 01:45
Medlem
spudwishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigswifty
Det behövs mycket mer koffein än vad några koppar kaffe kan orsaka för att det skall inträffa några ergogeniska effekter värda namnet. En bra dos i studier är 5g, medan en kopp kaffe bara innehåller 50-200 mg/koffein, beroende på bl.a. storlek på koppen.

Är du säker på att det var 5g? Läser på wikipedia att:

Citat:
An acute overdose of caffeine, usually in excess of 400 milligrams (more than 3-4 cups of brewed coffee), can result in a state of central nervous system overstimulation called caffeine intoxication.
Citera
2007-01-17, 02:38
Medlem
Alladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LD50
Nja? Har det blivit det igen nu då? Togs ju bort helt från "dopinglistan" för ca 2-3 årsedan.

Hmm, nu blev jag osäker... tål nog att kollas en extra gång på.
Citera
2007-01-17, 02:42
Medlem
Lakritstrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spudwish
Är du säker på att det var 5g? Läser på wikipedia att:

3-4 koppar kaffe är ingenting. Möjligtvis om man aldrig har druckit det förr, men för en vuxen människa med lite tolerans ska det nog till 3-4 kannor innan det börjar hända något.
Citera
2007-01-17, 03:07
Medlem
KönsKlass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritstroll
3-4 koppar kaffe är ingenting. Möjligtvis om man aldrig har druckit det förr, men för en vuxen människa med lite tolerans ska det nog till 3-4 kannor innan det börjar hända något.

Haha, skulle knappast tro det va?
Jag har druckit kaffe större delen av mitt liv, och för mig behövs det då inte flera kannor kaffe för att träningen ska störas ut. Räcker med 5-6 koppar för att det ska få en negativ effekt för mig i träningen.
Jag drack dagligen runt en och en halv perkulator med kaffe, och redan efter en börjar jag känna.
Men innan mitt träningspass har jag dock aldrig fått i mig mer än 5-6 koppar.

Idag har jag tagit bort koffeinet helt och hållet. Jag gillar kaffe men föredrar koffeinfritt kaffe.
Citera
2007-01-17, 06:15
Medlem
JemyMs avatar
750 mg är vad jag hört klassas som överdos dvs att man börjar få betydligt negativa effekter som huvudvärk, illamående, hallucinationer (ljus svajjar och verkar mer gult). Det är dock inte skadligt förräns betydligt mycket mer.

Då rör det sig om 5+ starka koppar kaffe under en rask tid.

Koffein har en halveringstid på 6h vilket betyder att dricker du en kaffe kl 12 så är 75mg kvar i blodet kl 6.
Citera
2007-01-17, 06:17
Medlem
Pachas avatar
Jag brukar köpa koffein tabletter på apoteket (jag vet skit dyrt men va faan ) Och ofta lördag morgon innan mitt 1,15 min intensiv pass tar jag 300mg koffein o dricker oxå en red bull light. Kl är då runt 9 när jag tar tabeltterna o på cykeln sen trampar jag mer o har jäkligt mycket mer ork än vanligt

Jag tycker koffein e asbra för o vara lagligt Jag tävlar ju inte i nånting förutom med mig själv på spinningcykeln
Citera
2007-01-17, 06:29
Medlem
JemyMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pacha
Jag brukar köpa koffein tabletter på apoteket (jag vet skit dyrt men va faan ) Och ofta lördag morgon innan mitt 1,15 min intensiv pass tar jag 300mg koffein o dricker oxå en red bull light. Kl är då runt 9 när jag tar tabeltterna o på cykeln sen trampar jag mer o har jäkligt mycket mer ork än vanligt

Jag tycker koffein e asbra för o vara lagligt Jag tävlar ju inte i nånting förutom med mig själv på spinningcykeln

Jag trodde koffeintabletter var receptbelagda nu...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in