• 3
  • 4
2021-09-01, 13:15
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Ja det är otrevligt med dessa halvfärdiga krispiga grönsaker i en varmrätt, knastar och har sig plus att smakerna blir helt annorlunda - sämre. Att steka på bryna alla grönsaker innan ger ju ochså en helt annan smakdimension såklart
Precis, som i en wok, att du vill ha individuella motstånd i varje grönsak som även då framhäver sig bäst i smak och emulgerar sig bäst med andra smaker i receptet
Varför valde du att att bli vegetarian om jag får fråga ? :-)
En sak som jag har märkt förresten, är att många som blivit vegetarianer rätt så nyligen.
Eller folk som typ "kämpar med att vara vegetarianer", men som inte riktigt klarar det.

Det är ju att de har en konstigt negativ grunduppfattning till den vegetariska kosten.

Av någon anledning så utgår de från att de måste "nöja sig" ... så att säga.
Att vegetarisk mat aldrig kan bli lika god som de tycker att kött-mat är.

Men, som jag tycker att jag har visat, så stämmer det ju inte.
Inte nädvändigtvis alltså.

För vegerarisk mat kan ju vara precis hur god som helst.
Det är bara det att alla inte Vet det.
Inte ens sådana som vill bli vegetarianer, som försöker att vara vegetarianer.

De tänker ju då inte på att det egentligen är deras eget "fel" att den vegetariska mat de äter inte är godare än den är.
Då är det inte den vegetariska matens fel, utan det är deras eget fel.

För de Hade kunnat bli bättre på att laga mat, på att laga vegetarisk mat.
De hade kunnat anstränga sig lite för att hitta, identifiera, de riktigt goda smakerna.

Och om man Bara äter, lagar, riktigt God mat, då kommer man ju ganska snart att börja associera god mat med vegetarisk mat.
Men det kan ju aldrig bli så om man bara lagar mat som man inte ens själv är nöjd med.
Och varför skulle man ... Varför skulle man nöja sig med sådant som inte är tillräckligt gott.

Min rekommendation i sådana fall är nog, isf, att satsa på att få så mycket "stekyta" i det man lagar som möjligt.
Och att Undvika sådana rätter och råvaror som Inte ger en bra stekyta.
Det eftersom många köttätare gärna associerar god mat med välstekt mat med god stekyta, eller grillyta.

Bara det att de inte förstår att det inte är just Köttet som de njuter av då, utan det är faktiskt själva stekytan. Och den stekytan kan man, som sagt, få fram även på vegetariska råvaror - vissa, inte alls.

Inga fler kokta, mjöliga potatisar alltså.
Utan bara stekta eller friterade, ugnsgrillade, potatisar.
För potatis ger en fin stekyta, frityryta - och ugnsgrillad yta.

Ris är samma sak.
Inte bara blaskiga kokta riskorn längre, utan Stek upp skiten istället.
Med vitlök och ärtor i.
Stekytan kommer som ett brev på posten.
Och med den umamikicken, liksom för potatisarna (potatis är en ypperlig umamikälla).

Så, om du alltså tänker äta en vanlig "gryta" så ha inte vanligt Kokt ris till.
Utan laga Stekt ris istället.
Det ökar din njutning med dubbla potenser.
Glöm inte att hälla Parmesan på maten när den serveras, för det är ju också en Umamikälla.

Det allra bästa är ju också att - som pesten - undvika allt som "verkar "nyttigt."
Om du förstår vad jag menar ... ?

Dvs om du tex tänker laga en tomatsåsbaserad gryta.
Så avsluta gärna med att gratinera tallriken i ett rejält Osttäcke ... =)
Ovanpå lägger du tex stekta svampar när du sen serverar.

Var aldrig rädd för kladd och krämighet.

Ska det lagas Burritos eller Tacos tex.
Då är det ju helt bortkastat tillfälle om man missar den smälta osten.

De bästa vege-burritos du kan göra är ju tex genom att göra en grönsaksröra, som du sen häller tex grädde eller creme frasiche + mascarpone i.
Fyll dina burritos med den sörjan.
Lägg i ugnsformen - och ÖS på med ost ovanpå.
In i ugnen och gratinera det.

Detsamma med tacos.
Först din kryddade vege-färs, och de väl valda grönsakerna och bönorna som du häller i tacosformarna.
Fyll på med massor av ost.
Gratinera i ugnen.

Sk "fräscha" nyttiga Burritos är förvisso en sån där löjlig medelklasstrend just nu.
Men fy fan vad tråkigt det är.
Citera
2021-09-02, 19:43
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
En sak som jag har märkt förresten, är att många som blivit vegetarianer rätt så nyligen.
Eller folk som typ "kämpar med att vara vegetarianer", men som inte riktigt klarar det.

Det är ju att de har en konstigt negativ grunduppfattning till den vegetariska kosten.

Av någon anledning så utgår de från att de måste "nöja sig" ... så att säga.
Att vegetarisk mat aldrig kan bli lika god som de tycker att kött-mat är.

Men, som jag tycker att jag har visat, så stämmer det ju inte.
Inte nädvändigtvis alltså.

För vegerarisk mat kan ju vara precis hur god som helst.
Det är bara det att alla inte Vet det.
Inte ens sådana som vill bli vegetarianer, som försöker att vara vegetarianer.

De tänker ju då inte på att det egentligen är deras eget "fel" att den vegetariska mat de äter inte är godare än den är.
Då är det inte den vegetariska matens fel, utan det är deras eget fel.

För de Hade kunnat bli bättre på att laga mat, på att laga vegetarisk mat.
De hade kunnat anstränga sig lite för att hitta, identifiera, de riktigt goda smakerna.

Och om man Bara äter, lagar, riktigt God mat, då kommer man ju ganska snart att börja associera god mat med vegetarisk mat.
Men det kan ju aldrig bli så om man bara lagar mat som man inte ens själv är nöjd med.
Och varför skulle man ... Varför skulle man nöja sig med sådant som inte är tillräckligt gott.

Min rekommendation i sådana fall är nog, isf, att satsa på att få så mycket "stekyta" i det man lagar som möjligt.
Och att Undvika sådana rätter och råvaror som Inte ger en bra stekyta.
Det eftersom många köttätare gärna associerar god mat med välstekt mat med god stekyta, eller grillyta.

Bara det att de inte förstår att det inte är just Köttet som de njuter av då, utan det är faktiskt själva stekytan. Och den stekytan kan man, som sagt, få fram även på vegetariska råvaror - vissa, inte alls.

Inga fler kokta, mjöliga potatisar alltså.
Utan bara stekta eller friterade, ugnsgrillade, potatisar.
För potatis ger en fin stekyta, frityryta - och ugnsgrillad yta.

Ris är samma sak.
Inte bara blaskiga kokta riskorn längre, utan Stek upp skiten istället.
Med vitlök och ärtor i.
Stekytan kommer som ett brev på posten.
Och med den umamikicken, liksom för potatisarna (potatis är en ypperlig umamikälla).

Så, om du alltså tänker äta en vanlig "gryta" så ha inte vanligt Kokt ris till.
Utan laga Stekt ris istället.
Det ökar din njutning med dubbla potenser.
Glöm inte att hälla Parmesan på maten när den serveras, för det är ju också en Umamikälla.

Det allra bästa är ju också att - som pesten - undvika allt som "verkar "nyttigt."
Om du förstår vad jag menar ... ?

Dvs om du tex tänker laga en tomatsåsbaserad gryta.
Så avsluta gärna med att gratinera tallriken i ett rejält Osttäcke ... =)
Ovanpå lägger du tex stekta svampar när du sen serverar.

Var aldrig rädd för kladd och krämighet.

Ska det lagas Burritos eller Tacos tex.
Då är det ju helt bortkastat tillfälle om man missar den smälta osten.

De bästa vege-burritos du kan göra är ju tex genom att göra en grönsaksröra, som du sen häller tex grädde eller creme frasiche + mascarpone i.
Fyll dina burritos med den sörjan.
Lägg i ugnsformen - och ÖS på med ost ovanpå.
In i ugnen och gratinera det.

Detsamma med tacos.
Först din kryddade vege-färs, och de väl valda grönsakerna och bönorna som du häller i tacosformarna.
Fyll på med massor av ost.
Gratinera i ugnen.

Sk "fräscha" nyttiga Burritos är förvisso en sån där löjlig medelklasstrend just nu.
Men fy fan vad tråkigt det är.

Jag förstår, väl beskrivet ;-)

Du behöver inte försvara vegetariansk kosthållning med mig. Jag tycker vegetariskt är gott och finns hur mycket gott som helst men jag gillar kött ochså men äter köttfritt 3 dagar i veckan av allt möjligt tex veg-biffar, pannkaka, och veganska soja produkter, inkl pasta, soppa, frysköpta rostade grönsaksblandingar med fetaost, stekt ris, veg.korv, grillade mackor, hummus mm och det gäller även frukost lunch osv. Utan osten, smöret är man lost iaf men det är ju tillåtet som vegetarian så

Här har du tex en shysst veg.pastarätt :

https://www.youtube.com/watch?v=I0Dk...HERCOOKINGSHOW
Citera
2021-09-03, 09:12
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Nej, det går inte att få fason på broccoli om den är grenig.
Inte genom att steka den alltså.
För varje sådan gren, som inte nuddar stekflottet blir ju bara uppvärmt - och inte just Stekt.

1. När man steker, och får Stekyta, då är det något särskilt som händer.
Inte bara att det blir en "fin färg" alltså, utan det är mer. Det är en slags "alkemi" som händer inuti.
Det blir tex en viss karamellisering - där råvarans naturliga sockerarter kommer fram ordentligt.

Om du bara kokar, ellerhttps://www.pilemedia.se/pdf/Forskning/Fornminnen%20i%20Skane.pdf värmer upp, broccolin så har du ju alltid kvar den där lilla bittra dragningen.
Men den blir transformerad, och nära på neutraliserad, med Rätt stekning.

Jag gillar kokt broccoli också, så det är inte det.
Utan det är bara så att just Stekt Broccoli verkligen ÄR en konstform.
Slutresultatet skiljer sig så dramatiskt från det man förväntar sig från en usel broccoli att matgästerna tror att det är något annat, något nytt.

Men det är ju också matlagning upphöjd till konstform.
Inte bara att laga samman alltså.

Och det måste gå efter kockens egen "känsla."
Det finns alltså inga "tabeller" eller så som kan hjälpa en där.

Man använder sig av synen, luktsinnet, och naturligtvis känseln.
Och en hel del Erfarenhet dessutom ...

2. Jag använder aldrig recept när jag lagar mat.
Visst, ibland tittar jag i matlagningsböcker eller på nn rätt i tidningen eller så.
Men jag följer sen aldrig själva receptet.
Jag lagar allt i förväg i huvudet ändå, och det gör jag ju varje gång jag står i affären och ska välja ut varor också. Jag "provsmakar, och provlagar" allt i huvudet redan i affären, vid disken, alltså.

Men jag vet att inte alla kan göra på det sättet.

---

Det går alltså inte att göra det genom att ta till små "knep & knåp" som du föreslår.
Det finns inga genvägar till den Perfekta stekta broccolin.
Det är en rätt, ett recept, för sig.

Samma sak med tex Perfekt stekta champinjoner.
Nej, det funkar verkligen inte att bara skiva och sen röra runt lite på måfå i pannan.

Utan man måste behandla varje enskild champinjonskiva som om det vore varsin kotlett.
Därför går det inte att steka upp en jättestor sats, utan det är en Gourmet-rätt.
Där varje skiva får guldbehandling liksom.
Den måste vändas i exakt rätt stund, och ligga och puttra på smöret också i rätt antal tidsenheter.
Sen vänder man den, och så gör man den andra sidan.
Sen måste man veta hur man ska få till den där allra sista "knycken" så det bildas ett ytterst tunt litet lager allra ytterst av "underbar krispighet."

Men om man missar det, om man låter den steka för länge - då torkar den ut och blir oätlig.
Om man tar bort den för tidigt - då blir det ju som vilken stekt svamp som helst och det finns ingen anledning att anstränga sig i onödan, eller hur.

Sån här smörstekt gourmet-champonjon, den använder jag bara som typ "garnityr."
För att få kanske tre, eller fyra, sådana perfekta svampskivor att lägga upp på toppen av måltiden.
Ungefär som när man häller på Parmesan, eller strösslar ett vackert lager krossad svartpeppar, eller chili-flakes, eller fina sparrisar ... osv.

Men det slår aldrig fel.
Alla som får en sådan tallrik, med dessa svamparna på toppen av maträtten, de förklarar alla lyriskt att det var de allra bästa svamparna de någonsin smakat.
Och det är det ju ... det kan jag själv säga, utan att skryta.
Jag lagar till dem just för att jag vill ha den allra godaste stekta svampen. Inte bara "lite stekt svamp" alltså.

---

Förresten ...
Vadå att "koka ärtor i 15 minuter ... " ????

Det där vill jag gärna avråda dig från.
Ärtan vill allra helst ha en så ömsint behandling som möjligt.
Ändå klarar den av mycket, och kan bära med sig smaker och kryddor som man inte trodde var möjligt.

Men inga 15 minuter inte ...
Iaf inte om det är ärtor för ärtornas egen skull du vill ha.
Du kan såklart ha ärtor i stekt ris, och bara låta dem vara kvar och rulla runt bland riset.
Eller i en gryta.
Helt ok.

Men om du vill ha en vacker grön hög med ärtor, då är det största möjliga försiktighet som gäller.
Men du kan både koka eller steka dem.
Vill du ha bara ärtans smak, så salta i vattnet och bara låt koka upp sen är det färdigt.

Fast om du vill se prov på vad ärtan är kapabelt till, så kan du ju gärna prova att tex smälta lite smör i stekpannan tillsammans med en krossad vitlöksklyfta, och rör snabbt i en tredjedel av en svampbuljongstärning i smöret.
Ner med ärtorna, så många du tänker äta.
Bara rör runt tills de separerat naturligt (de fastnar först i varandra) i det fräsande smöret.
Förmodligen bara en enda minut, om ens det.

Nu har du svampsmakande ärtor ... =)
Servera till din vän och se hur den reagerar på den smaken ...

1. Ja du har säkert rätt och att det är ochså känt att transformeringen av smaken på broccolin blir nåt annars när du steker den än att tex bara smälta smör och täcka kvastarna och sen lägga dom på ett plåt-ugnsfat och grilla högst upp i ugnen med övervärme samt vända borstarna titt som tätt, och få den brynta på så sätt

Alltså tabeller är bara en höftning på cirkus beroende på form, storlek och längd men om man utgår ifrån det kan man hitta sin egen tabell hur man själv vill ha det till slut både till temp och tid +- nån minut och hur ofta du ev behöver vända grönsaken i pannan eller ugnen

2. Det är sant att de som är betydligt mer erfarna och jobbar som kockar använder ju sällan recept
Jag använder ju inte samma recept hela tiden att jag måste kolla på det för att tillaga nåt som jag redan kan såklart, recepten har som du säger flexibilitet ang en hel del men sen finns det rätter där recepten är väldigt viktigt att man spikar precis som det står annars blir inte smaken rätt

Airfryer kan hjälpa mycket att få rätt stekyta på tex champisar - på tal om att ta genvägar om man vill men det är ju inte samma sak eller hur ;-) än stekpannan. Jo det är ett finlir att få det speciella bruna ytan och sen ev krispet med grillad lagrad ost ochså på

https://whiteonricecouple.com/air-fryer-mushrooms/

Kokta ärter kan man lägga i en tesked socker för att behålla spänsten fräsheten och smaken
Stekta ärtor typ nåt sånt här

https://www.mantitlement.com/browned...-roasted-peas/

Låter gott med svampsmak buljong till ärtor, ivf så kan man spara fettet ( inkl deglaciera pannan och reducera) och specifika steksmakerna ifrån det om det är kyckling eller kött till just stekta grönsaker
Senast redigerad av Sladdaren 2021-09-03 kl. 09:17.
Citera
2021-09-03, 09:31
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Jag valde att bli vegetarian för att det var det allra godaste jag någonsin ätit.
Och det tycker jag fortfarande.
Jag tycker fortfarande att jag lagar den allra godaste maten, varje gång jag äter.

Och ändå så tyckte jag, innan det, att vegetarianer osv var de allra mesigaste jävla töntarna blev jag visste.
Jag förstår mig inte på dem, överhuvudtaget.
Aldrig att JAG skulle bli "en sån" ... och det var jag helt övertygad om.

Iaf ända till jag en dag när jag var tjugo eller tjugoett blev bjuden på en Riktig vegetarisk måltid på en väns födelsedagskalas.
Och ... jag blev verkligen överraskad.
För det var ju Gott ... !!!
Så himla gott dessutom.

Det var så gott att jag, när jag kom hem, lagade till mig en riktigt stor sats av den maträtten, så stor att det räckte för mig i nästan en vecka.
Så jag åt det alla dessa dagar alltså.
Och det var - fortfarande - så jävla Gott.

Inte Bara var det så oerhört Gott, utan jag häpnade också över hur Bra jag mådde.
Att jag aldrig blev sådär äckligt däst och äckligt mätt efter att ha stoppat i mig för mycket.
Nejdå ... jag kunde äta mig hur mätt som helst - och ändå mådde jag bara bra.
Jag blev Skönt mätt alltså.

Och efter det fanns det ju ingen återvändo ...

JAg har inte tittat tillbaka ens en efter enda gång sedan dess.
Jag har aldrig tänkt ens en sekund av saknad efter något kött, osv.
Jag har varit hur nöjd och belåten som helst faktiskt.

Jag äter verkligen det allra godaste jag vet.
Och jag gör det varje gång jag lagar mat.

---

Men jag tar samtidigt en jävla tid på mig att laga mat ...
Och att äta (vilket jag alltid fått höra också ... ).
Jag tycker det är roligt att laga maten också, det är nästan halva njutningen att känna dofterna och hur de blandas med varandra och hur de utvecklas enskilt eller tillsammans.
Eller att titta på hur en vacker stekyta bildas ...

Bra förklarat. Jo det upplever många och även jag ang det fetade i din text Jag känner mig lite illa till mods och skamsen när du målar upp det så bra ang vegetariska effekterna och dess goda smaker i mångt och mycket. Men som sagt äter jag köttfritt 3 dagar i veckan i princip

Eftersom jag tränar tof genom att lyfta vikter hemma bara för att stärka musklerna, inte bygga dom, eller gå ut på en löprunda för lungornas skull. Inkl att jag har en stor metabolism, dvs förbränning. Dvs jag måste äta nästan dubbelt så mycket som en vanlig person som rör på sig ganska standard som träning eller inte alls. Har jag dock projekt med ganska ansträngande jobb så skippar jag sådan träning men jag känner oftast ett stort sug efter kött efter såna pass. Jag har provat vegetariansk då men känner att jag inte får den energi och återställning av kroppen som jag behöver då antagligen för att proteinet ifrån bönor linser inte ger samma effekt eller likvärdig. Vet inte om det beror på nån matkemi som inte stämmer men så känner jag iaf. Fisk och kyckling känner jag ger mycket energi iaf
Citera
2021-09-03, 13:58
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Bra förklarat. Jo det upplever många och även jag ang det fetade i din text Jag känner mig lite illa till mods och skamsen när du målar upp det så bra ang vegetariska effekterna och dess goda smaker i mångt och mycket. Men som sagt äter jag köttfritt 3 dagar i veckan i princip

Eftersom jag tränar tof genom att lyfta vikter hemma bara för att stärka musklerna, inte bygga dom, eller gå ut på en löprunda för lungornas skull. Inkl att jag har en stor metabolism, dvs förbränning. Dvs jag måste äta nästan dubbelt så mycket som en vanlig person som rör på sig ganska standard som träning eller inte alls. Har jag dock projekt med ganska ansträngande jobb så skippar jag sådan träning men jag känner oftast ett stort sug efter kött efter såna pass. Jag har provat vegetariansk då men känner att jag inte får den energi och återställning av kroppen som jag behöver då antagligen för att proteinet ifrån bönor linser inte ger samma effekt eller likvärdig. Vet inte om det beror på nån matkemi som inte stämmer men så känner jag iaf. Fisk och kyckling känner jag ger mycket energi iaf
Jag har förvisso ingen aning om hur man bör äta om man tränar mycket.
Jag har alltid ätit tills jag blivit mätt, och det bara en gång om dagen - oavsett hur hårt jag jobbat eller tränat. Inklusive när jag sprang i trappor och cyklade 8 timmar om arbetsdagen - och sen både dit och hem igen.

Men jag tror att det är fett din kropp behöver, snarare än protein.
Det kanske känns bättre om du stoppat i dig feta saker, med grädde och ost också, tex.
För att åtrgå till ärtorna så är de ju faktiskt rätt så fettiga, och de har protein med.

Det är ett gott recept det du länkade till, med smör- och vitlöksfrästa gröna ärtor.
Det enda jag hade velat invända mot, tycker jag, är att ärtorna ser ut att ha blivit stekta lite väl länge.
För min smak åtminstone.
Själv gillar jag bättre när ärtorna har fått lov att behålla sin spänstighet och lite av sin glans.
Jag gillar inte riktigt när de skrynklar ihopa sig som nån slags russin ... =)

Och så blir det ju lätt om de fått vara för länge i pannan.
Därför är det bättre med en snabb uppstekning.

Om smöret redan är tillräckligt rätt smaksatt, av vitlöken och det upphettade smöret, så räcker det faktiskt.
Ärtor är ju, som sagt, helt fantastiska på att ta till sig av smakerna som erbjuds, och sen förvandla dem till något helt unikt.

Socker till grönsaker däremot ... =/
Nja, inte gärna jag inte ...
Det finns ju ofta naturliga sockerarter i ingredienserna, och det är därför man vill "karamellisera" det.
För det tar fram den egna sötman, så man slipper lägga till av köpesocker ...

Blir det, tex, fin stekyta - där finns det socker i råvaran.

Men, det finns en broccoli-rätt som jag faktiskt gillar att lägga till lite extra sötma.
Dvs du skrev ju om ugns-broccoli, och det är en sådan rätt.

Jag lägger helt enkelt bara broccolibuketterna i ugnsformen, och klickar sen på med rätt så rejält av vanlig hård honung från honungsburken.
Lite vatten i botten av formen.
Inte mycket, bara så honungen kan få något att svämma ut i.

Sen strösslar jag med torkad Piri-Piri ovanpå.

Sött Och Starkt med andra ord.
In i ugnen och låt smakerna gifta sig med varandra.
Inte svårare än så faktiskt.

Det är SÅ gott, och passar ju perfekt till bla asiatisk mat, eller även till "grytbitar" med pommes och någon god sås, som tillbehör liksom.

Apropå fina smaker förresten ...
Jag har lagt märke till att det inte är så vanligt nuförtiden att folk använder Kryddpeppar, åtminstone här i Sverige.
Så ...
Är då Kryddpeppar en föråldrad krydda, kanske ... eller går det att återupprätta dess rykte ???

Jag tycker det.
Jag skulle faktiskt vilja påstå att just Kryddpeppar är "pricken över i:et" till lite kryddstarka grillade rätter. Som tex vege-grytbitar (eller vad som helst man antingen grillar eller steker hårt).
Krydda som vanligt - men glöm inte ett fins lager av malen Kryddpeppar som sista finputs.

Den ger verkligen ett fint "sting" åt grillkryddorna.
Det är precis som om det var något som fattades, trots att det alltid var gott innan.
Men det räckte aldrig med att bara krydda mer och mer ...
Så ... vad göra ???

Jo, häll på Kryddpeppar =)

Passar inte till allt, men det passar som handen i handsken när det gäller hårdstekta, eller grillade, välkryddade köttbitar (eller vege-bitar).
För den ger verkligen den där "känslan av sting" åt det starka, heta.

Även till stekta svampar.
Men, testa annars att fritera hela champinjoner i frityrsmet.
Servera med hjortronsylt.

Och prova gärna de där broccolisarna jag rekommenderade.
Du bara måste hitta täta buketter först.
Sen delar du i fyra delar.
Hettar upp smöret, snåla inte.
Lägg ner alla delarna så de ligger med sidan mot fräsande stekjärnet.
Rör inte runt !!!
Bara peta lite ibland på dem ... om du ens vill det.

Efter en stund vänder du på alla, så den andra sidan ligger neråt.
Sen tar du ytterkanten.
Sen är det bara att upprepa, sida för sida och ytterkant.
Var uppmärksam.
De får inte brännas, utan insidan måste smälta samman i varje, sakta och säkert.
Så vänd i lagom takt.
Om den är omogen, för omogen, och "grenig" så kanske det inte ens går.
Men känns med gaffel ibland på "stjälken", den lilla biten som buketten satt på.
Det ska vara lite mjukt, och inte stenhårt.

När du tycker det verkar vara jämnmjukt över hela, så bara tar du en snabb omrörning så att smöret ska fördelas till alla
- och häll upp dem på en tallrik.

Smöret som är kvar i pannan, spara det.
För om du har pommes till, så kan du ta en sked och ringla lite över dina pommes.
Sen saltar du dem - inte tvärtom.
Nej, broccolismöret smakar inte broccoli - bara gott, och koncentrerad umami !!!

Du hade även kunnat använda det i en burk Aioli, för att ge den riktig Lyxkaraktär.
Citera
2021-09-03, 14:03
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Jag glömde en sak angående broccolisarna man steker.

Dvs de ska, när de blivit färdiga, ha en konsistens som nästan påminner om något "geléartat."
Det är svårt att förklara, men det ska inte vara som mos, och inte mjöligt - och inte krispigt.
Inte som grönsaker alltså - utan mer som något man har bakat kanske, eller som godis ...
Utan som ... vingummin kanske ... fasta vingummin. En jämna tuggupplevelse.
Citera
2021-09-05, 22:32
Medlem
Sladdarens avatar

Jag ska ta till vara på dina goda råd och finlir med den gröna kosten ang hur man tillagar den på ett djupare plan och rätt kryddning. Hör att du är väldigt kompetent på ditt område och det är tacksamt. Jag återkommer ang det vid nästa tillagning av grönt. Har mest ätit råkost och vinägrett sallad på sistone

Något tips ang grönsaker i paj ? tex broccolipaj ?
Senast redigerad av Sladdaren 2021-09-05 kl. 22:34.
Citera
2021-09-07, 09:09
Medlem
Ambelains avatar
Citat:

Jag ska ta till vara på dina goda råd och finlir med den gröna kosten ang hur man tillagar den på ett djupare plan och rätt kryddning. Hör att du är väldigt kompetent på ditt område och det är tacksamt. Jag återkommer ang det vid nästa tillagning av grönt. Har mest ätit råkost och vinägrett sallad på sistone

Något tips ang grönsaker i paj ? tex broccolipaj ?
Nja, de enda pajer jag äter av är de som jag handlar i affären när jag är hungrig nån gång bara.
Så jag har ingen vidare koll.

Men jag har alltid gillat att laga varma mackor däremot.
Jag vet inte om du ser varma mackan som något som kan lika pajen ... men de har ju både bröd och ost, och fyllning ...
Eller ???

Gör en stuvning, med creme fraische som du har parmesan i.
Lägg på macka som du har rostat och brett Dijon (tunt) på.

I stuvningen kan du ha svampar, gul paprika (ordentligt mjukstekt).
Och Haloumi, som du har marinerat i färsk Piri-Piri-saft.
Lätt stekt sen.

Ostskivor ovanpå.
In i ugn el mikro.

Svamparna högst uppe när den smälta osten kommit ut igen.
Citera
2021-09-07, 14:06
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Nja, de enda pajer jag äter av är de som jag handlar i affären när jag är hungrig nån gång bara.
Så jag har ingen vidare koll.

Men jag har alltid gillat att laga varma mackor däremot.
Jag vet inte om du ser varma mackan som något som kan lika pajen ... men de har ju både bröd och ost, och fyllning ...
Eller ???

Gör en stuvning, med creme fraische som du har parmesan i.
Lägg på macka som du har rostat och brett Dijon (tunt) på.

I stuvningen kan du ha svampar, gul paprika (ordentligt mjukstekt).
Och Haloumi, som du har marinerat i färsk Piri-Piri-saft.
Lätt stekt sen.

Ostskivor ovanpå.
In i ugn el mikro.

Svamparna högst uppe när den smälta osten kommit ut igen.

Det jag menade med pajen var hur man bäst kan tex tillaga grönsakerna innan de åker ner i pajen och in i ugnen. Det kan vara alltifrån "marineringen" kryddningen, stekningen "bryningen" vilket smör, kanske mixa i grönsaker som en emulgering inkl större grönsaker i ägg stunningen, grönsaksbulong istället för salt, specfika örter som lyfter grönsakernas karaktär eller funkar bra ihop i tex. Äggstanning med specfifk riven ost och grönsak som passar ihop, gifter sig bra i smaken

Många avskyr grönsakpajer men jag tycker det är gott och vill man ha kött till så kan man tillaga det vid sidan om pajen.

Här är lite olika varianter av defintionen paj men jag vill ha smördegen el pajdegen runt om jah för det mesta

https://www.olivemagazine.com/guides...n-pie-recipes/

Varma mackor är ju det intressant ochså men som vissa säger att man "inte" vill förstöra en god svampstuvning genom at blanda i en mix av finhackade grönsaker i såsen eller i mackan förutom ev lök men men tror de kan bli överraskade av smakskillnaden. Så därför väljer de att ha grönsakerna vid sidan om varje tugga isf på tallriken
Citera
2021-09-09, 13:45
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Det jag menade med pajen var hur man bäst kan tex tillaga grönsakerna innan de åker ner i pajen och in i ugnen. Det kan vara alltifrån "marineringen" kryddningen, stekningen "bryningen" vilket smör, kanske mixa i grönsaker som en emulgering inkl större grönsaker i ägg stunningen, grönsaksbulong istället för salt, specfika örter som lyfter grönsakernas karaktär eller funkar bra ihop i tex. Äggstanning med specfifk riven ost och grönsak som passar ihop, gifter sig bra i smaken

Många avskyr grönsakpajer men jag tycker det är gott och vill man ha kött till så kan man tillaga det vid sidan om pajen.

Här är lite olika varianter av defintionen paj men jag vill ha smördegen el pajdegen runt om jah för det mesta

https://www.olivemagazine.com/guides...n-pie-recipes/

Varma mackor är ju det intressant ochså men som vissa säger att man "inte" vill förstöra en god svampstuvning genom at blanda i en mix av finhackade grönsaker i såsen eller i mackan förutom ev lök men men tror de kan bli överraskade av smakskillnaden. Så därför väljer de att ha grönsakerna vid sidan om varje tugga isf på tallriken
Jo, det du skriver i slutet är absolut något jag känner igen.

Men kanske inte på just det sättet bara ... =)
Dvs jag, och kanske bara jag ..., har lite "svårt" för vissa rätter av traditionell karaktär, där man ska ha ingredienser i som jag menar faktiskt inte vinner på att ligga och löka sig i nån slags "vätska."

Tex svamp.
Och då är det ju ändå en av matlagningens klassiker, eller hur.
Svampsoppa tex ...
Visst Låter det så himla gott och det luktar ju inte fel heller.
Bara det att själva svampen, den fördärvas ju i praktiken av att "bli blöt."
Svamp som svampsoppa blir ju inte riktigt en svamprätt där svampen kommer till sin rätt, så att säga.
Utan svampen reducerar till något så tråkigt och intetsägande som ... "tuggmotstånd."

Då kan man ju lika gärna plocka ut själva svampen, efter tillagningen.
Eller kanske mixa den till mos och röra runt i soppan för bästa möjliga svampsmak.
Men det är meningslöst, tycker Jag, att anstränga sig med svamparna i just svampsoppa.

Samma sak med svampstuvning eller svampsås då också, faktiskt.
Gärna att stuvningen får all den fina smaken av svampen ... men kanske inte lika kul med de intetsägande urkokta svampbitarna man har haft i.
Bättre då, tycker Jag (återigen), att steka upp svampar för sig, bredvid, och montera i efterhand ovanpå stuvningen.
Inte bara så det ser fint ut, utan för att man ska få den där läckra smaken av äkta smörstekta svampar. En smakupplevelse som inget annat kan jämföras med.
Den går man fett miste om om man bara behandlar svampen som en tvättlase.

---

Varför vill du inte ha "grönsakspajer" ???

Det finns ju många pajer av klassiskt snitt som är vegetariska även om de aldrig blivit kategoriserade som just "vegetariskt alternativ" på menyn.
Det är ju lite det jag menar med att de flesta kockar och restauranger inte vet ett jävla skit om vad vegetarianska matgäster vill betala för och inte betala för.
De flesta kockar och restauranger går ju bara efter vad de Tror att Andra - andra än dem själva - vill äta.
Och de har fel, för det mesta.

Det finns ju faktiskt många, ganska så många faktiskt, klassiska maträtter som är hur vegetariska som helst, även om de aldrig blivit just Kategoriserade som "Vegetariskt alternativ" på menyn, utan ofta bara hamnat under "Förrätter" istället.

Men om man gör den rätten lite större, lite generösare, så hade det ju lätt blivit en huvudrätt.
Och både köttätare som vegetarianer hade velat äta av dem.
Köttätare beställer ju in fullt vegetariska maträtter från restaurangernas menyer varje dag, i tron att det inte är just "Vegetariska alternativ" - eftersom de inte blivit kategoriserade som något sådant.
Utan de radas istället upp i den normala menyn, bland alla de andra normala maträtter.
Det är klassiska maträtter och därför fattar inte de flesta att det är lika vegetariskt som det på "Vegetariskt alternativ."

Vafan liksom, de allra flesta Efterrätter är ju vegetariska också, eller hur.

Men, förrätter som just paj (svamppaj tex) hade ju de flesta beställt in utan misstankar.
Eller den andra klassikern Ratatouille. En grönsaksgratäng, inget annat.

Och, har du aldrig noterat att samtliga Pizzerior listar de allra mest klassiska av klassiska pizzor allra först bland de Vanliga pizzorna - inte bland "Vegetariska alternativen" alltså.
Dvs "Margaretha" och "Funghi".
De är faktiskt precis lika vegetariska som "Vegetariana" och de andra konstiga kompositionerna de knåpat samman.

---

Men, detta skulle ju handla om Pajer.
Vegatariska pajer, grönsakspajer ...

Jag vet inte om du lagt märke till att Zucchini har ungefär samma smakupplevelse som svamp ??
Det betyder ju att du lätt hade kunnat göra en fyllning med bitar av Zucchini, stekta i svampbuljon tex, men ovanpå lägger du de stekta svamparna efter att du tagit ut pajen från ugnen.
Zucchini har ju ingen egentlig egen smak, så det är bara konsistensen du får av den.
Men krydda bara inte den, för zucchini tar inte emot alla kryddor så bra, tyvärr.
Bara lite salt.

Bara ost, som ostpaj, är ju en annan klassiker.
Varför inte ett fint rutmönster på toppen av tvärlagda remsor av rödaktig engelsk cheddar, och på andra hållet den vitaktiga Gruyere.
Det blir en fin effekt om inget annat.
Men, för att det ska lyckas så bör du göra det bara den sista halvminuten, så att ostarna inte blandar sig med varandra. Det är ju för att det ska se fint ut som du gör det - även om det är goda ostar också såklart.

Fyll den sen med perfekt Saltkokt Kronärtskocka ... =)
Mmmm.
Ingen stark ost till det. Isf bara en jättetunn linje av Västerbotten, som smakkontraskt till den milda Kronärtskockan.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in