Citat:
En sak som jag har märkt förresten, är att många som blivit vegetarianer rätt så nyligen.Ja det är otrevligt med dessa halvfärdiga krispiga grönsaker i en varmrätt, knastar och har sig plus att smakerna blir helt annorlunda - sämre. Att steka på bryna alla grönsaker innan ger ju ochså en helt annan smakdimension såklart
Precis, som i en wok, att du vill ha individuella motstånd i varje grönsak som även då framhäver sig bäst i smak och emulgerar sig bäst med andra smaker i receptet
Varför valde du att att bli vegetarian om jag får fråga ? :-)
Precis, som i en wok, att du vill ha individuella motstånd i varje grönsak som även då framhäver sig bäst i smak och emulgerar sig bäst med andra smaker i receptet
Varför valde du att att bli vegetarian om jag får fråga ? :-)
Eller folk som typ "kämpar med att vara vegetarianer", men som inte riktigt klarar det.
Det är ju att de har en konstigt negativ grunduppfattning till den vegetariska kosten.
Av någon anledning så utgår de från att de måste "nöja sig" ... så att säga.
Att vegetarisk mat aldrig kan bli lika god som de tycker att kött-mat är.
Men, som jag tycker att jag har visat, så stämmer det ju inte.
Inte nädvändigtvis alltså.
För vegerarisk mat kan ju vara precis hur god som helst.
Det är bara det att alla inte Vet det.
Inte ens sådana som vill bli vegetarianer, som försöker att vara vegetarianer.
De tänker ju då inte på att det egentligen är deras eget "fel" att den vegetariska mat de äter inte är godare än den är.
Då är det inte den vegetariska matens fel, utan det är deras eget fel.
För de Hade kunnat bli bättre på att laga mat, på att laga vegetarisk mat.
De hade kunnat anstränga sig lite för att hitta, identifiera, de riktigt goda smakerna.
Och om man Bara äter, lagar, riktigt God mat, då kommer man ju ganska snart att börja associera god mat med vegetarisk mat.
Men det kan ju aldrig bli så om man bara lagar mat som man inte ens själv är nöjd med.
Och varför skulle man ... Varför skulle man nöja sig med sådant som inte är tillräckligt gott.
Min rekommendation i sådana fall är nog, isf, att satsa på att få så mycket "stekyta" i det man lagar som möjligt.
Och att Undvika sådana rätter och råvaror som Inte ger en bra stekyta.
Det eftersom många köttätare gärna associerar god mat med välstekt mat med god stekyta, eller grillyta.
Bara det att de inte förstår att det inte är just Köttet som de njuter av då, utan det är faktiskt själva stekytan. Och den stekytan kan man, som sagt, få fram även på vegetariska råvaror - vissa, inte alls.
Inga fler kokta, mjöliga potatisar alltså.
Utan bara stekta eller friterade, ugnsgrillade, potatisar.
För potatis ger en fin stekyta, frityryta - och ugnsgrillad yta.
Ris är samma sak.
Inte bara blaskiga kokta riskorn längre, utan Stek upp skiten istället.
Med vitlök och ärtor i.
Stekytan kommer som ett brev på posten.
Och med den umamikicken, liksom för potatisarna (potatis är en ypperlig umamikälla).
Så, om du alltså tänker äta en vanlig "gryta" så ha inte vanligt Kokt ris till.
Utan laga Stekt ris istället.
Det ökar din njutning med dubbla potenser.
Glöm inte att hälla Parmesan på maten när den serveras, för det är ju också en Umamikälla.
Det allra bästa är ju också att - som pesten - undvika allt som "verkar "nyttigt."
Om du förstår vad jag menar ... ?
Dvs om du tex tänker laga en tomatsåsbaserad gryta.
Så avsluta gärna med att gratinera tallriken i ett rejält Osttäcke ... =)
Ovanpå lägger du tex stekta svampar när du sen serverar.
Var aldrig rädd för kladd och krämighet.
Ska det lagas Burritos eller Tacos tex.
Då är det ju helt bortkastat tillfälle om man missar den smälta osten.
De bästa vege-burritos du kan göra är ju tex genom att göra en grönsaksröra, som du sen häller tex grädde eller creme frasiche + mascarpone i.
Fyll dina burritos med den sörjan.
Lägg i ugnsformen - och ÖS på med ost ovanpå.
In i ugnen och gratinera det.
Detsamma med tacos.
Först din kryddade vege-färs, och de väl valda grönsakerna och bönorna som du häller i tacosformarna.
Fyll på med massor av ost.
Gratinera i ugnen.
Sk "fräscha" nyttiga Burritos är förvisso en sån där löjlig medelklasstrend just nu.
Men fy fan vad tråkigt det är.