2007-01-17, 17:43
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psyko Dad
Den såg underbart sweet ut! Hur stora blir dom?
Skulle kunna tänka mig en liten men tuff voff till.
Påminner om GRIFFON BRUXELLOIS.
Inga krävande hundar som första hund. Brukshundar & vallhundar går ju bort.
Dom blir som en halv tax,jättesnälla,men tuffa o orädda...Går jättebra ihop med barn,andra hundar,o är enorm lättlärda.
Spin city hade ingen sådan,det var en mops,dessa är ovanliga o populära bland folk när man går ut,alla vill klappa o titta.
Citera
2007-01-17, 18:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Dom blir som en halv tax,jättesnälla,men tuffa o orädda...Går jättebra ihop med barn,andra hundar,o är enorm lättlärda.
Spin city hade ingen sådan,det var en mops,dessa är ovanliga o populära bland folk när man går ut,alla vill klappa o titta.

Aha! Dom var jävligt lika!
Citera
2007-01-18, 03:36
Medlem
Psyko Dads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W_T_F
Det är en Petit Brabançon. En sån ras som Rags i Spin city som jämt vill ta livet av sig
http://www.griffonsektionen.com/
Ohhh Älskade Rags!!!!
Citera
2007-01-18, 03:45
Medlem
Psyko Dads avatar
Citat:
Halv Tax låter bra. En liten skulle bli bra. Min Stora vovve gillar små. Han leker väldigt snällt med dom. Dyr?
Citera
2007-01-18, 12:02
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psyko Dad
Halv Tax låter bra. En liten skulle bli bra. Min Stora vovve gillar små. Han leker väldigt snällt med dom. Dyr?
Jag gav 7500 för min tik och 8000 för min hane,dom går jättebra ihop med alla hundar o människor. Enligt mig en av dom coolaste raserna o tämligen ovanlig i sverige.
Citera
2007-01-19, 04:14
Medlem
Psyko Dads avatar
Citat:
Jag gav 7500 för min tik och 8000 för min hane,dom går jättebra ihop med alla hundar o människor. Enligt mig en av dom coolaste raserna o tämligen ovanlig i sverige.
Tackar för info. En tik ska det vara isf. Blir att sterilisera henne oxå. Skulle inte vilja ha en tjuvparning mellan den lille & min 52kg hanne.
Söt som tusan var den.
Citera
2007-01-20, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastor Franz
Vad rekommenderar Du för hundras till en som tänkt skaffa sig hund för första gången? Jag tycker det är mycket prat om vilka hundraser man inte ska skaffa sig om man inte är van hundmänniska. Så jag startar härmed en tråd där Ni vana hundmänniskor kan ge era tips och förslag på trevliga nybörjarhundar, gärna en motivering också!

Det finns vissa raser som är mildare och vissa andra som har mer skärpa.Du borde fundera på vilken storlek du vill ha, om du är en aktiv eller lat människa, vad du vill få ut av hunden.Sen kan du fundera på vilken ras du vill skaffa dig!
Citera
2007-01-21, 00:10
Medlem
Vrövhåls avatar
Även jag går i tankarna att skaffa hund, har aldrig varit nån hundmänniska förut direkt..men nu känner jag att det är vore kul med en trofast fyrfota kompis
Jag funderar på en Rhodesian Ridgeback, de verkar trevliga och tilltalar mig utseendemässigt. Som många andra redan påpekat i tråden tycker jag det verkar helt "keff" att skaffa en hund för att öva sig på..en hund är ju en kompis och familjemedlem. Det vore precis som att skaffa en unge först för att öva sig på innan man skaffar sitt riktiga barn.
Sen är det ju klart att man måste anpassa sitt hundval inom rimliga gränser till vilken typ av person man är, en liten timid tant på 90år kanske inte bör skaffa sig en Rottis.
Citera
2007-01-23, 08:24
Bannlyst
Dvärgpudel har allt. Förutom storleken
Citera
2007-01-23, 20:31
Medlem
Eeowyns avatar
Jag är absolut ingen hundexpert, men är inte Rhodesian Ridgeback en ras som kräver oerhört mycket fyskisk aktivitet? Såg nåt på Animal Planet för ett tag sen om en man som ägde 4-5 st, och han cyklade med dem minst 3 mil varannan dag, om inte mer...
De är väl afrikanska vakt/jakthundar från början? Väldigt vackra hundar vill jag säga dock.
Citera
2007-01-23, 20:43
Medlem
Viveqas avatar
Vilken hund man än skaffar så ska man såklart skaffa sig grundläggande kunskap först och viss erfarenhet.

Annars så är det lättaste för en nybörjare att skaffa en vuxen hund, då uppfostran utav valp hör till det allra mest krävande (det finns många omplaceringar som inte är "problemhundar", utan folk som tvingas omplacera utav andra anledningar).

Vilken ras som helst kan egentligen fungera som första hund ifall man har verkligen har intresset.
Men raser som är avlade för självständigt arbete eller har alltför stora drifter bör kanske undvikas ifall man "bara" vill ha sällskap och inte använda hunden för ex. jakt.
Givetvis så blir konsekvenserna värre utav att misslyckas med en stor skarp hund än med en 4kgs hund som blir rabit aggressiv och är totalt ouppfostrad.
Citera
2007-02-02, 22:10
Medlem
ganjabarnets avatar
Hur är det med en labrador? Vad anses vara mycket eller lite motion? Kan man öva hunden på tricks och motionera = promenera 3-4 timmar om dagen i motionen ingår mentalträning? Räcker det?

Lite många frågor men det verkar bli en labrador lite senare till sommaren och då vill man kunna allt! Speciellt om hur man får en bra och duktig hund i framtiden.

En fråga till, vilka sätt finns det att träna sök, spår m.m.? Finns det altså någon sida som har tips på hur man tränar hunden och finns det någon speciell för labradorer?

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in