Citat:
Ursprungligen postat av familyguy
Som ovan, fick en röd irländk setter av min svärmor. en 6 månader gammal valp. Ganska söt. Första hunden för mig.
Vad ska jag tänka på? Den är rumsren och allt men antar att den behöver bra mycket motion både mentalt och fysiskt. Nån som har bra tips på sån? Promenader är ett självklart faktum men vad kan man göra mer?
Träna hunden till nåt kul kanske?
Han har en valpkurs i botten.
Ska gå en valpsök kurs med honom i vår men mer har vi inte inplanerat.
Glad och framåt hund. Jäkligt rolig att vara med.
Edit : Har inte sett mina katter på en vecka. Har ni sett dem?
Grattis till hunden!
Setter är en av de mest krävande hundraserna som finns att äga. Men otroligt snälla, sociala och trevliga hundar. Mentaliteten är fin även om de är ganska svårdresserade.
En Setter har gigantisk jaktlust och måste få ut den på ett eller annat sätt. Det bästa för hunden vore faktiskt om du började jaga med den. Detta är trevligt både för dig och hunden samt ger er fantastiskt fina band. Sedan är det helt underbart att se settern jobba på fjället eller fältet, finns inte mycket som slår känslan ner hunden kommer med en nerskjuten fågel i minnen och lämnar av den hos dig.
Gå med i din lokala hund från brittiska ståendefågelhundar SISK (Svenska Irlänska Setterklubben) är ett tips. De anordar kurser på hemmaplan där du och din hund tillsammans får träna i jakt. För att jakten ska fungera måste du dock ha bra pli på hunden. Du måste ha fasta regler och hunden måste veta sin plats. Sedan får du ta jägarexamen och köpa någon billig bössa. Om du absolut inte kan tänka dig att börja jaga så kanske det finns någon du känner som vill jaga med den? Hur som helst mår Settrar bäst när dom får jaga fågel då de faktiskt är avlade på just de.
Annars ska du se till så att hunden får ordentligt med motion samt får aktivera sig psykiskt. Var ute mycker med hunden och låt den springa lös på lämpliga marker minst 1 timma per dag. Settrar behöver gott om motion för att må bra och du kommer att märka att hunden blir mer glad och uppåt när den för aktivera sig psykiskt.
När hunden är ett år gammal så är det ett hett tips att du köper en nomesele till hunden. Sedan låter du den dra t.ex. en gren eller något när du är ute och går. Såklart inte alltid men ibland. Detta gör att hunden får jobba samtiigt som den bygger sin kropp. Viktigt är dock att inte börja för tidigt. Om du åker skidor kan du börja åka med hunden och den drar dig. Detta är fantastiskt roligt.
När det gäller det psykologiska så är det bra om du har någon klurig leksak. Jag personligen brukar stoppa en godisbit i en petflaska som man sedan ger hunden. Detta sysselsätter valpen bra. Men självklart går det att leka på andra sätt bara man leker med den och har saker som hunden kan leka med.
Att träna apportering är ett annat hett tips som både aktiverar hunden, ger den motion och gör den mer användbar vid eventuell jakt.
/
Skinner, ägare av Engelsk Setter i lite över ett och ett halvt år.
PS: Har du frågor och funderingar så är det bra att slänga iväg ett PM, kan inte jag svara så kan jag säkert adressen eller numret till någon som kan.