Citat:
Ursprungligen postat av Torch
Det är en massa i skandalpressen i dagarna kring räntan. Eller tja, minst varannan dag i alla fall, där "experter"(givetvis anställda på bankerna

) uttalar sig om att folk nu borde binda sin ränta.
Så har det dock alltid varit, men statistiskt sett så lönar det sig med en rörlig ränta. Dock så finns det en uppenbar risk med det.
Hur tror ni att räntan kommer att ändras de närmaste åren? Just nu är marknaden het(snart överhettad?), så det är förståeligt att räntan höjs, men jag tycker själv att det är lite överdrivet. Ett år till, så vänder konjunkturen, och då tror jag att räntorna går ner. Således bör man inte binda.
Vad tror ni? Finns det någon "expert" på FB?

Skandalpresen, exempelvis di, består av praoelever och ekonomiska nollor, ta ingenting de skriver på allvar.
Vad jag skriver skall du däremot ta på största allvar, håll till godo
Marknaden prisar för närvarande in 4 räntehöjningar á 25 punkter för 2007 vilket jag tycker är mycket. Av följande anledningar:
1 Sverige har, trots en enormt stark tillväxt, en kärninflation om 1,2% på årsbasis. Riksbankens mål är att hålla KPI på 2%.
2 Inget tyder på att importerad inflation kommer att bli högre, tvärtom. Kronan har stärkts och internationell inflation är låg.
3 Det internationella ränteläget. FED har gjort sin sista höjning för denna cykel vågar jag påstå. Jag gissar att euroräntan kommer att höjas till 3,75% i mars, därefter kommer vi att få en paus och möjligen en höjning till 4,0% men inte mer. Om Tysk detaljhandel vacklar till följd av momshöjningen, och om euron stadigt ligger över 1,3 mot USD tror jag 3,75 blir peaken.
4 En av riksbankens farhågor, ett fortsatt bostadsrally, tycks inte besannas vilket tar bort ett av deras argument för räntehöjningar.
5 Oljan. En tunna brent kostar 52 USD för tillfället (jag sa ju till er att sälja oljeaktier!) vilket gör att rädslan för "second round effects" på inflationen blivit avsevärt mindre.
Summa sumarum: Riksbanken höjer två gånger under första halvåret 2007, och (möjligen) en gång andra halvåret, totalt med 75 punkter.