2007-01-13, 10:58
Medlem
Torchs avatar
Det är en massa i skandalpressen i dagarna kring räntan. Eller tja, minst varannan dag i alla fall, där "experter"(givetvis anställda på bankerna ) uttalar sig om att folk nu borde binda sin ränta.

Så har det dock alltid varit, men statistiskt sett så lönar det sig med en rörlig ränta. Dock så finns det en uppenbar risk med det.

Hur tror ni att räntan kommer att ändras de närmaste åren? Just nu är marknaden het(snart överhettad?), så det är förståeligt att räntan höjs, men jag tycker själv att det är lite överdrivet. Ett år till, så vänder konjunkturen, och då tror jag att räntorna går ner. Således bör man inte binda.

Vad tror ni? Finns det någon "expert" på FB?
Citera
2007-01-13, 11:04
Medlem
Jakob den Oudens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torch
Det är en massa i skandalpressen i dagarna kring räntan. Eller tja, minst varannan dag i alla fall, där "experter"(givetvis anställda på bankerna ) uttalar sig om att folk nu borde binda sin ränta.

Så har det dock alltid varit, men statistiskt sett så lönar det sig med en rörlig ränta. Dock så finns det en uppenbar risk med det.

Hur tror ni att räntan kommer att ändras de närmaste åren? Just nu är marknaden het(snart överhettad?), så det är förståeligt att räntan höjs, men jag tycker själv att det är lite överdrivet. Ett år till, så vänder konjunkturen, och då tror jag att räntorna går ner. Således bör man inte binda.

En sak man också bör tänka på med långa löptider är att det kan bli dyrt att lösa lånet i förtid. T.ex. om man flyttar eller vill byta bank...

Jag tror som du säger att detta är ren propaganda från bankerna, dom tjänar stora pengar på bundna räntor. Har man råd att ta svängningarna så ska man ha rörliga, vill man att det ska svänga lite mindre binder man 30-50% på 2-3 år.
Citera
2007-01-13, 11:12
Medlem
Eftersom rörlig ränta hittils har varit det mest förmånliga för låntagaren så tänker jag iaf inte binda något. Jag tror också att det där är propaganda från bankerna, en bunden ränta är ju lika med en sorts försäkring och det är klart att de tjänar på det.

Binda ränta kanske man måste göra om man har lånat så mycket pengar att hushållsbudgeten spricker vid minsta lilla ränterörelse, men det är ju att leva över sina tillgångar och inte att rekommendera.

Rörlig it is.
Citera
2007-01-13, 13:05
Medlem
Cabrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torch

Skandalpresen, exempelvis di, består av praoelever och ekonomiska nollor, ta ingenting de skriver på allvar.

Vad jag skriver skall du däremot ta på största allvar, håll till godo

Marknaden prisar för närvarande in 4 räntehöjningar á 25 punkter för 2007 vilket jag tycker är mycket. Av följande anledningar:

1 Sverige har, trots en enormt stark tillväxt, en kärninflation om 1,2% på årsbasis. Riksbankens mål är att hålla KPI på 2%.

2 Inget tyder på att importerad inflation kommer att bli högre, tvärtom. Kronan har stärkts och internationell inflation är låg.

3 Det internationella ränteläget. FED har gjort sin sista höjning för denna cykel vågar jag påstå. Jag gissar att euroräntan kommer att höjas till 3,75% i mars, därefter kommer vi att få en paus och möjligen en höjning till 4,0% men inte mer. Om Tysk detaljhandel vacklar till följd av momshöjningen, och om euron stadigt ligger över 1,3 mot USD tror jag 3,75 blir peaken.

4 En av riksbankens farhågor, ett fortsatt bostadsrally, tycks inte besannas vilket tar bort ett av deras argument för räntehöjningar.

5 Oljan. En tunna brent kostar 52 USD för tillfället (jag sa ju till er att sälja oljeaktier!) vilket gör att rädslan för "second round effects" på inflationen blivit avsevärt mindre.

Summa sumarum: Riksbanken höjer två gånger under första halvåret 2007, och (möjligen) en gång andra halvåret, totalt med 75 punkter.
Citera
2007-01-14, 18:11
Medlem
Som en kommentar kring exempelvis aftonbladets trovärdighet vill jag bara att ni ska uppmärksamma dagens "poll".

"Skulle du våga kyssa ett lejon?"

Känns inte som journalistik jag litar på med min ekonomi
Citera
2007-01-24, 08:41
Medlem
Westridges avatar
Som en novis på detta område och med ett bolån på G denna vecka, så försöker jag samla info om hur man ska göra med lånet.
Om man nu spår att räntan ska upp .75 till 1% den närmsta tiden så är det väl läge att binda en del av lånet för kanske 2 år. Det kan knappast bli så att riksbanken sänker räntan igen med lika mycket under 2008.
Citera
2007-01-24, 14:19
Medlem
LiKaShings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westridge
Om man nu spår att räntan ska upp .75 till 1% den närmsta tiden så är det väl läge att binda en del av lånet för kanske 2 år. Det kan knappast bli så att riksbanken sänker räntan igen med lika mycket under 2008.

Det går att luska ut vad marknaden har prisat in. Skulle gissa att marknaden ser fler höjningar i framtiden. Du kan ju plotta t ex 3-månaders räntan på www.bors24.se, räntecyklerna framgår tydligt.
Citera
2007-01-24, 22:03
Bannlyst
Jag tror att räntan kommer att förändra sig i framtiden, vi vet inte vad den kommer bli men jag är helt säker på att den kommer förändras. Den kommer troligen att gå både upp och ned och landa på ett värde som jag bara kan spekulera om idag.

Ska du låna? Räkna säkert med 20% i räntemarginal.

Det är jag helt säker på.

/Nostradamus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in