Du kan få herpes även om tjejen i fråga inte vet att hon har det. Det smittar inte enbart vid kontakt med blåsor även om risken då ökar, man kan alltså vara smittobärare utan symptom. Det är inte helt vanligt med herpes i röven, men visst händer det... Vanliga ställen är annars munnen och könsorganen.
För många år sedan så läste jag i Maj-Britts Frågespalt om en tjej som misstänkte att hon hade fått sjukdomen på ett annat orginellt ställe, och då nämnde Maj-Britt att man också kunde få den i stjärten. Sjukdomen alltså...
Jag fick för mig att jag ville fördjupa mig lite i ämnet, och visst kan man få herpes i ändtarmsöppningen eller rent utav i mellangården. Herpes kan tydligen sätta sig överallt i på huden, och om vi diskuterar genital-herpes så brukar man visst säga att den kan sitta var som helst inom the speedo area som dom säger i Amerika.
Då jag starkt misstänker att du har blivit drabbad av den här mysiga åkomman men gärna vill fortsätta med snusket så bör du nog uppsöka en lämplig klinik för att fastställa vad det rör sig om. Tänk om det skulle visa sig vara någonting ändå värre.... *drar mig till minnes en tråd om halsgonorré*
Efter ditt läkarbesök så har du snart herpesmedicin hemma och kan köra på som om ingenting har hänt...
En till fråga dock: om jag slickar en tjej som har könsherpes, om jag då blir smittad av henne, får jag mun- eller könsherpes då?
Förr trodde man att dessa två skilde sig från varandra, men tydligen är det så nu att gränserna mellan de båda varianterna suddas ut. Vanligtvis är det så att om den som slickar har munherpes får den andra könsherpes. Omvänt är frågan om det inte blir könsherpes direkt.
(Munherpes kallas typ 1 och könsherpes kallas typ 2.)
Förr trodde man att dessa två skilde sig från varandra, men tydligen är det så nu att gränserna mellan de båda varianterna suddas ut. Vanligtvis är det så att om den som slickar har munherpes får den andra könsherpes. Omvänt är frågan om det inte blir könsherpes direkt.
(Munherpes kallas typ 1 och könsherpes kallas typ 2.)
?
Man smittar förstås med den variant man har. Har man typ 1 i munnen är det typ 1 man kan överföra till motpartens underliv. Typ 1 förvandlas inte plötsligt till typ 2 beroende på slemhinna.
Som sagt kan båda typerna få fäste på diverse kroppsytor.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!