• 1
  • 2
2007-01-12, 10:22
Medlem
Har ni några exempel att ge på maträtter ni använt purjolök och stekt denna?
Citera
2007-01-12, 10:32
Medlem
Kuggarns avatar
Purjo kan du väl använda istället för gul lök i vilket recept som helst.

Här kan du få ett recept som innehåller purjolök.

Varm smörgåstårta.
Botten Formbröd
Lager ett: stuvning på stekt purjo, bacon och grädde
lager två: majonäs, hackade kokta ägg och dill
salt, peppar.

Toppa med tomatskivor och ost, gratinera tills den blir snygg. Ät med en sallad och en öl.
Citera
2007-01-12, 10:37
Medlem
Inte stekt men väl gott med purjo:

Fylld fralla

En fralla (franska)
Ett paket skinka
4 ägg
1 purjo
Citronpeppar
Majonäs

Strimla skinka, purjo och ägg och gegga ihop det med majonäs så det blir lagomt kletigt. Krydda med mycket citronpeppar.

Skär skåror i franskan och fyll varje veck med en massa gegga. Häll över massa riven och släng in i ugnen på 225 grader tills osten fått färg.

Tadaaa! Perfekta bakismaten som tar typ 20 min att laga!
Citera
2007-01-12, 11:20
Moderator
evilhoneys avatar
Jag brukar göra en pastasås med stekt bacon, paprika och purjolök som frästs lite också, och paprika/chili creme fraiche, går snabbt och är gott.

Annars kan man göra en smarrig fiskgratäng som är supersimpel.
du behöver:
1 torskblock (semitinat, lagom så det går att skära genom)
1 purjolök
grädde
ströbröd
salt och peppar

Skär purjon i ringar och ge dem ett snabbt uppkok i en kastrull, skölj sedan ordentligt, lägg dem sen i botten på en smord form.
Skiva torskblocket i centimetertjocka skivor och placera det på löken, salta och peppra, häll över "lagom" med grädde, jag brukar hälla på tills det nästan täcker fisken, men inte riktigt.
Strö sedan ströbröd över hela och kör in i ugnen på ca 225 grader i ca 30 minuter (beror på hur pass tinad fisken är, men när fisken är genomkokt är det hela klart).
Servera med kokt potatis och knäckemackor.
Citera
2007-01-12, 11:36
Medlem
dePauls avatar
Purjolök är essentiell i t ex köttsoppa eller grönsakssoppa. Den kan med fördel ersätta vårlök i diverse kinesiska maträtter. Man kan göra paj av den och den kan ingå som ingrediens i risotto och grytor i allmänhet.

Det enda den inte tål är överkokning/övestekning. Den blir då trådig och oaptitlig. Purjon skall helst tillsättas maträtten allra sist och serveras genast.

~Paul~
Citera
2007-01-12, 11:45
Medlem
Scarlings avatar
Potatis- och purjolökssoppa.

http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat...l%C3%B6kssoppa
Citera
2007-01-12, 12:37
Medlem
Enhörnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det enda den inte tål är överkokning/övestekning. Den blir då trådig och oaptitlig. Purjon skall helst tillsättas maträtten allra sist och serveras genast.

Man skall alltså inte göra som med den gula löken att börja steka den och tillsätta köttet sedan? Steka kött först och tillsätta purjo?

Brukar använda purjo till rätter man normalt har gul lök till. Tycker purjo har en mildare smak.

Detta recept tycker jag blir mycket gott: Potatis och purjolökssoppa!
Dock tycker inte jag man ska vispa för hårt. Lite potatisbitar att tugga på blir godare än en helt slät soppa.
Citera
2007-01-12, 14:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enhörning
Man skall alltså inte göra som med den gula löken att börja steka den och tillsätta köttet sedan? Steka kött först och tillsätta purjo?
Alltså, purjon är inte alls lika motståndskraftig när det gäller upphettning. När jag t ex lagar kinamat så är jag ytterst nog med tiden. Den blir lätt bränd. Det går på sekunder! Dessutom är den inte speciellt god stekt brun. Undvik alla dessa fallgropar. Släng i purjon på slutet så att den fortfarande är spröd och har sin fina färg kvar.

~Paul~
Citera
2007-01-14, 00:26
Medlem
Tiwazs avatar
Gör potatis- och purjolöksoppa (soupe vishyssoise) som Scarling tipsade om. Mixa det med stavmixer så att den blir slät, och servera med vitlökskrutonger. Skitgott och väldigt billigt + mättande. Lycka till.
Citera
2007-01-14, 22:07
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scarling
Potatis- och purjolökssoppa.

http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat...l%C3%B6kssoppa

tänkte tipsa om det, men du han före.

Dock brukar jag köra med grönskasbuljong istället för hönsbuljong, sen amtgrädde istället för freiche.
Citera
2007-01-14, 22:12
Medlem
willedenstores avatar
Alla älskar vi Biff med Bambuskott och Purjolök som finns på alla kinarestauranger?

Från http://www.geocities.com/MadisonAvenue/8074/Rec.html:

Strimlad biff med bambuskott (Kinesiskt)

6 personer, ca 6 kr/person, 30 min tillagning

400 gram biffkött som strimlats
565 gram strimlade bambuskott från Siagians LM
1 stor purjolök som strimlats
2 gröna paprikor som strimlats
6 msk Kinesisk originalsoja från Siagians LM
2 msk potatismjöl
lite matolja
3 krossade vitlöksklyftor
Lite salt och vitpeppar behövs

Marinera biffköttet i den kinesiska sojan. Stek biffköttet i matoljan, tag därefter upp köttet. Stek grönsakerna i ca 2 minuter. Lägg tillbaka köttet och rör om. Gör en sås av kinesisk soja, potatismjöl och lite vatten.
Servara omedelbart tillsammans med ris. (Marinera = låt köttet ligga en stund i sojan).
Citera
2007-01-14, 22:54
Medlem
MissPs avatar
Koka jasminris till en pers enl. förpackningen. Stek ungefär 15 cm purjolök, ca 7 skivor rökt skinka och en liten burk svamp. Häll på det kokta riset och lagom med kinasoya. Stek ett tag. Tillsätt ett ägg och rör om. Klart!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in