2007-01-11, 22:51
Medlem
Krappfiskarns avatar
En sak jag funderade på när jag såg vår katt sova och när jag knäppte med fingrarna så reagerade den direkt och riktade öronen mot där jag stod.

Kommer katter aldrig in i REM-sömn eller djup sömn när dem sover eftersom dem så lätt kan väckas?
Citera
2007-01-11, 23:05
Medlem
Big Mama´s guns avatar
Min katt brukar sova djupt och snarka ...men det är rätt sällan och oftast dagtid. Jag har dock inga vetenskapliga belägg för om de drömmer eller sover på samma sätt som vi.
Känns som att de flesta djur sover relativt lätt för att vara på vakt för "faror" som kanske var mer reella då de levde vilt...eller då deras förfäder gjorde det.Hästar står ju t.ex ofta upp.
Citera
2007-01-11, 23:05
Medlem
Mondobabys avatar
Oh shit jag är en katt!!!

Förlåt, kunde inte låta bli att komma med en dum kommentar.

svar på din fråga tror jag är följande,
katter är ju som bekant besläktade med lejon, tigrar o,s,v dessa har ju genom alla tider utvecklat en egenskap av att hela tiden vara på sin vakt,
att jaga sitt byte och lägga ner det, dom behöver hela tiden vara allerta för att kunna förse både sig själva och sin familj med mat.
Jag tror att det är därför dom sover väldigt lätt och kan vakna av minsta lilla ljud som inte hör till dom vanliga ljuden.
Eller vad tror du?

förlåt igen för min lilla kommentar, jag sover oxå lätt, tror jag!
Citera
2007-01-12, 18:12
Medlem
pockis avatar
Min katt sov rätt djupt ibland och var nästan omöjlig att väcka. Denna sömn var oftast kombinerade med ljud och ryck, så jag skulle gissa på att han drömde.
Citera
2007-01-12, 18:21
Medlem
tjaboooos avatar
alltid lättväckt.
Citera
2007-01-12, 18:39
Medlem
TheMPGs avatar
Dom flesta djur sover lätt men länge, så dom får sin dos i alla fall

En katt sover riktigt många timmar per dygn för att väga upp den lätta sömnen
Citera
2007-01-14, 21:05
Medlem
Leithalions avatar
Min katt rullar ihop sig till en boll när hon sover lätt och brer ut sig som ett lågtryck när hon sover djupt. Har läst någonstans att de flesta katter gör så, men jag kan ha fel.
Hon sover djupt nån timme per dygn (som jag vet om), då ligger benen åt alla håll och kanter och hon snarkar och grymtar som en lite gris.
Citera
2007-01-14, 21:44
Medlem
Trumpeters avatar
Generellt sover katter lätt för att de ska kunna fly vid fara. Våra katter har dock inte förstått detta riktigt utan de kan sova tämligen djupt.
Citera
2007-01-14, 21:55
Medlem
Avva66s avatar
När min katt sover i mitt knä så är han som en säck potatis, inte lättväckt alls. Men han känner sej väl trygg då, så han kan unna sej lite djup sömn.
Annars är han ganska lättväckt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in