Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-01-11, 00:09
Medlem
Hans Castorps avatar
Sjöng ju Eddie Meduza. Varför gjorde han det? Vad menade han med det? Varför just Mats Ohlsson? Vad hade Mats Ohlsson gjort för att förtjäna denna ära att omnämnas av den store smålänningen?
Citera
2007-01-11, 00:12
Medlem
WoWbaggers avatar
Mats Olsson var musikkritiker på AB (tror det var AB iaf) och han sågade väl Eddie eller nått sånt, därav låten.

Edit: http://sv.wikipedia.org/wiki/Mats_Olsson_(journalist)
Citera
2007-01-11, 00:16
Medlem
Swe.patriots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WoWbagger
Mats Olsson var musikkritiker på AB (tror det var AB iaf) och han sågade väl Eddie eller nått sånt, därav låten.

Ja, det stämmer, bekräftar bara för du sa "eller något sånt"

Saxat från wiki:

Han lyckades reta upp rockmusikern Eddie Meduza med en dålig recension och Eddie svarade med tre låtar: Kuken står på Mats Olsson, Mats Olsson runkar kuken och Mats Olsson är en jävla bög.

--

Mats Olsson, född 12 januari 1949 i Malmö, Skåne län, är en svensk journalist som behärskar fotbollens intrikata spel, The Ramones såväl som kvarteren kring Washington Square. Med andra ord, Olsson är sportkrönikör, rockskribent och f.d. korrespondent i New York City. 2002 fick Mats utmärkelsen Stora journalistpriset.

Han skapade i stort sett den svenska rockjournalistiken. Mats har under många år arbetat på Expressen. Under en period var han tidningens utsände i New York, där han kunde prata med countrylegendarer på Lone Star Café ena dan, för att nästa dag skymta förre presidenten Jimmy Carter på en restaurang i Midtown.

Åtrovärt det med.

--

Men käre hans.

Jag sökte på google.

"kuken står på mats olsson"

Första träffen var wiki.

Citera
2007-01-11, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hans Castorp
Sjöng ju Eddie Meduza. Varför gjorde han det? Vad menade han med det? Varför just Mats Ohlsson? Vad hade Mats Ohlsson gjort för att förtjäna denna ära att omnämnas av den store smålänningen?
Mats Ohlsson är en indidivid som i mitt tycke är lite för mycket amerikanskierad! det är mycket yankees mm i hans krönikor ngt som jag finner trist.
Citera
2007-01-11, 09:46
Medlem
On Steroidss avatar
Hehe! Har även jag funderat vem just den där Mats olsson är som Eddie sjunger om!!! Trodde det var en polare till Eddie.
Men där ser man!
Citera
2007-01-11, 14:41
Medlem
Jag har läst någonstans att Eddie tog en bild på sitt daimkryss, signerade bilden med; Kyss mitt rövhål, Undersåte! Och skickade till Mats Olsson, Dock inte säker på om det var Mats Olsson, men någon skickade han det till iaf

EDIT; Var till Per Bjurman, Inte Mats Olsson...

" Eddie Meduza är så gott som oexponerad i media under de senaste åren. Han gillar inte journalister, och journalister i sin tur skriver i regel inte om Eddie. Hatobjektet framför andra är Mats Olsson, som förr om åren var musikrecensent. När Eddie Meduza släppte sin första platta, blev den totalsågad av Olsson. Meduza svara med låttriologin Mats Olsson är en jävla bög, Kuken står på Mats Olsson och Mats Olsson ronkar kuken. Men Olsson är inte den enda journalisten som Meduza hånat. När jag slår en pling till Per Bjurman visar det sig att Meduza haft en dispyt även med Aftonbladets musikrecensent.
- Eddie skickade bilder till mig på honom själv i ställningar man inte vill se en människa i, berättar Bjurman. När jag konfronterar Meduza med anekdoten garvar han bara.
- Jag tog ett foto där jag vresade upp mitt rövhål riktigt mycket, så man såg det lilla bruna. Sedan skickade jag det till Bjurman. På kortet skrev jag: ”Kyss mitt rövhål, undersåte”. "

http://www.meduzaclub.net/ovrigt/artikel001.html
Citera
2007-01-11, 17:13
Medlem
BiggusDickus74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglaa
Jag har läst någonstans att Eddie tog en bild på sitt daimkryss, signerade bilden med; Kyss mitt rövhål, Undersåte! Och skickade till Mats Olsson, Dock inte säker på om det var Mats Olsson, men någon skickade han det till iaf

EDIT; Var till Per Bjurman, Inte Mats Olsson...

" Eddie Meduza är så gott som oexponerad i media under de senaste åren. Han gillar inte journalister, och journalister i sin tur skriver i regel inte om Eddie. Hatobjektet framför andra är Mats Olsson, som förr om åren var musikrecensent. När Eddie Meduza släppte sin första platta, blev den totalsågad av Olsson. Meduza svara med låttriologin Mats Olsson är en jävla bög, Kuken står på Mats Olsson och Mats Olsson ronkar kuken. Men Olsson är inte den enda journalisten som Meduza hånat. När jag slår en pling till Per Bjurman visar det sig att Meduza haft en dispyt även med Aftonbladets musikrecensent.
- Eddie skickade bilder till mig på honom själv i ställningar man inte vill se en människa i, berättar Bjurman. När jag konfronterar Meduza med anekdoten garvar han bara.
- Jag tog ett foto där jag vresade upp mitt rövhål riktigt mycket, så man såg det lilla bruna. Sedan skickade jag det till Bjurman. På kortet skrev jag: ”Kyss mitt rövhål, undersåte”. "

http://www.meduzaclub.net/ovrigt/artikel001.html

Hahaha, den e bara för skön! Kyss mitt rövhål undersåte...
Citera
2007-01-11, 17:18
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Jag vill minnas (och minns faktiskt också) att det på de gamla kasseterna som man kunde beställa, på dom stod det en adress som man skulle skriva till för att bli medlem i Meduza´s Fun Club. Sagt och gjort, som tonåring var det ju naturligt att bli medlem. Jag skrev ett brev och ansökte om medlemsskap i denan fantastiska klubb. Döm om min förvåning när det efter en vecka kom tillbaka...return to sender som Elvis hade sagt. Adressaten var alltså okänd.
Märkligt tänkte jag, men sen gick det upp för mig.

Adressen var i Tyresö och jag har räknat ut att en förklaring är att Maths Olsson iaf DÅ bodde där och att Herr Errol Norstedt helt enkelt behagade skämta med flöjten Maths.

Eller så var det något annat som var fel... det vet väl fan inte jag.
Citera
2007-01-11, 20:07
Medlem
Nystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans Castorp

Var inte Eddie Meduza från Västergötland?
Citera
2007-01-11, 20:12
Medlem
Swe.patriots avatar
Född i varberg, men kom tidigt till småland.

Enligt wiki.

För mycket fakta nu för att vara humor..
Citera
2007-01-11, 21:03
Medlem
Svedjebondes avatar
Hm, jag trodde också att Eddie var från västergötland. Westgotisk Nidvisa är ju fin... och många platser i hans texter finns runt falköping å tidaholm.
Citera
2007-01-11, 21:43
Medlem
othalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svedjebonde
Hm, jag trodde också att Eddie var från västergötland. Westgotisk Nidvisa är ju fin... och många platser i hans texter finns runt falköping å tidaholm.

Velinga

Han föddes i varberg och flyttade mellan platser i småland och västergötland.

Tillbaka till topic.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in