2007-01-11, 00:09
Medlem
octanes avatar
Så jag får ta det här istället, det handlar om raymondtråden
http://www.flashback.org/showthread.php?t=369236

regel 0.6 säger : ...skulle PM-dialogen inte fungera med belåtenhet, så är du dock välkommen att diskutera frågan vidare i avdelningen "Flashback".

kan någon mod förklara det som H.E.L inte verkar förstå?

Citat:
Ursprungligen postat av H.E.L.
Citat:
Ursprungligen postat av octane
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Personuppgifterna i raymondtråden kan väl styrkas? desstom hör dom till trådens topic, varför förbjuds isåfall personuppgifter på flera håll, inte bara i denna tråd på flashback?

[/SIZE][/FONT]

Vad menar du? Vadå varför förbjuds personuppgifter på flera håll o inte bara i denna tråd?
Vad är det du vill?

1. varför låstes raymond tråden? http://www.flashback.org/showthread.php?t=369236

2. varför säger du "Tänk på PUL!" i tråden?
PUL gäller i sverige och fb ligger i england.

Spelar ingen roll. Läs reglerna.

kan du svara på båda frågorna och utveckla ditt svar?
jag citerade reglerna i mitt första PM, kan du specificera vad i PUL regeln som raymond tråden bryter mot?

Telefonnumer, namn mm.
Det är såklart raderat.
men i reglerna står det inte att personuppgifter är förbjudna, bara att man ska vara försiktig med dem om de
a) inte kommer från en säker källa
eller
b) är offtopic

just nu är ju det både verifierat och on-topic eller hur?

ge dig nu för h-e. Ta det med admin om du nu har problem att fatta.
Citera
2007-01-11, 00:15
Medlem
Gromnas avatar
Bara för att klargöra det för dig, servrarna står i Stockholm. Flashback som företag ägs av någon i England. Därför lyder forumet under både svensk och engelsk lagstiftning.
Citera
2007-01-11, 00:18
Medlem
Maeglins avatar
Hmm.. Jag förstod inte heller.

Exakt vad är det du försökte få fram?
Citera
2007-01-11, 00:27
Medlem
Gromnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maeglin
Hmm.. Jag förstod inte heller.

Exakt vad är det du försökte få fram?

Ja, det kan man undra. Att hänga ut någon som pedofil är olagligt, oavsett om personen är dömd eller inte. Då svensk lag inte tillåter att man pekar ut folk med namn, adress, telefonnummer med mera och anklagar någon för pedofili, så förstår jag inte varför man ska vara sur.
Citera
2007-01-11, 00:33
Medlem
octanes avatar
bra att ni svarade på mina funderingar, dvs att flashbacks servrar ligger i sverige och därför gäller PUL. Men att hänga ut någon är väl bara olagligt om det är förtal? och då måste det bevisas att han inte är pedofil...
och det står att läsa följande i lagen
Citat:
Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.
1. det var försvarligt att lämna ut uppgifterna för att skydda barn mot nätpedofilen
2. han hade skälig grund till uppgifterna då det fanns solklara bildbevis på personen i fråga

aja nu drar det iväg från topic men, tack för att ni förklarade det som H.E.L inte var kapabel till att härleda, dvs att servrarna ligger i sverige...
Citera
2007-01-11, 00:36
Medlem
Haecceitys avatar
Citat:
bra att ni svarade på mina funderingar, dvs att flashbacks servrar ligger i sverige och därför gäller PUL. Men att hänga ut någon är väl bara olagligt om det är förtal? och då måste det bevisas att han inte är pedofil...
1. det var försvarligt att lämna ut uppgifterna för att skydda barn mot nätpedofilen
2. han hade skälig grund till uppgifterna då det fanns solklara bildbevis på personen i fråga

aja nu drar det iväg från topic men, tack för att ni förklarade det som H.E.L inte var kapabel till att härleda, dvs att servrarna ligger i sverige...
Eftersom du var den som inte visste att servrarna låg i sverige, kanske det var du som missat att läsa nått som de flesta känner till?
Citera
2007-01-11, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haecceity
Eftersom du var den som inte visste att servrarna låg i sverige, kanske det var du som missat att läsa nått som de flesta känner till?

Jag är inte säker på att du har rätt...

Efter strulet med FB/piratkort som väl initierade en "flytt", så skulle jag tro att en massa users och andra tror att allt sköts/finns i Storbrittanien?
Citera
2007-01-11, 01:00
Medlem
grens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frozenhero
Jag är inte säker på att du har rätt...

Efter strulet med FB/piratkort som väl initierade en "flytt", så skulle jag tro att en massa users och andra tror att allt sköts/finns i Storbrittanien?

Jag instämmer fullständigt! Trodde servrar fanns i GB.
Citera
2007-01-11, 01:08
Medlem
Haecceitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gren
Jag instämmer fullständigt! Trodde servrar fanns i GB.
Men hur kan ni tro det? Ska nån stackare pendla så fort det strular lite eller en server skulle gå ner? Det skulle ta bra nog mycket längre tid att fixa problem och buggar om servrarna inte fysiskt fanns i sverige. Tycker jag iaf. Kanske inte de allra flesta visste att de fanns i sverige, men iaf för mig var det självklart.
Citera
2007-01-11, 01:16
Medlem
grens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haecceity
Men hur kan ni tro det? Ska nån stackare pendla så fort det strular lite eller en server skulle gå ner? Det skulle ta bra nog mycket längre tid att fixa problem och buggar om servrarna inte fysiskt fanns i sverige. Tycker jag iaf. Kanske inte de allra flesta visste att de fanns i sverige, men iaf för mig var det självklart.

Det är naturligtvis ingen som tror att Jan Axelsson köpt en studio flat i London och har en hög med high tower-datorer där som servrar. Det är inte särskilt ovanligt att man har serverutrymme på annan plats än där man befinner sig. Normalt löser man uppdateringar via fjärrstyrningar och hårdvara sköts av webhotellet.
Citera
2007-01-11, 01:20
Medlem
Haecceitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gren
Det är naturligtvis ingen som tror att Jan Axelsson köpt en studio flat i London och har en hög med high tower-datorer där som servrar. Det är inte särskilt ovanligt att man har serverutrymme på annan plats än där man befinner sig. Normalt löser man uppdateringar via fjärrstyrningar och hårdvara sköts av webhotellet.
Var väl bara jag som resonerade som så att eftersom admin fysiskt verkar fippla med grejerna så har han servrarna nära till hands, vad gäller byte av diskar och uppgradering av minnen. Tror inte att webhotell sköter såna saker.

Edit. Offtopic igen. Lås tråden
Citera
2007-01-11, 01:30
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:

Oavsett var servrarna ligger så är det enligt FB:s policy så att man hellre bör undvika legala risker än att utmana dem. Det finns en viss problematik om det kommer till polis och myndigheters kännedom att ett forum som i huvudsak riktar sig till den svenska marknaden, bryter mot svensk lag. Det är en väldigt klok policy.

Vidare har du fel i ditt påstående om att skuldfrågan har betydelse vad gäller förtalsbrott. Den är i själva verket tämligen obetydlig såtillvida du inte är t.ex Hagamannen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in