• 1
  • 2
2007-01-10, 18:18
Medlem
Olle24s avatar
Nu har jag samlat ihop 2000kr och jag funderar på vilket grafikkort jag ska köpa så jag tänkte fråga här på flashback om råd.
Jag vill helst ha ett bra grafikkort som är mycket bra till dem nya spelen så som Quake 4.

Grafikkortet ska helst kosta runt 1800-2000kr.
Eller om det finns billigare som är också bra så kan ni säga dem.

Så undrar jag också om AGP grafikkort är bättre än PCI kort? Vad är skillnaden förutom att dem sitter på olika ställen?

Skriv gärna en länk och affärens hemsida på varan.
Citera
2007-01-10, 18:21
Medlem
Garfield.coms avatar
Menar du grafikkort eller grafik kort?
Citat:
Ursprungligen postat av Olle24
Nu har jag samlat ihop 2000kr och jag funderar på vilket grafik kort jag ska köpa så jag tänkte fråga här på flashback om råd.
Jag vill helst ha ett bra grafik kort som är mycket bra till dem nya spelen så som Quake 4.

Grafik kortet ska helst kosta runt 1800-2000kr.

Så undrar jag också om AGP grafik kort är bättre än PCI kort? Vad är skillnaden förutom att dem sitter på olika ställen?

Citera
2007-01-10, 18:43
Medlem
Gudmunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olle24
Nu har jag samlat ihop 2000kr och jag funderar på vilket grafikkort jag ska köpa så jag tänkte fråga här på flashback om råd.
Jag vill helst ha ett bra grafikkort som är mycket bra till dem nya spelen så som Quake 4.

Grafikkortet ska helst kosta runt 1800-2000kr.

Så undrar jag också om AGP grafikkort är bättre än PCI kort? Vad är skillnaden förutom att dem sitter på olika ställen?

PCIexpress är bättre än AGP som e bättre en PCI.
Citera
2007-01-10, 19:03
Medlem
Gurka___s avatar
Skillnaden mellan PCI-Express och AGP är minimal. Iaf vad jag har läst.

Däremot kan det ju vara bra att köpa ett moderkort och grafikkort med PCI-Express eftersom fler grafikkorts säljs som PCI-Express. Tror jag..
Citera
2007-01-10, 19:21
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurka___
Skillnaden mellan PCI-Express och AGP är minimal. Iaf vad jag har läst.
det var så i början när pcie kom ja men ju mer grafikkorten utvecklas ju viktigare blir den extra hastigheten som pcie har till nytta.

kanske kan va till hjälp
http://www.tomshardware.se/grafikkor...cember-05.html

och en nyare
http://www.tomshardware.se/grafikkor...cember-06.html
Citera
2007-01-10, 19:33
Medlem
Olle24s avatar
Jag har inte PCI-Express och jag menar Grafikkort. Här är mitt moderkort http://www.asrock.com/product/K7VM2.htm
Citera
2007-01-10, 21:54
Medlem
Well, har du inte PCIe är ju marknaden direkt lite mer begränsad, eftersom AGP är något som är på väg ut. Att köpa ett gammalt PCI-grafikkort är knappast något du vill göra, det har inte kommit några nya sådana på... år.

Dock blir jag lite orolig när jag ser ditt moderkort. Du verkar ha en rätt gammal dator som bara klarar 4x AGP (8x är standard nuförtiden, och ett krav för de flesta grafikkort). Jag gissar att du har en processor på det moderkortet som är några år gammal också. Att köpa ett kort i 2000 kr klassen tror jag skulle vara slöseri med pengar till den datorn. Du kan köpa ett kort för halva den summan, det som kommer begränsa vilka spel du kan spela kommer ändå vara ditt moderkort och din processor. Fundera hellre om du inte ska uppgradera hela rasket, titta t.ex. på komplett.se som har en del intressanta uppgraderingspaket.
Citera
2007-01-10, 21:57
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olpa
Du verkar ha en rätt gammal dator som bara klarar 4x AGP (8x är standard nuförtiden, och ett krav för de flesta grafikkort).
att påstå att det är ett krav är att överdriva, grovt.
mej veterligen kan alla agp 8x grafikkort gå ner till agp 4x som är samma "standard", dvs agp v3, problem blir det först om moderkortet är utrustat med agp 4x v2 då v2 arbetar med 3.3v istället för 1.5v men även där finns en del grafikkort som kan anpassa sej.
Citera
2007-01-10, 22:04
Medlem
Olle24s avatar
Jag hittade den här http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323879
Är det en helt okej dator som klarar dem flesta nya spelen?
Citera
2007-01-10, 22:15
Medlem
tjaboooos avatar
är enbart moderkort processor och minne, klarar nya spel men är lite lite minne, 512mb.

tänk på att det kan bli problem om du sitter med ett gammalt nätaggregat då bl.a kontakter kan skilja sej.
Citera
2007-01-10, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
att påstå att det är ett krav är att överdriva, grovt.
mej veterligen kan alla agp 8x grafikkort gå ner till agp 4x som är samma "standard", dvs agp v3, problem blir det först om moderkortet är utrustat med agp 4x v2 då v2 arbetar med 5v istället för 3.3v men även där finns en del grafikkort som kan anpassa sej.

AGP 4x arbetar normalt med 1.5 V, 8x med 0.8 V och 1x samt 2x med 3.3 V. Moderkortet som han hänvisar till klarar 1.5 och 3.3V enl. länken. Så om han köper ett kort måste han vara säker på att det kan köras i 1.5 V och inte kräver 0.8 V, då blir det dyrt när kretsarna är utbrända.

Till TS: Ja, det verkar ju vara ett helt OK kitt, men där ingick inget grafikkort - så då får du köpa till det ändå!
Citera
2007-01-10, 22:18
Medlem
Olle24s avatar
Jag har 1gb ram minne och GeForce FX 5200 grafikkort, nätaggregat är 300 WAT.

Jag hittade denna, billig och bra(?)
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325623

Jag köper hellre det här först än grafikkort eftersom mitt moderkort och det verkar vara för gammalt. :S
Så jag får köpa ett grafikkort senare
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in