Citat:
Ursprungligen postat av Svampfest
Jag tänkte tillaga fasan som en god födelsedagsmiddag till min flickvän men är lite osäker på hur den bäst bör tillagas..
Det jag hade tänkt mig var att ugnssteka dem hela och fylla dem med massa goda kryddor samt smör. Sen pensla skinnet så att det blir knaprigt och gott.
Men vad fasen för färska kryddor och örter bör man pula in?!
Rosmarin
Salvia
Smör
Nåt i den stilen kanske?
Till att börja med så måste fasanen vara välhängd, annars är den seg som en skosula. Jag antar att du har klämm på det här och övergår därmed till den andra viktiga regeln. Nämligen att du bör späcka köttet eftersom det är väldigt torrt. Jag brukar tigga till mig gratis späck på vår ICA butik.
När det gäller att stoppa grönsaker i håligheten så skulle jag inte bry mig om det. I stället skulle jag laga till en traditionell stoppning av ströbröd, inkrås, krosade mandlar, vitlök, ägg, grädde, salt och malen svartpeppar.
De kryddor som man använder är de traditionella viltkryddorna eftersom fasan har en mycket speciell smak (liksom syrlig). Det går m a o bra med rosmarin, timjan, enbär osv.
En annan väg du kan gå är att använda den vanliga grillkryddan (!). Blir överraskande gott.
Tänk på att fasan blir torrt om du inte prickar tiden och värmen exakt. Men jag antar att du har koll på den här detaljen också?
Lycka till,
~Paul~