Det är en tillfredsställelse att bara ta nästa avsnitt när man känner för det, men som vissa säger så blir serien bättre om man följer den vecka för vecka.
Jag började se Prison Break när 8 avsnitt hade sänts i USA och det var härligt att köra alla på en gång så man verkligen kom in i serien. Därifrån blev det vecka för vecka och det tyckte jag var lagom. Serien hade nog blivit lite sämre i mina ögon om jag hade sett hela säsong 1 direkt... Man uppskattar det inte på samma sätt.
Kom igång rätt sent med Lost också. Där blev det en marathon på 15-20 avsnitt i säsong 1. Sen dess har det varit ett avsnitt i veckan. Är man på semester eller helt enkelt glömmer bort vissa avsnitt så har man 2-3-4 avsnitt att plöja igenom - en liten minimarathon.
Men om man ska sträckkolla någon serie så ska det väl inte vara en stand-alone serie som 24. Något nytt händer i början som sedan begravs i slutet på avsnittet, som exempelvis 24 eller CSI. Man kan hoppa in i serien utan att egentligen ha sett den tidigare.
Jag gillar verkligen inte stand-alone serier. Kan vara kul att se Simpsons eller CSI då och då, men man tröttnar när det handlar om samma sak.
Det härliga med att sträckkolla en serie är ju att man direkt får veta vad som händer härnäst, men i stand-alones så spelar det ingen roll.
Om du ska börja på en ny serie så kan det vara bra att dra en marathon på 5-10 avsnitt så du verkligen kommer in i den och får tycke för den.
Sen...om du har disciplinen, kan du köra 1-2 avsnitt i veckan.