2007-01-09, 14:19
Medlem
hugo_mcrs avatar
Hej! Jag har BBBs 24mbit bredband och fick med en router/modem grej som jag inte förstår mig på, är ingen höjdare på nätverk och sånt i datorer...
Men nu är det så att man tankar en del saker och så står det att mina portar inte är öppna..
Behöver tips om en bra router där jag lätt kan öppna portarna och som klarar av höga hastigheter!

Tack på förhand!
Citera
2007-01-09, 14:37
Medlem
Tequilas avatar
Zyxel P-336M MIMO 108Mbps Router

Har aldrig varit så nöjd med en router. Rekomenderas varmt.
Citera
2007-01-09, 22:25
Medlem
hugo_mcrs avatar
tack så hemskt mycket, och vart kan man inhandla en sån här då?
Citera
2007-01-10, 06:54
Medlem
Tequilas avatar
Här har du en massa alternativ.
Citera
2007-01-12, 02:44
Medlem
hugo_mcrs avatar
tack skit mycket för hjälpen, men vet nån om det är modem inbyggt i den dos-grejen man får med BBB 24mbits? det fanns inte i denna såg jag och eftersom jag inte är super på sånt här så måste jag veta ifall det kommer funka ifall jag köper en sådan... så man inte blir blåst typ..
tack på förhand!
Citera
2007-01-12, 10:06
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hugo_mcr
Hej! Jag har BBBs 24mbit bredband och fick med en router/modem grej som jag inte förstår mig på, är ingen höjdare på nätverk och sånt i datorer...
Men nu är det så att man tankar en del saker och så står det att mina portar inte är öppna..
Behöver tips om en bra router där jag lätt kan öppna portarna och som klarar av höga hastigheter!

Tack på förhand!

Det är väl bättre att du exakt talar om vilket modem du fått av BBB eftersom det finns lite olika modeller (med och utan trådlöst nät osv).

Att köpa en router hjälper inte eftersom du isåfall måste köpa ett med samma typ av modem (ADSL2+ förmodligen), eller konfigurera om BBB-modemet till bryggat läge (eftersom dina portar inte fungerar idag så är den nog satt till routat läge).

Testa och se om du kan komma in på någon inloggningssida genom att ange http://192.168.0.1 eller http://192.168.1.1
Isåfall är det bara att skaffa sig default-lösenordet för routern och sen gå in och konfigurera om. Vissa routrar kräver dock att man hämtar särskilda konfigurationsprogram.
Citera
2007-01-14, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är väl bättre att du exakt talar om vilket modem du fått av BBB eftersom det finns lite olika modeller (med och utan trådlöst nät osv).

Att köpa en router hjälper inte eftersom du isåfall måste köpa ett med samma typ av modem (ADSL2+ förmodligen), eller konfigurera om BBB-modemet till bryggat läge (eftersom dina portar inte fungerar idag så är den nog satt till routat läge).

Testa och se om du kan komma in på någon inloggningssida genom att ange http://192.168.0.1 eller http://192.168.1.1
Isåfall är det bara att skaffa sig default-lösenordet för routern och sen gå in och konfigurera om. Vissa routrar kräver dock att man hämtar särskilda konfigurationsprogram.

om du ska komma in i bbbs modem så behöver du vara på rätt subnät också, det vill säga du ska sätta ett ipnummer typ 192.168.1.5 för att komma åt modemet 192.168.1.1

skulle inte rekommendera att byta ut deras modem heller utan köp en router och koppla in i modemet istället.
Citera
2007-03-01, 08:37
Medlem
sparv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappe
om du ska komma in i bbbs modem så behöver du vara på rätt subnät också, det vill säga du ska sätta ett ipnummer typ 192.168.1.5 för att komma åt modemet 192.168.1.1

skulle inte rekommendera att byta ut deras modem heller utan köp en router och koppla in i modemet istället.

Det vill säga, samma nät. Nätet använder antagligen nätmasken 255.255.255.0, och är då inte subnettad.

Är du säker på att du inte har någon brandvägg med stängda portar? Ifall det bara är ett modem så borde portarna vara öppna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in