Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Enligt en vän som är biträdande jurist på Cederquist så skiljer det sig mycket bland delägarna hur, och hur mycket, de jobbar. Vissa vill i princip ha ett finger med i allt i deras respektive grupper och är högst involverade i det rent juridiska arbetet vilket renderar i att de jobbar lika mycket som de biträdande juristerna. Andra fungerar mer som nån form av utesäljare och chef för sina grupper men är inte särskilt involverade i det rent juridiska. De spenderar flera dagar i veckan med att vara ute och representera, äta lunch, gå på krog och spela golf med viktiga kunder, sen är de inne på kontoret några dagar i veckan och plöjer av lite kontorsarbete. Tror det skiljer sig väldigt mycket både från byrå till byrå och från delägare till delägare hur man jobbar.
Oavsett vad så är det väl som med alla höga befattningar inom det privata näringslivet. Man är aldrig riktigt ledig.
Jag kan till viss del instämma i det du säger men jag skulle vilja nyansera det lite. Som biträdande jurist kan du jobba med mer eller mindre interferance dock skulle jag säga att ingen delägare som jag jobbat med skulle köpa att du levererar juridisk rådgivning som inte denne först har godkänt. Med tanke på att jag jobbar på en av de stora drakarna är klienterna så pass stora och få att de är som heliga kor. Det är silkesvantar på som gäller i kontakten med klienterna och då finns knappast utrymme för en junior biträdande jurist att lämna rådgivning till det fina börsnoterade klientbolaget. Och det är just detta som är en av de riktigt pissiga sakerna med att jobba på en stor affärsjuridisk byrå - glöm allt som heter självständighet, eget beslutsfattande, eget tänkande. Du är en pupeteer som ska leverera enligt order till delägaren som sedan levererar vidare till klienten. Mina mail till klienter måste t.ex. förhandsgranskas av delägare innan de går iväg. Jag tror detta arbetssätt medför sig stora nackdelar. T.ex. utvecklas inte de biträdande juristerna alls i samma takt som t.ex. brottmålsbyråbitisar som har betydligt större eget ansvar. Vidare är det inte ovanligt att klienterna tar kontakt med mig som bitis och då per telefon. Man blir ju livrädd att man ska säga något i rådgivningsväg som inte delägaren sedan kan ställa sig bakom. Men det vore ju orimligt att säga till klienten "du jag får inte lämna juridisk rådgivning så du får ta och ringa upp delägaren". Jag har varit med om några riktigt regelrätta utskällningar här i korridoren dels av mig och dels av andra bitisar. Förnedrande är ordet.
Jag tror att utrymmet för en biträdande jurist att lämna rådgivning är betydligt större ju mindre klienter och mindre byrå du jobbar på. Jag menar, för att dra en ytterlighet, jobbar du på en brottmålsbyrå så får du ju vara ombud i egna processer i t.ex. LVU, LVM-mål, särskild företrädare etc.
Jag tycker det här med att vara bitis på en stor drake är bara piss och skit. Förstår inte denna hets att få jobb här av alla jur studs faktiskt. Tror ni har en romantiserad bild av hur det är. Det enda som är positivt är att det är en bra merit att ha jobbat här några år innan man går vidare i arbetslivet, om du lyckas få med dig några goda vitsord efter allt skit dvs.
Vill ny lyckas på byrå måste ni 1) gilla slit och långa arbetsdagar, 2) kunna ta förnedring / skit 3) vara trevlig trots all slit och förnedring, så ni får avancera till näst delnivå.