2012-09-25, 19:10
Medlem
Skäggleffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubbza
Nej lönen är inte bra, det som är bra är dock löneutvecklingen på sikt, om man kommer dit det vill säga. Det är som en står lockelse, som ett pryamidföretag där man lovar guld och gröna skogar. Jag gick in på 27 000 kr direkt från universitetet. Tjänade 33 000 kr efter ett år. Men tänk på att det är rätt okvalificerade arbetsuppgifter. Kopiera papper, beställ taxi, göra checklistor, fylla i luckor på word och excel ark, föra protokoll. Ibland blir det en del juridiska bedömningar när man gör DD och granskar avtal men det är låg nivå på dem. Stora mängder ska gås igenom på kort tid. Det får klienten även för biträdande jurister betala från dryga tusenlappen upp till ett par tusen i timmen. Ingen bang for the buck här inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Fast det här är den uppfattningen jag tror de flesta har - 5 år slit och skit, men sen..
Sobofied lyfter indirekt en fråga som nog aldrig varit uppe i tråden; hur mycket mindre slit och skit blir det egentligen när delägarskapet är uppnått? Vad jag vet har delägare inte heller några vanliga 40-timmarsveckor där man checkar ut klockan fyra på fredag eftermiddag. Men jag kan självklart ha helt fel. Någon förutom Bubbza med insikt? Pörr?
Citera
2012-09-25, 19:34
Medlem
Legal-Eagles avatar
Igår kom så svaret från Vinge, men därifrån har jag inget att rapportera för de svarade inte på frågorna utan ville höra av sig till mig per telefon, vilket blir svårt då frågorna kom från "Erik"...
Citera
2012-09-25, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skäggleffe
Sobofied lyfter indirekt en fråga som nog aldrig varit uppe i tråden; hur mycket mindre slit och skit blir det egentligen när delägarskapet är uppnått? Vad jag vet har delägare inte heller några vanliga 40-timmarsveckor där man checkar ut klockan fyra på fredag eftermiddag. Men jag kan självklart ha helt fel. Någon förutom Bubbza med insikt? Pörr?

Jag tror du tänker rätt. Den här artikeln länkade Legal-Eagle tidigare i tråden: http://www.advokatsamfundet.se/Advok...ramtidsfragor/

Läs sista stycket och kommentaren från delägaren. Med lite fri tolkning kanske en normal arbetsdag för delägare är fram till 19-20? Jag antar att de börjar som vanligt vid 8-9 på morgonen. Det tycker jag är mycket om de gör det fem dagar i veckan, varje vecka.

Edit: En annan aspekt vad gäller lönenivå på byrå så bör man också räkna med att man även får extra utgifter pga jobbet. Jag tänker på t ex kostymer med tillbehör som krävs och där kan det säkert dra iväg rätt bra. Visserligen bör man räkna med att de flesta juristjobb kräver kostym någon gång i tjänsten men jag har svårt att tänka mig att det är daglig kostymkrav på de flesta myndigheter t ex.
Senast redigerad av Vespour 2012-09-25 kl. 20:29.
Citera
2012-09-26, 05:37
Bannlyst
Funderar på att söka in på Juristprogrammet i syftet att läsa Jiken då det ändå känns rätt trevligt att vara en äkta programstudent medans denna översiktskurs läses, dock vill jag inte reallokalisera mig till en annan del av Sverige och där uppstår då ett litet problem då det är HHG som är det enda alternativet för mig och av vad jag har hört det ryktas så är det enbart intag på HT som gäller där?
Senast redigerad av Quotient 2012-09-26 kl. 06:03.
Citera
2012-09-26, 06:23
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skäggleffe

Enligt en vän som är biträdande jurist på Cederquist så skiljer det sig mycket bland delägarna hur, och hur mycket, de jobbar. Vissa vill i princip ha ett finger med i allt i deras respektive grupper och är högst involverade i det rent juridiska arbetet vilket renderar i att de jobbar lika mycket som de biträdande juristerna. Andra fungerar mer som nån form av utesäljare och chef för sina grupper men är inte särskilt involverade i det rent juridiska. De spenderar flera dagar i veckan med att vara ute och representera, äta lunch, gå på krog och spela golf med viktiga kunder, sen är de inne på kontoret några dagar i veckan och plöjer av lite kontorsarbete. Tror det skiljer sig väldigt mycket både från byrå till byrå och från delägare till delägare hur man jobbar.

Oavsett vad så är det väl som med alla höga befattningar inom det privata näringslivet. Man är aldrig riktigt ledig.
Citera
2012-09-26, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Fast det här är den uppfattningen jag tror de flesta har - 5 år slit och skit, men sen..

Det stämmer inte alls skulle jag säga. Om jag tittar på de jurister som är "senior associate" eller "partner" så jobbar de minst lika mycket fast med betydligt större ansvar att leverera. Mycket möten, mycket skit från klienter som inte vill betala de hutlösa räkningarna. Exempelvis har jag bara jobbat förbi midnatt en gång men de delägare jag jobbar för har gjort det ett antal gånger. Ibland får man mail från dem mitt i natten med handlingar eller dylikt. Delägarna på byrån har dock lägre debiteringskrav än övriga jurister men det beror på att de måste jobba så mycket med internt arbete och ackvisition.
Citera
2012-09-26, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Enligt en vän som är biträdande jurist på Cederquist så skiljer det sig mycket bland delägarna hur, och hur mycket, de jobbar. Vissa vill i princip ha ett finger med i allt i deras respektive grupper och är högst involverade i det rent juridiska arbetet vilket renderar i att de jobbar lika mycket som de biträdande juristerna. Andra fungerar mer som nån form av utesäljare och chef för sina grupper men är inte särskilt involverade i det rent juridiska. De spenderar flera dagar i veckan med att vara ute och representera, äta lunch, gå på krog och spela golf med viktiga kunder, sen är de inne på kontoret några dagar i veckan och plöjer av lite kontorsarbete. Tror det skiljer sig väldigt mycket både från byrå till byrå och från delägare till delägare hur man jobbar.

Oavsett vad så är det väl som med alla höga befattningar inom det privata näringslivet. Man är aldrig riktigt ledig.

Jag kan till viss del instämma i det du säger men jag skulle vilja nyansera det lite. Som biträdande jurist kan du jobba med mer eller mindre interferance dock skulle jag säga att ingen delägare som jag jobbat med skulle köpa att du levererar juridisk rådgivning som inte denne först har godkänt. Med tanke på att jag jobbar på en av de stora drakarna är klienterna så pass stora och få att de är som heliga kor. Det är silkesvantar på som gäller i kontakten med klienterna och då finns knappast utrymme för en junior biträdande jurist att lämna rådgivning till det fina börsnoterade klientbolaget. Och det är just detta som är en av de riktigt pissiga sakerna med att jobba på en stor affärsjuridisk byrå - glöm allt som heter självständighet, eget beslutsfattande, eget tänkande. Du är en pupeteer som ska leverera enligt order till delägaren som sedan levererar vidare till klienten. Mina mail till klienter måste t.ex. förhandsgranskas av delägare innan de går iväg. Jag tror detta arbetssätt medför sig stora nackdelar. T.ex. utvecklas inte de biträdande juristerna alls i samma takt som t.ex. brottmålsbyråbitisar som har betydligt större eget ansvar. Vidare är det inte ovanligt att klienterna tar kontakt med mig som bitis och då per telefon. Man blir ju livrädd att man ska säga något i rådgivningsväg som inte delägaren sedan kan ställa sig bakom. Men det vore ju orimligt att säga till klienten "du jag får inte lämna juridisk rådgivning så du får ta och ringa upp delägaren". Jag har varit med om några riktigt regelrätta utskällningar här i korridoren dels av mig och dels av andra bitisar. Förnedrande är ordet.

Jag tror att utrymmet för en biträdande jurist att lämna rådgivning är betydligt större ju mindre klienter och mindre byrå du jobbar på. Jag menar, för att dra en ytterlighet, jobbar du på en brottmålsbyrå så får du ju vara ombud i egna processer i t.ex. LVU, LVM-mål, särskild företrädare etc.

Jag tycker det här med att vara bitis på en stor drake är bara piss och skit. Förstår inte denna hets att få jobb här av alla jur studs faktiskt. Tror ni har en romantiserad bild av hur det är. Det enda som är positivt är att det är en bra merit att ha jobbat här några år innan man går vidare i arbetslivet, om du lyckas få med dig några goda vitsord efter allt skit dvs.

Vill ny lyckas på byrå måste ni 1) gilla slit och långa arbetsdagar, 2) kunna ta förnedring / skit 3) vara trevlig trots all slit och förnedring, så ni får avancera till näst delnivå.
Citera
2012-09-26, 10:28
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Det enda som är positivt är att det är en bra merit att ha jobbat här några år innan man går vidare i arbetslivet, om du lyckas få med dig några goda vitsord efter allt skit dvs.

Vill ny lyckas på byrå måste ni 1) gilla slit och långa arbetsdagar, 2) kunna ta förnedring / skit 3) vara trevlig trots all slit och förnedring, så ni får avancera till näst delnivå.

Vart går man vidare i arbetslivet menar du? Som bolagsjurist?
Citera
2012-09-26, 10:55
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Det stämmer inte alls skulle jag säga. Om jag tittar på de jurister som är "senior associate" eller "partner" så jobbar de minst lika mycket fast med betydligt större ansvar att leverera. Mycket möten, mycket skit från klienter som inte vill betala de hutlösa räkningarna. Exempelvis har jag bara jobbat förbi midnatt en gång men de delägare jag jobbar för har gjort det ett antal gånger. Ibland får man mail från dem mitt i natten med handlingar eller dylikt. Delägarna på byrån har dock lägre debiteringskrav än övriga jurister men det beror på att de måste jobba så mycket med internt arbete och ackvisition.

Åh, jag menade inte att någon tror att du efter fem år kan softa och spela golf; men att efter de åren är lönen skälig. Jag tror få tänker på affärsjuridisk karriär som en lätt väg till stora pengar.
Citera
2012-09-26, 11:53
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Jag kan till viss del instämma i det du säger men jag skulle vilja nyansera det lite. Som biträdande jurist kan du jobba med mer eller mindre interferance dock skulle jag säga att ingen delägare som jag jobbat med skulle köpa att du levererar juridisk rådgivning som inte denne först har godkänt. Med tanke på att jag jobbar på en av de stora drakarna är klienterna så pass stora och få att de är som heliga kor. Det är silkesvantar på som gäller i kontakten med klienterna och då finns knappast utrymme för en junior biträdande jurist att lämna rådgivning till det fina börsnoterade klientbolaget. Och det är just detta som är en av de riktigt pissiga sakerna med att jobba på en stor affärsjuridisk byrå - glöm allt som heter självständighet, eget beslutsfattande, eget tänkande. Du är en pupeteer som ska leverera enligt order till delägaren som sedan levererar vidare till klienten. Mina mail till klienter måste t.ex. förhandsgranskas av delägare innan de går iväg. Jag tror detta arbetssätt medför sig stora nackdelar. T.ex. utvecklas inte de biträdande juristerna alls i samma takt som t.ex. brottmålsbyråbitisar som har betydligt större eget ansvar. Vidare är det inte ovanligt att klienterna tar kontakt med mig som bitis och då per telefon. Man blir ju livrädd att man ska säga något i rådgivningsväg som inte delägaren sedan kan ställa sig bakom. Men det vore ju orimligt att säga till klienten "du jag får inte lämna juridisk rådgivning så du får ta och ringa upp delägaren". Jag har varit med om några riktigt regelrätta utskällningar här i korridoren dels av mig och dels av andra bitisar. Förnedrande är ordet.
Jag har dock fått uppfattning att de flesta inte nödvändigtvis vill jobba på de större affärsjuridiska byråerna men däremot vill man ha betyg som gör att man har den möjligheten. Antagligen eftersom man vill kunna ha alla dörrar öppna eller åtminstone så många som möjligt när man väl är klar med utbildningen. Jag kan ju dock ha missuppfattat saken, men det är som sagt känslan jag fått när jag läst vad folk har skrivit i tråden.
Citera
2012-09-26, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert

Ja framförallt.
Citera
2012-09-27, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert

Är väl rätt välkänt att många efter några år på de större byråerna börjar arbeta som bolagsjurister och med styrelseuppdrag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in