2012-09-17, 20:11
Medlem
8u1137p200phs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykel-Ingemar
Som redan påpekats är den som ligger på hälften AB ingen medelmåtta. Med sådana betyg och fulla meritpoäng kan man få en hyfsad notarieplats och får man därifrån goda vitsord har de gamla betygen i stort sett spelat ut sin roll (vid sidan av gymnasiebetygen som också ska visas upp vid ansökan om anställning som fiskal).

Jag tycker snarare att det har gått inflation i notariesystemet. Nu för tiden räcker det ju inte med att ha AB i allt för att få en bra (Beroende på hur man definierar bra iofs) tingsplats utan extrameriter. Hela systemet är ju sinnessjukt. Bra betyg för att sitta ting men få vill fortsätta och göra domarkarriär efter. Knyt notarietjänstgöringen till domarutbildningen så slipper vi ha notarietjänstgöringen som någon slags förlängning av utbildningen.
Citera
2012-09-17, 21:48
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanmannen
Medan "B-juristerna" som kan tänka sig att arbeta med lite vad som helst har en schyst arbetsmarknad och konkurrensmässig fördel gentemot andra samhällsvetare för jobb som handläggare på t.ex. kommunen eller skadereglerare på ett försäkringsbolag.

Dvs. jobb som iofs passar en samhällsvetare men inte har särskilt mycket juridik i sig och i ärlighetens namn är rätt monotona.

Man har hört att "hälften av alla med juristexamen arbetar med något där en juristexamen inte är ett krav".

Typ så, ja. Jag hade fler BA:n än AB:n och har ett typiskt tjänstemannajobb i den privata sektorn. Får i och för sig medge att jag inte sökt några kvalificerade juristtjänster heller dock. Att ha en juristutbildning ligger dig knappast till last var du än söker dig, förutsatt att du inte vill bli fysiker, stridspilot osv. Bilden av att valet står mellan MSA och att bli socialsekreterare är mer än lovligt överdriven, men det är tveklöst så att betygen är av betydelse för dina möjligheter för att komma igång med en traditionell juristkarriär som nyexad.
Citera
2012-09-18, 03:08
Medlem
Det är orättvist, att ett AB från HT-intaget vid LU värderas lika högt som ett AB från V(W)T-intaget vid typ ÖU, vid tillsättning av notarietjänst.
Senast redigerad av nordkorean 2012-09-18 kl. 03:20.
Citera
2012-09-18, 05:48
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordkorean
Det är orättvist, att ett AB från HT-intaget vid LU värderas lika högt som ett AB från V(W)T-intaget vid typ ÖU, vid tillsättning av notarietjänst.
Jaha, varför då?
Citera
2012-09-18, 06:56
Medlem
8u1137p200phs avatar
Med största sannolikhet beror det på att "hen", likt alla människor som pluggat vid LU, tror att de tillhör någon slags elit och är mycket bättre än alla andra. Jag har till exempel träffat ekonomer från LU som tror att deras lärosäte är mycket bättre än t.ex. Handelshögskolan (Inte den i Glennköping) och LSE(sic!)
Citera
2012-09-18, 08:26
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Jag tror inte alls att något genomsnitt ligger på 30-40% AB. Jag tror att de flesta aldrig är i närheten av att få AB öht, faktiskt.

Jag är med dig när du säger att BA är snittbetyg på de flesta kurser. Däremot ligger ju AB-kvoten på varje termin lägre än 30-40%. Du får gärna motbevisa mig här, men påstår du att 50% AB är betyg som medelmåttorna sitter på så får du nog föra det i bättre bevisning än det du sitter och gissar på just nu.
Om jag inte minns helt fel var betygstatistiken för examensarbetet vid Stockholm Universitet cirka 97 % AB 3 % BA eller något sådant. Medan många fördjupningskurser hade 50 % AB eller mer. Ett par AB lär därför inte vara väldigt vanligt, medan cirka 30% verkar få AB på grundkurserna och då alla inte får AB i allt borde det ge ett antal AB där med för kanske 40-50 % av studenterna.
Citera
2012-09-18, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Jaha, varför då?

Därför att nivån skiljer sig mellan lärosätena på alla plan. Men i Politiskt korrekta Sverige ska ju alla vara lika. Ett MVG från Östra Real har samma vikt som ett från John Bauers Gymnasium t.ex.

*Skolorna koordinerar ju inte sina examinationer/metoder. Det gör att beroende på vilken skola du valt, har du större chans att få AB därför att ditt lärosäte har högre % AB i snitt per tenta samt att det är skillnad på konkurrens mellan MVG i 95 % av ämnena-studenter och 1.3 på HP-studenter.

Så vidare man inte siktar på ett byrå jobb lär det vara smartare för karriären att välja UmU eller ÖU. Notarietjänst är en förutsättning för många jobb, och då 2/3 av alla ny-exade jurister silas bort i denna fas efter orättvis* tillsättning, helt oberoende om du valt LU eller ÖU.

I många andra länder, prenumererar nästan toppskolorna** på notarietjänst-platser. Men här i Sverige ska ju alla "behandlas lika", vilket gör att alla inte behandlas lika.

**Nu menar jag inte att LU ska behandlas some Yale Law School och ÖU som ett community college...Men jag tror folk här förstår vad jag menar.
Senast redigerad av nordkorean 2012-09-18 kl. 13:15.
Citera
2012-09-18, 14:17
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Därför att nivån skiljer sig mellan lärosätena på alla plan. Men i Politiskt korrekta Sverige ska ju alla vara lika. Ett MVG från Östra Real har samma vikt som ett från John Bauers Gymnasium t.ex.

*Skolorna koordinerar ju inte sina examinationer/metoder. Det gör att beroende på vilken skola du valt, har du större chans att få AB därför att ditt lärosäte har högre % AB i snitt per tenta samt att det är skillnad på konkurrens mellan MVG i 95 % av ämnena-studenter och 1.3 på HP-studenter.

Så vidare man inte siktar på ett byrå jobb lär det vara smartare för karriären att välja UmU eller ÖU. Notarietjänst är en förutsättning för många jobb, och då 2/3 av alla ny-exade jurister silas bort i denna fas efter orättvis* tillsättning, helt oberoende om du valt LU eller ÖU.

I många andra länder, prenumererar nästan toppskolorna** på notarietjänst-platser. Men här i Sverige ska ju alla "behandlas lika", vilket gör att alla inte behandlas lika.

**Nu menar jag inte att LU ska behandlas some Yale Law School och ÖU som ett community college...Men jag tror folk här förstår vad jag menar.

Har du några belägg för att Örebro och Umeå skulle dela ut fler AB:n än vad t ex Lund gör? Dessutom, om du har några belägg för detta, kan du i så fall bevisa att det beror på snällare bedömning alt. lättare utbildning vid dessa lärosäten? För man hade ju lika gärna kunnat hävda att de av någon anledning attraherar bättre studenter, vilket skulle kunna förklara betygsskillnaden.
Citera
2012-09-18, 14:42
Medlem
Feadogs avatar
Citat:

Vad jag kan minnas låg ÖrU och UmU långt ifrån toppen när det gällde att dela ut flest AB:n. Har för mig att SU och GU låg högst, men jag kan ha fel där. Efterfrågar därför också en källa på att det skulle vara lättare att få höga betyg på ÖrU och UmU.
Citera
2012-09-18, 14:59
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Om jag inte minns helt fel var betygstatistiken för examensarbetet vid Stockholm Universitet cirka 97 % AB 3 % BA eller något sådant. Medan många fördjupningskurser hade 50 % AB eller mer. Ett par AB lär därför inte vara väldigt vanligt, medan cirka 30% verkar få AB på grundkurserna och då alla inte får AB i allt borde det ge ett antal AB där med för kanske 40-50 % av studenterna.

Det där såg de till att ändra på för ett tag sedan och med tanke på den nya kritik SU har fått är det väl möjligt att de granskar alla examensarbeten ännu mer i framtiden. Jag har dock hört att det alltjämt är många som får AB på examensarbeten på SU, inte 97 % men omkring 80 %. Vad gäller specialkurserna kan det vara värt att nämna att på SU läser man bara en termin specialkurser. Det är alltså ett år av fyra och ett halvt där chansen att få AB är väldigt god. Även jiken kan räknas in som ett givet AB.

Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Har för mig att SU och GU låg högst, men jag kan ha fel där.

Senaste statistiken på ämnet jag har sett (vilken är lite föråldrad; finns ny statistik någon?), så låg SU och Örebro sist och GU först. Lärosätena där emellan var jämlika.
Citera
2012-09-18, 16:24
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Det där såg de till att ändra på för ett tag sedan och med tanke på den nya kritik SU har fått är det väl möjligt att de granskar alla examensarbeten ännu mer i framtiden. Jag har dock hört att det alltjämt är många som får AB på examensarbeten på SU, inte 97 % men omkring 80 %. Vad gäller specialkurserna kan det vara värt att nämna att på SU läser man bara en termin specialkurser. Det är alltså ett år av fyra och ett halvt där chansen att få AB är väldigt god. Även jiken kan räknas in som ett givet AB.

Senaste statistiken på ämnet jag har sett (vilken är lite föråldrad; finns ny statistik någon?), så låg SU och Örebro sist och GU först. Lärosätena där emellan var jämlika.
Har bara sett 2010 års statistik men där var det om jag inte förstått den helt fel cirka 96% AB på examensarbetet och cirka 65% AB på specialkurserna generellt även om en del verkade ha 100% AB. Annars låg de flesta kurser på cirka 30-40% förutom några som var närmare 20% t.ex. förvaltningsrätten om jag inte minns helt fel.

50% AB skulle jag ändå säga är bra betyg. Medan cirka 25% AB är helt ok om resten är BA med kanske något enskilt B. Medan 2/3 AB eller högre är väldigt bra, men det är som sagt endast min egen personliga åsikt.

Sen får man ju skilja på var man är på programmet. Åtminstone tidigare men även till viss del nu har ju AB på de tre sista terminerna varit betydligt enklare att få. Varför man legat bra till om man haft hälften AB efter 6 terminer då man med rätt stor sannolikhet då kommer få AB på de tre sista terminerna, men det verkar ju som sagt vara på väg att ändras.
Senast redigerad av Orzion 2012-09-18 kl. 16:28.
Citera
2012-09-18, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8u1137p200ph
Jag tycker snarare att det har gått inflation i notariesystemet. Nu för tiden räcker det ju inte med att ha AB i allt för att få en bra (Beroende på hur man definierar bra iofs) tingsplats utan extrameriter. Hela systemet är ju sinnessjukt. Bra betyg för att sitta ting men få vill fortsätta och göra domarkarriär efter. Knyt notarietjänstgöringen till domarutbildningen så slipper vi ha notarietjänstgöringen som någon slags förlängning av utbildningen.

Då har vi verkligen olika uppfattning om vad som är en bra plats.

Det är fortfarande ett stort söktryck till fiskalsplatserna, men det är tydligen inte lika populärt som förr, vilket är synd eftersom de bästa enligt min mening borde hamna som domare. Den breddade rekryteringen verkar inte ha lett till någon anstormning av kvalificerade jurister som får rådmanstjänst.

Om notarietjänstgöringen skulle "kopplas ihop" med den fortsatta domarutbildningen skulle det ändå knappast leda till någon större förändring eftersom det är tiden på domstol som är avgörande för att tjäna som merit.

De notariemeriterade som idag vill ha erfarenhet från överrätt kan påbörja fiskalsanställning (istället för att ta föredragande eller beredningstjänst) och hoppa av efter en tid. De är eftertraktade utanför domstolsvärlden och åtminstone som kvalificerad jurist (assessor) kan de få fin lön och slippa ytterligare meritering innan de eventuellt kan utses till ordinarie domare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in