Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Jaha, varför då?
Därför att nivån skiljer sig mellan lärosätena på alla plan. Men i Politiskt korrekta Sverige ska ju alla vara lika. Ett MVG från Östra Real har samma vikt som ett från John Bauers Gymnasium t.ex.
*Skolorna koordinerar ju inte sina examinationer/metoder. Det gör att beroende på vilken skola du valt, har du större chans att få AB därför att ditt lärosäte har högre % AB i snitt per tenta samt att det är skillnad på konkurrens mellan MVG i 95 % av ämnena-studenter och 1.3 på HP-studenter.
Så vidare man inte siktar på ett byrå jobb lär det vara smartare för karriären att välja UmU eller ÖU. Notarietjänst är en förutsättning för många jobb, och då 2/3 av alla ny-exade jurister silas bort i denna fas efter orättvis* tillsättning, helt oberoende om du valt LU eller ÖU.
I många andra länder, prenumererar nästan toppskolorna** på notarietjänst-platser. Men här i Sverige ska ju alla "behandlas lika", vilket gör att alla inte behandlas lika.
**Nu menar jag inte att LU ska behandlas some Yale Law School och ÖU som ett community college...Men jag tror folk här förstår vad jag menar.