Flashback bygger pepparkakshus!
2011-09-22, 08:31
Medlem
orzion-2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Jag tror att det ganska mycket har att göra med trivselfaktor, faktiskt. Om vi presumerar att UU, LU och GU har "rätt" siffror med lite drygt 50% genomströmning så är kanske Umeå en lite trevligare stad att bo och plugga i, och Stockholm lite värre. Nu är jag ju skåning, och har aldrig bott i Stockholm, men ordet på gatan är ju att Stockholm är lite mer opersonligt, hårdare och kallare än mindre städer. Umeå å sin sida ligger så jävla off och få känner folk där sen innan, så alla måste ligga i lite mer för att lära känna nya människor.

En gissning bara, såklart, men kan det ligga något i den?
Tycker i och för sig stämningen är väldigt bra här i Umeå, fast nu är jag ju o andra sidan partisk. Att delas in i olika basgrupper med jämna mellanrum skulle jag dock säga stärker stämningen och ger en bra sammanhållning. Redan efter första året har du garanterat lärt känna ca 20 personer väldigt bra, då man varit i samma basgrupp. Förutom alla andra du lär känna som du inte är med i samma basgrupp som gör det att du snabbt lär känna många i klassen bortom ett stadium att mest bara säga "hej" till varandra. Sedan gäller det att komma bra överens med alla eftersom att du kan bli indelad i samma basgrupp som vem som helst. Blir ju en rätt jobbig situation att hamna i samma basgrupp som personer du är oväns med eller ogillar, därför är det säkrast att vara vänlig mot alla och se till att komma överens med alla
Citera
2011-09-22, 10:53
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Tror faktiskt inte det. Det är ett mysterium att det är en så stor skillnad. Kanske ställs det lägre krav på Umeå U? Jag skulle absolut inte säga att Stockholm är hårdare och kallare, däremot kanske mer opersonligt men också mer variationsrikt som en motvikt. Slumpen känns inte heller rätt. Min spontana tanke har alltid varit att det är på grund av de krav som ställs, men då har jag inte känt till siffrorna på övriga universitet (utan bara på SU som jag tyckte var tråkigt låga). Jag kan inte tänka mig att kraven är så mycket lägre på t.ex. Lund?
Nej, det är ju det som är problemet. Jag tror knappast att svårighetsgraden varierar så förklaringen måste (nog) sökas på annat håll.

Citat:
Ursprungligen postat av orzion-2.0
Tycker i och för sig stämningen är väldigt bra här i Umeå, fast nu är jag ju o andra sidan partisk. Att delas in i olika basgrupper med jämna mellanrum skulle jag dock säga stärker stämningen och ger en bra sammanhållning. Redan efter första året har du garanterat lärt känna ca 20 personer väldigt bra, då man varit i samma basgrupp. Förutom alla andra du lär känna som du inte är med i samma basgrupp som gör det att du snabbt lär känna många i klassen bortom ett stadium att mest bara säga "hej" till varandra. Sedan gäller det att komma bra överens med alla eftersom att du kan bli indelad i samma basgrupp som vem som helst. Blir ju en rätt jobbig situation att hamna i samma basgrupp som personer du är oväns med eller ogillar, därför är det säkrast att vara vänlig mot alla och se till att komma överens med alla
Läs mitt inlägg igen och se om ditt inlägg stämmer överens med min teori.
Citera
2011-09-22, 13:26
Medlem
orzion-2.0s avatar
Citat:
Läs mitt inlägg igen och se om ditt inlägg stämmer överens med min teori.
Det var därför jag skrev ett inlägg där jag höll med dig
Citera
2011-09-22, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prettygirl
Nja. Handels är nog ostörd etta vad gäller stekfaktorn. Tendenserna finns hos en minoritet av jur.studs. Dock inte alls i lika hög utsträckning som på Handels. Framför allt är nog medelåldern på jur.studs. lite högre än på Handelsstudenter.
Tack, då vet jag! Är det någon form av nollning/inspark/whatever för de studenter som påbörjar utbildningen under vårterminen?
Citera
2011-09-22, 18:26
Medlem
Babianhanes avatar
Hur mycket mer genus kommer jag tvingas genomlida?

Går i Umeås, T1.
Citera
2011-09-22, 18:33
Medlem
orzion-2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianhane
Hur mycket mer genus kommer jag tvingas genomlida?

Går i Umeås, T1.
Har ni redan hunnit ha genus, minns det som senare på terminen fast nu när du säger det så kanske det var i början. Ni lär ha ett seminarium och en föreläsning om genus och eventuellt en tentafråga om genus (ha med dig genusboken de frågorna brukar vara väldigt lätta har ni otur eller tur beroende på hur man ser det får ni en 10 poängs tentafråga på genus av 40 poäng så 25% av betyget). Men det är inte särskilt svårt bara man lär sig tankesättet.

Resten av terminerna är det lite genus då och då fast inte lika tydligt som i termin 1. Det är mer naturligt som en del av juridiken senare åtminstone av det jag läst. Det kan t.ex. vara att ni ska gå på en rättegång och en av sakerna ni ska titta på är då om män och kvinnor agerar olika i rättegången och om män och kvinnor behandlas olika. Detta är dock som sagt en av flera saker då och en mer naturlig del av juridiken.

Som sagt stå ut lite till sedan slipper du det och se den ljusa sidan, det är lätt att lära sig och enkla tenta poäng om det kommer på tentan, (enda tentafrågan jag har haft max på var genusfrågan på min termin 1 tenta)
Citera
2011-09-22, 21:28
Medlem
Iveccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.B.T.B.
Tack, då vet jag! Är det någon form av nollning/inspark/whatever för de studenter som påbörjar utbildningen under vårterminen?

Nu pluggar jag inte i Stockholm, och vet faktiskt inte, men det är väl ganska självklart att någon form av nollning kommer infinna sig. Kanske inte lika omfattande som på höstterminen, men ändå.
Citera
2011-09-23, 18:36
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Vi i Umeå är väl mer motiverade helt enkelt Nej men det kan ju helt enkelt vara slumpen. Har de justerat det för att antalet intagna studenter kanske ökat mellan åren (vet inte om det är fallet) men det skulle ju dock påverka statistiken. Stockholm är ju dock riktigt utanför, förklaringen där kan ju vara att många där kanske får andra jobb och helt enkelt slutar, eller helt enkelt ändrar utbildning. Kanske många Stockholmare som mest väljer juristprogrammet i Stockholm för att ha något att studera men ändrar sig efter 1 termin. Detta till skillnad ifrån de som söker sig till en studentstad och därmed också ofta flyttar och får en rätt stor omställning. Flyttar du 100 mil för en utbildning är du ju antagligen rätt säker på att det är den du vill gå medan en du läser i staden du redan bor i är det lättare att bara hoppa av och byta till något annat. Att Göteborg dock inte har lägre utan ligger i nivå med studentstäderna går dock inte riktigt i hopa med mina gissningar.

Du har en poäng. Juristprogrammet i Stockholm är ju populärt men det innebär nog också att flertalet söker sig dit "bara för att" och sedan inser att de vill något annat i livet eller att det inte var som de tänkt sig varför de inte stannar kvar. Flertalet här är ju, precis som du antyder, också Stockholmare ifrån början och beslutet att börja plugga här innebär inte samma omställning i vardagen som beslutet att flytta långt norrut. På samma sätt blir nog beslutet att hoppa av lättare. Att få kalla fötter uppe vid polcirkeln (pun intended) innebär nog att det krävs rejält kalla fötter för att man ska hoppa av.

Citat:
Jag tror att det ganska mycket har att göra med trivselfaktor, faktiskt. Om vi presumerar att UU, LU och GU har "rätt" siffror med lite drygt 50% genomströmning så är kanske Umeå en lite trevligare stad att bo och plugga i, och Stockholm lite värre. Nu är jag ju skåning, och har aldrig bott i Stockholm, men ordet på gatan är ju att Stockholm är lite mer opersonligt, hårdare och kallare än mindre städer. Umeå å sin sida ligger så jävla off och få känner folk där sen innan, så alla måste ligga i lite mer för att lära känna nya människor.

En gissning bara, såklart, men kan det ligga något i den?

Nu är jag iof nollåtta så jag kan å min sida inte jämföra med hur trivselfaktorn är på andra ställen men nog kan det ligga något i det där. I Stockholm är man bara en i den opersonliga mängden och det speglar delvis Stockholms universitet där det bara blir fler och fler studenter och juristprogrammet på SU är ju det juristprogam i Sverige som spottar ut flest jurister så kanske har det överlag ett gråare och hårdare klimat (om mina homies i juridiska föreningen såg mig nu skulle jag ligga illa till), en juristfabrik helt enkelt. Men samtidigt borde väl det innebära att det främst är de utifrån som hoppar av? Vi som växt upp här är ju vana så att säga och lär ju inte påverkas av att allt är som det brukar vara här i Hufvudstaden med stort H.

En liten teori jag har som anknyter till trivselfaktorn är att juristprogrammet på SU de senaste 20-30 åren skärpt till sig. Jag har fått den uppfattningen att vi för just 20-30 år sedan inte fick nämnas i samma mening som t.ex. Lund och Uppsala och att ett resultat är att vi än idag har lite av en "do or die" attityd som resulterar i kända uttalanden likt (obs! väldigt svårt att avgöra exakt vilka ord som uttalades): "Är det här ditt bästa har du kanske valt fel utbildning." Som synes är min lilla teori dock ganska ogrundad, bl.a. eftersom jag knappt levde för 20-30 år sedan, vilket inte heller de, genom vilka teorin efter diskussioner uppstått, gjorde.

Citat:
Ursprungligen postat av Ivecc
Nu pluggar jag inte i Stockholm, och vet faktiskt inte, men det är väl ganska självklart att någon form av nollning kommer infinna sig. Kanske inte lika omfattande som på höstterminen, men ändå.

Ja, nollning blir det. Inte speciellt avancerad sådan och ganska kallt lär det vara men dricka alkohol på universitetet får man chans till.
Senast redigerad av namgreb 2011-09-23 kl. 18:48.
Citera
2011-09-23, 19:55
Medlem
Hur mycket tror ni HP lär ligga på nu till våren för SU? 1.3-1.4? Om jag inte minns fel så låg den på 1.5 senast
Citera
2011-09-23, 22:35
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av optimus.prime
Hur mycket tror ni HP lär ligga på nu till våren för SU? 1.3-1.4? Om jag inte minns fel så låg den på 1.5 senast

Ja, du min vän. Den som det visste, men nedan är länk till poäng ett par år tillbaka.

http://www.su.se/utbildning/anmalan-...atistik-1.6183

Jag skulle iofs tippa på att 1.3-1.4 inte räcker. Däremot bör det räcka för att komma in på juristutbildningen uppe i lapphelvetet a.k.a Umeå universitet. Huruvida Örebro har intagning på våren vet jag icke, men "googla and you shall find".
Citera
2011-09-23, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Ja, du min vän. Den som det visste, men nedan är länk till poäng ett par år tillbaka.

http://www.su.se/utbildning/anmalan-...atistik-1.6183

Jag skulle iofs tippa på att 1.3-1.4 inte räcker. Däremot bör det räcka för att komma in på juristutbildningen uppe i lapphelvetet a.k.a Umeå universitet. Huruvida Örebro har intagning på våren vet jag icke, men "googla and you shall find".

Tack för länken
Citera
2011-09-25, 03:18
Medlem
Babianhanes avatar
Citat:
Har ni redan hunnit ha genus, minns det som senare på terminen fast nu när du säger det så kanske det var i början. Ni lär ha ett seminarium och en föreläsning om genus och eventuellt en tentafråga om genus (ha med dig genusboken de frågorna brukar vara väldigt lätta har ni otur eller tur beroende på hur man ser det får ni en 10 poängs tentafråga på genus av 40 poäng så 25% av betyget). Men det är inte särskilt svårt bara man lär sig tankesättet.

Resten av terminerna är det lite genus då och då fast inte lika tydligt som i termin 1. Det är mer naturligt som en del av juridiken senare åtminstone av det jag läst. Det kan t.ex. vara att ni ska gå på en rättegång och en av sakerna ni ska titta på är då om män och kvinnor agerar olika i rättegången och om män och kvinnor behandlas olika. Detta är dock som sagt en av flera saker då och en mer naturlig del av juridiken.

Som sagt stå ut lite till sedan slipper du det och se den ljusa sidan, det är lätt att lära sig och enkla tenta poäng om det kommer på tentan, (enda tentafrågan jag har haft max på var genusfrågan på min termin 1 tenta)

Tack för all information! Vi har haft både föreläsningen och seminariet, skönt att det inte blir mer sånt den här terminen. Föreläsaren var en typisk "forskare utan pedagogik", föreläsningen bestod i princip av högläsning från hennes avhandling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in