Citat:
Ursprungligen postat av Gladoptimistisk
Skulle någon kunna ge ett utförligt svar på vilken nytta man har av en bärbar dator på juristlinjen samt ge en ungefärlig uppskattning på hur stor del av juriststudenterna som använder sig av detta?
Man har stor nytta av den när man skriver PM eller hemtenta, då man kanske vill sitta i biblioteket och läsa samt skriva medan.
Annars är den ganska funktionslös. På föreläsningar och seminarier är anteckningsblocket och pennan det bästa, och det kommer det nog förbli bra längre. Flexibiliteten av handskrivna anteckningar går bara inte att ens komma nära med en dator.
Så, jag skulle säga att datorn ändå är ett måste för ett smärtfritt PM-skrivande (som ju är viktig och en del av utbildningen). Men du kommer inte behöva släpa på den särskilt ofta ändå.
Det är en väldigt stor del av juriststudenterna som har en laptop. Majoriteten sitter väl på macbooks, men en stor del kör annat också. Notebooks ser jag dock aldrig, de är i princip utdöda. Med tanke på alla fönster och grejer du måste ha igång under pm-skrivande, så kanske den billigaste datorn på marknaden inte är det mest optimala ändå. Jag sitter och skriver PM nu, och har väl en 15 flikar på internetfönstret, 3 pdf-dokument samt Word körandes.