2011-02-16, 13:33
Medlem
Fel tråd för min fråga kanske, men jag undrar om det finns någon advokat i tråden som kan berätta lite om hur inträdesprovet till advokatsamfundet går till. Vore intressant att veta!
Citera
2011-02-16, 18:12
Medlem
Skulle någon kunna ge ett utförligt svar på vilken nytta man har av en bärbar dator på juristlinjen samt ge en ungefärlig uppskattning på hur stor del av juriststudenterna som använder sig av detta?
Citera
2011-02-16, 18:23
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gladoptimistisk
Skulle någon kunna ge ett utförligt svar på vilken nytta man har av en bärbar dator på juristlinjen samt ge en ungefärlig uppskattning på hur stor del av juriststudenterna som använder sig av detta?

Majoriteten av alla kursare jag känner har en bärbar data (inte nödvändigtvis det bästa som finns att köpa dock, en enkel notebook duger) men samtidigt går inte majoriteten runt och bär på sina datorer hela tiden. Tvärtom är det nästan vanligare att man lämnar datorn hemma och tar med sig den när man har behov av densamma.

Nytta tycker jag absolut att man har. Vissa antecknar på sina datorer (vilket jag visserligen tycker känns lite overkill) och ska man t.ex. svara på en massa frågor till en lektion kan det bli väldigt fint och strukturerat att ha dessa svaren på datorn. Den riktiga nyttan infinner sig dock när det ska skrivas något i ett grupparbete. Nu vet jag inte hur det är på andra lärosäten, men på SU får juristerna (med typ lexlab som enda undantag) konkurrera med pöbeln om universitetets datorer (vilka alla för övrigt är oerhört opålitliga) vilket i sig är något som aldrig är kul. Här kommer nyttan av att ha en bärbar dator och här är den påtaglig. Alla sätter sig där det finns plats och så gör man det som göras ska. Därutöver kan det vara nyttigt att ha en bärbar dator även när man pluggar själv, t.ex. om man vill skona axeln och således lämna lagboken hemma (lagen.nu duger), om man vill titta igenom rättsfall, artiklar, förarbeten osv. och om man vill kunna surfa på flashback under sin rast.

Helt klart en värd investering.
Citera
2011-02-16, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Helt klart en värd investering.

Mos' def'! Under den gamla goda tiden när jag gick på föreläsningar hade jag dator med mig för att anteckna, vilket var ett mycket bra val då man kunde surfa/spela spel i stället för att lyssna på den skittråkiga föreläsningen. I övrigt är det som sagt vid grupparbeten/inlämningsuppgifter då det är bra med en bärbar dator om man vill sitta i biblioteket och skriva, framförallt om man som jag inte kan plugga hemifrån.
Sen är det ju i allmänhet nice att ha en laptop vid resor, kolla på film/surfa i soffan/sängen, på toaletten osv.
Citera
2011-02-16, 21:56
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeness
Fel tråd för min fråga kanske, men jag undrar om det finns någon advokat i tråden som kan berätta lite om hur inträdesprovet till advokatsamfundet går till. Vore intressant att veta!

Man kommer på morgonen, någon gång under dagen får man gå in till examinatorerna och få sin uppgift. Efter det får man 30 min på sig att fundera runt uppgiften och därefter lämnar man muntligt svar till examinatorerna. Sen väntar man på att alla är klara och därefter får man muntligen sitt resultat av examinatorerna.
Citera
2011-02-16, 21:58
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Man kommer på morgonen, någon gång under dagen får man gå in till examinatorerna och få sin uppgift. Efter det får man 30 min på sig att fundera runt uppgiften och därefter lämnar man muntligt svar till examinatorerna. Sen väntar man på att alla är klara och därefter får man muntligen sitt resultat av examinatorerna.
Är det mer ett "formellt inträdesprov" eller är det ett prov där en del faktiskt misslyckas?
Citera
2011-02-16, 22:11
Medlem
popman123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gladoptimistisk

Man har stor nytta av den när man skriver PM eller hemtenta, då man kanske vill sitta i biblioteket och läsa samt skriva medan.

Annars är den ganska funktionslös. På föreläsningar och seminarier är anteckningsblocket och pennan det bästa, och det kommer det nog förbli bra längre. Flexibiliteten av handskrivna anteckningar går bara inte att ens komma nära med en dator.

Så, jag skulle säga att datorn ändå är ett måste för ett smärtfritt PM-skrivande (som ju är viktig och en del av utbildningen). Men du kommer inte behöva släpa på den särskilt ofta ändå.

Det är en väldigt stor del av juriststudenterna som har en laptop. Majoriteten sitter väl på macbooks, men en stor del kör annat också. Notebooks ser jag dock aldrig, de är i princip utdöda. Med tanke på alla fönster och grejer du måste ha igång under pm-skrivande, så kanske den billigaste datorn på marknaden inte är det mest optimala ändå. Jag sitter och skriver PM nu, och har väl en 15 flikar på internetfönstret, 3 pdf-dokument samt Word körandes.
Citera
2011-02-16, 22:12
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Är det mer ett "formellt inträdesprov" eller är det ett prov där en del faktiskt misslyckas?

En del misslyckas. Man har tre försök på sig (med ett antal månaders mellanrum) sedan måste man gå om alla kurserna.
Citera
2011-02-17, 13:42
Medlem
Yrs avatar
Vilke tycker ni är den bästa juristutbildningen att gå? Lund? sthlm? uppsala?
Citera
2011-02-17, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yr

Precisera frågan!
Citera
2011-02-17, 14:01
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yr
Det är förmodligen den mest frekvent ställda frågan och det vi kommer aldrig fram till något mer exakt än att Lund, Uppsala och Stockholm troligtvis är lika bra. Jag tycker att du kan bläddra lite bakåt i tråden för där kommer din fråga besvaras.
Citera
2011-02-17, 18:11
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
En del misslyckas. Man har tre försök på sig (med ett antal månaders mellanrum) sedan måste man gå om alla kurserna.

Jag skulle vilja säga att det är en hel del som misslyckas. Givetvis har jag inga säkra källor men har hört att det har varit upp till en tredjedel på vissa examinationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in