Citat:
Ursprungligen postat av J_Man
Sjunker verkligen tingspoängen, utöver fluktuationen generellt på marknaden, har du stöd för det?
Om jag förstått de nya reglerna för inträde i Advokatsamfundet korrekt får man räkna bort en tredjedel av den tid man suttit ting, dvs vanligtvis åtta månader (dispens kan maximalt ges om ett år). För att förtydliga behöver man inte jobba på en advokatbyrå, man kan även driva egen juridisk byrå under tre år.
Det var lite snabbt och slarvigt skrivet av mig, hade bråttom iväg.
För att klargöra: Om poängen faktiskt har börjat sjunka än har jag ingen åsikt om. Min högst personliga åsikt är dock att det finns en ganska stor chans till att de kan börja göra det. Detta är dock som sagt bara min personliga åsikt och inget jag har vidare stöd för bortsett från det jag skrivit i mitt inlägg ovan. Det inlägget är dock givetvis en generalisering i allra högsta grad, och verkligheten ter sig ju inte alltid som den borde göra enligt logiken.
Edit: Eftersom förändringen gällande antal år som praktiserande jurist skedde under 2010 så borde effekterna av detta just nu vara ganska små, men på sikt tror
jag att fler kommer kunna gå direkt till byrå utan att först ha suttit ting.