Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Den är nu mera referenslitteratur

Fast jag börjar gilla Håstad mer efter att ha läst halva boken börjar jag förstå han mer och komma in i tänket. En del saker är dock fortfarande extremt jobbiga som när han på ca 5 sidor bestämmer sig för att redogöra för sakrättsförhållandena vid fartygsfrakt med hänsyn till stoprätt.
Det var den när jag läste med, men man har inte läst sakrätt om man inte har åtminstone kommit i hyfsad närkontakt med Håstads "Sakrätt".

Nä, men helt seriöst så
behövs den oavsett vad som står på litteraturlistan. Den är tung (på riktigt den här gången faktiskt) att läsa men direkt nödvändig för att skaffa sig en djupare förståelse för sakrätten. Och jag kan bara tala för mig själv - men jag skulle aldrig gå till en sakrättstenta utan Håstad med mig! Med det inte sagt att det är den bästa boken att börja med. Millqvist duger bra som en introduktion, och hans "tabeller"/översikter är riktigt jävla användbara.
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
De ändrar konstant saker för att förbättra upplägget. En aning förvirrande dock när man ser gamla tentor och hälften av uppgifterna inte längre gäller pga av att de ändrat upplägget.
Det verkar ha resulterat i något bra den här gången, men ibland anpassar de upplägget för mycket till vad tidigare studenter sagt i utvärderingarna, i min mening. Det mest belysande exemplet jag kommer på är när nån idiotkull fick för sig att studenterna tränade för lite "muntlig presentation" på T3 vilket ledde till att de (inför vår årskull) införde ett obligatorskt moment om att en student inför varje seminarium skulle redovisa ett begrepp inför resten av gruppen, för att få träna sig i att tala... Krystat som fan och det fanns ingen där som egentligen kunde bedöma "talet" på någon sånär nivå ändå. Visst språkhanteringen överhuvudtaget är skitviktig som jurist - men vill jag lära mig att prata tar jag en kurs i retorik eller dylikt. Tanken är i och för sig god men den inkräktar för mycket på de
bra timmarna man faktiskt får spendera med lärarna (dvs. vissa seminarier), och eftersom att man egentligen inte fick nån vettig feedback så kunde de lika gärna skitit i det.