2021-02-04, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaffarbin
Haha.. Jag förstår det roliga i det.

Hahaha, låg och tänkte på det så var tvungen att kommentera! Men grattis till tentan, hoppas inte förvaltningsrätten är alltför tråkig nu under början av t6!

För mig var t6 en av de tradigare terminerna
Senast redigerad av RedigtRoligt 2021-02-04 kl. 23:37.
Citera
2021-02-04, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedigtRoligt
Hahaha, låg och tänkte på det så var tvungen att kommentera! Men grattis till tentan, hoppas inte förvaltningsrätten är alltför tråkig nu under början av t6!

För mig var t6 en av de tradigare terminerna
Ingen höjdare än så länge. Men det är bara att kämpa på så jag, om 6 månader, kan besvara ett 12 månaders gammalt inlägg!

Synd du redigerade bort "circle-jerka" – svarets höjdpunkt, haha.
Citera
2021-02-05, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaffarbin
Ingen höjdare än så länge. Men det är bara att kämpa på så jag, om 6 månader, kan besvara ett 12 månaders gammalt inlägg!

Synd du redigerade bort "circle-jerka" – svarets höjdpunkt, haha.

Hahahaha! Kommer ibland på mig själv med att vara lite otrevlig när jag gör inlägg här, så brukar redigera efteråt för att få till en trevligare ton. Därtill är det ett begrepp vars tillämpning jag inte är helt säker på!
Citera
2021-02-05, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skenet-bedrar
Betygen varierar men de flesta ligger runt 50% AB och uppåt. Det man inte har i betyg kan ibland vägas upp med erfarenhet. Du kan vara lugn. Framförallt är det ingen kollega som kommer fråga dig om dina betyg (i så fall är de rövhål, byt byrå) eller märka någon skillnad på dig jämfört med övriga nyexade.

Din stressnivå kommer till viss del bero på vad du jobbar med men alla jobbar mycket i perioder. Det är generellt mer skumpa, dyra klockor och sena nätter i M&A än i t.ex. skatt eller tvist. Folket i grupperna varierar. De flesta är trevliga men du kommer naturligtvis stöta på en och annan idiot, och ibland själv vara idioten. Sånt är livet.

Allmänt medskick: gå in med inställningen att du har den teoretiska grunden men ca noll praktisk erfarenhet och att ditt första år på jobbet handlar om att lära dig den praktiska delen. Var ödmjuk inför att du kommer göra fel och kom ihåg att våga säga till om du har för mycket att göra. Det är bättre att flagga i tid än att sabba en deadline.

Tack för svaret! Det är ungefär den uppfattningen jag fått En annan fråga föresten, är din känsla att man ges tid att lära sig saker i början, med andra ord lägga längre tid på basala uppgifter bara för att det ska sätta sig? Om vi exempelvis tittar på M&A och transaktioner, är det stor skillnad på ett normalt jobb där man har folk omkring sig att fråga och som tar sig tid, eller är det mer learn by doing och att man i större utsträckning förväntas klara sig själv. Anledningen till att jag frågar är för att jag vet att många byråer har olika bonussystem och jag kan tänka mig att man inte har samma incitament att lära upp en okunnig nyanställd hehe? Kanske är så på alla prestigeyrken, men eftersom jag saknar insikt kring detta skulle det vara kul att höra dina/era tankar kring det.
Citera
2021-02-05, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Tror dina betyg står sig väldigt väl i konkurrens med övriga. Sedan om du blir sugen på annat så är en tingsmeritering väldigt bra för karriären. Med dina betyg kan du ju få plats på en attraktiv tingsrätt.

Tack för svar! Det låter bra, kommer troligen lugna mig med ting, men det kanske blir intressant framöver.
Citera
2021-02-05, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trytolearn28
Nu är inte svaret på din fråga avhängigt det jag noterat men icke desto mindre värt att uppmärksamma.

I tråden skrivs det inte sällan "jag har 75 procent AB", "2/3 AB", "50 procent AB" och jag önskar framöver att vederbörande förtydligar huruvida den avser antalet HP eller sett till antalet kurser. Det torde inte vara någon som ifrågasätter att antalet HP är den bästa indikatorn, inte minst på grund av att det är så Domstolsverket värderar betygen vid antagningen till notarietjänstgöring. Ändå får jag av formuleringarna att döma, inte sällan intrycket att det är antalet kurser som personen i fråga åsyftar med till exempel "jag har 75 procent AB".

Något att ha i åtanke framöver.

Hur som helst avsåg jag procent av HP, utgick från att alla räknade på det viset. Tror dessutom att mitt snitt skulle försämras om jag räknade per kurs, det var ofta de mindre kurserna man råkade göra bort sig på
Citera
2021-02-05, 13:28
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venlafaxin-hjalp
Haha om den gjorde. Ändå upplevde jag tentan som rätt svår och oklar så jag trodde att jag lika väl kunde få Ba. Istället skrev jag min bästa tenta någonsin inte långt från full pott i poäng. Men ja, otroligt många AB, över 40 %?! Måste vara rekord för en grundkurs på UU. Känns jävligt skönt att avsluta grundåren med sex raka AB. Vågar man ställa in sig på att gå ut med alla nio?

Grattis, starkt jobbat! Är tydligt att kursens betyg har förändrats i och med distansundervisningen, ser man till VT samt HT19 var det cirka 15% (35-36 personer) AB, på VT20 var det strax över 30% (71 personer).

Enda kursen jag själv kan komma på med AB uppemot 40% under terminen jag läste måste vara T2.
Senast redigerad av Cpt.Obvious 2021-02-05 kl. 13:32.
Citera
2021-02-05, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickyrayri
Tack för svaret! Det är ungefär den uppfattningen jag fått En annan fråga föresten, är din känsla att man ges tid att lära sig saker i början, med andra ord lägga längre tid på basala uppgifter bara för att det ska sätta sig? Om vi exempelvis tittar på M&A och transaktioner, är det stor skillnad på ett normalt jobb där man har folk omkring sig att fråga och som tar sig tid, eller är det mer learn by doing och att man i större utsträckning förväntas klara sig själv. Anledningen till att jag frågar är för att jag vet att många byråer har olika bonussystem och jag kan tänka mig att man inte har samma incitament att lära upp en okunnig nyanställd hehe? Kanske är så på alla prestigeyrken, men eftersom jag saknar insikt kring detta skulle det vara kul att höra dina/era tankar kring det.

Många byråer stoltserar med utförliga utbildningsprogram för sina nyanställda men min uppfattning och baserat på vänner som är på andra byråer så är det mesta learn by doing. Visst, det finns både mallar, guider och instruktioner men i princip allt du gör är trial and error och kommer kollas genom en "four eyes"-princip. Självklart kommer du få hjälp och feedback av dina kollegor. Om känslan finns att du inte kan fråga andra är det inte ett bra arbetsklimat att utvecklas i. Det skiljer sig inte från "normala" (?) jobb på det viset. Den stora majoriteten är intresserade av att ha kompetenta kollegor runt sig, oavsett bonusincitament. Det är inte utomjordingar du kommer jobba med utan vanliga människor.
Citera
2021-02-05, 19:43
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skenet-bedrar
Många byråer stoltserar med utförliga utbildningsprogram för sina nyanställda men min uppfattning och baserat på vänner som är på andra byråer så är det mesta learn by doing. Visst, det finns både mallar, guider och instruktioner men i princip allt du gör är trial and error och kommer kollas genom en "four eyes"-princip. Självklart kommer du få hjälp och feedback av dina kollegor. Om känslan finns att du inte kan fråga andra är det inte ett bra arbetsklimat att utvecklas i. Det skiljer sig inte från "normala" (?) jobb på det viset. Den stora majoriteten är intresserade av att ha kompetenta kollegor runt sig, oavsett bonusincitament. Det är inte utomjordingar du kommer jobba med utan vanliga människor.

Det är väldigt mycket learning by doing men folk tar sig tid att svara på frågor, särskilt om de kommer från en nyanställd. Problemet är väl snarare att nyanställda drar sig för att ställa frågor eftersom de inte vill vara i vägen/tror att de förväntas kunna allt som nyexade. Det finns såklart gränser för vad och hur mycket man kan fråga (det är exempelvis sällan en god idé att fråga din närmaste delägare eller ens en annan juristkollega praktiska adminfrågor som lika gärna kan ställas till en sekreterare) men jag tror att de flesta nyanställda snarare frågar en gång för lite än en gång för mycket.
Citera
2021-02-05, 20:08
Medlem
Fick ett tentaresultat för en vecka sen som jag är lite missnöjd med. Tycker att jag fått med det som efterfrågades men ändå inte fått full poäng på vissa frågor. Är det någon som har erfarenhet av att överklaga betyg/tentor eller allmänna tips? Vad jag förstår så får det inte att överklaga själva tentan utan bara betyget i sig i koppling till betygskriterier.
Citera
2021-02-05, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Grattis, starkt jobbat! Är tydligt att kursens betyg har förändrats i och med distansundervisningen, ser man till VT samt HT19 var det cirka 15% (35-36 personer) AB, på VT20 var det strax över 30% (71 personer).

Enda kursen jag själv kan komma på med AB uppemot 40% under terminen jag läste måste vara T2.

Är det salstentor eller via nätet?
Citera
2021-02-06, 11:44
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Är det salstentor eller via nätet?

Alla grundkurser har mig veterligen kört via nätet både under VT och HT20 (T3 skulle göra ett undantag och köra deras HT-tenta fysiskt men vet inte om de ändrade sig i sista minuten). Handlar väl främst om högre betyg då 1. folk kan prata med varann om frågorna samt 2. det finns ingen som kontrollerar otillåtet material. Ryktas om att det blir ändring inför VT21 pga omfattande fusk genomgående på hela UU, antingen obligatorisk kamera under onlineskrivning alternativt salstenta i den mån det går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in