2007-08-21, 13:35
Medlem
Skeggabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellefant
Det är alltid individuellt hur mycket tid man måste lägga ner. Skall jag vara ärlig - vilket jag anser att man skall - brukar de som var stjärnor under gymnasiet och gled igenom ha svårast med juristlinjen. Vet du bara med dig att det troligen inte är att glida med för att få bra betyg så skall det nog inte vara några problem. Studietekniken hittar du så småningom.

Några tips med just studieteknik? Jag har inga för närvarande, och de tips jag fått verkar inte riktigt räcka till;
*Läsa kapitlet innan föreläsningen
*jämn studietakt, dvs inte läsa allt veckan innan
*ta anteckningar på föreläsning

Nåt mer man absolut bör tänka på? Eller är det en egen tråd kanske ...
Citera
2007-08-21, 14:19
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skeggaba
Några tips med just studieteknik? Jag har inga för närvarande, och de tips jag fått verkar inte riktigt räcka till;

Att läsa innan föreläsningen är ju alltid bra och ger en hel del tycker jag så det är väl ett gott råd så långt det nu är möjligt. Hör också med personer på terminer över din om vilka föreläsningar som man bör undvika. Det finns trots allt föreläsningar som inte är så vettiga och då kanske man kan göra något vettigare denna tid.

Att inte hetsläsa inför tentan är nog att rekommendera. Att försöka göra upp ett schema är nog bra. Och gå inte på myten att man skall plugga jämt, för att klara gott resultat menar jag att det är fullt möjligt att bara lägga ner 8 timmar per dag (för vissa ännu mindre tid). För att klara godkänt är det nästan enbart att dyka upp helt oförberedd på tentan (viss ironi).

Och är du på föreläsningarna är det givet att ta anteckningar. Själv tycker jag att jag lärde mig mycket genom att i efterhand renskriva anteckningarna.
Citera
2007-08-21, 18:25
Medlem
Citat:

Du kan ju testa och köra med diktafon. Det tänkte jag göra, börjar också i Lund om en dryg vecka..
Citera
2007-08-21, 21:09
Medlem
Skeggabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardumanish
Du kan ju testa och köra med diktafon. Det tänkte jag göra, börjar också i Lund om en dryg vecka..

Jurist också? Då ses vi där!
Diktafon är en bra idé, skall kolla närmare på det. Är dock lite rädd för att jag inte kommer palla 8h/dag plugg, men vi får väl se hur det blir, är väldigt motiverad just nu men det kommer jag väl tappa som vanligt efter några veckor...
Citera
2007-08-22, 07:30
Medlem
SuiGeneriss avatar
Citat:
Jurist också? Då ses vi där!
Diktafon är en bra idé, skall kolla närmare på det. Är dock lite rädd för att jag inte kommer palla 8h/dag plugg, men vi får väl se hur det blir, är väldigt motiverad just nu men det kommer jag väl tappa som vanligt efter några veckor...

En del föreläsare var inte så glada för diktafoner, i varje fall inte när jag läste.
Citera
2007-08-22, 15:07
Medlem
Skeggabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuiGeneris
En del föreläsare var inte så glada för diktafoner, i varje fall inte när jag läste.

Inte glada eller tillät inte? Lite upprörda känslor får man ju räkna med när man skall plugga juridik...
Citera
2007-08-22, 17:02
Medlem
Har sett folk som videofilmar hela föreläsningarna. Fråga föreläsaren lite snällt bara.
Citera
2007-08-22, 17:35
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacon
Har sett folk som videofilmar hela föreläsningarna. Fråga föreläsaren lite snällt bara.
Men för fan, har människor inget liv längre.

Jag var med om detta när jag lästa juridik - att ta upp föreläsningarna på band - men det verkar inte vara någon som blev klokare av det eftersom de flesta av dessa personer ständigt våndades inför sina omtentor.

Skulle rekommendera att skita i att agera SÄPO och istället koncentrera sig under föreläsningen. Att spela in tror jag gör att man släpper koncentrationen och därmed förlorar man istället tid.
Citera
2007-08-22, 17:59
Medlem
Citat:
Men för fan, har människor inget liv längre.

Jag var med om detta när jag lästa juridik - att ta upp föreläsningarna på band - men det verkar inte vara någon som blev klokare av det eftersom de flesta av dessa personer ständigt våndades inför sina omtentor.

Skulle rekommendera att skita i att agera SÄPO och istället koncentrera sig under föreläsningen. Att spela in tror jag gör att man släpper koncentrationen och därmed förlorar man istället tid.

Ser inte hur det skulle kunna skada att ha en diktafon liggandes bredvid sig på föreläsningen samtidigt som man antecknar?
Citera
2007-08-22, 18:10
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villblijurist
Ser inte hur det skulle kunna skada att ha en diktafon liggandes bredvid sig på föreläsningen samtidigt som man antecknar?
Nu talar jag ur egna erfarenheter. Du är fri att kritisera dem hur mycket du vill men faktum är att dem som jag sett haft bandspelare tenderar att göra ett merjobb och strunta i att lyssna på föreläsningen. Sedan får du säga att det inte skadar men du kan knappast klandra min uppfattning som baserar sig på verkliga observationer, eller?

Det är alltid lätt att uttala sig innan man startat...
Citera
2007-08-22, 18:20
Medlem
Citat:
Nu talar jag ur egna erfarenheter. Du är fri att kritisera dem hur mycket du vill men faktum är att dem som jag sett haft bandspelare tenderar att göra ett merjobb och strunta i att lyssna på föreläsningen. Sedan får du säga att det inte skadar men du kan knappast klandra min uppfattning som baserar sig på verkliga observationer, eller?

Det är alltid lätt att uttala sig innan man startat...

Hur var det nu med att tolka texter?
Citera
2007-08-22, 18:25
Medlem
Pellefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villblijurist
Hur var det nu med att tolka texter?
Som sagt, återkom när du läst en tid och utvärderat metoden. Mina kursare antecknade givetvis samtidigt men undermedvetet tror jag inte att de tog in lika mycket av föreläsningarna och resultateten sedan talade ju för sig själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in