2007-01-09, 09:57
Medlem
Österorts avatar
Har tröttnat lite på kvarterskrogarna ute i mina närområden och tänkte att det kunde vara av intresse att prova på lite mer avancerade maträtter på stans finare kök (Edsbacka, Fredsgatan etc.) med flickvännen.

Snackade lite om detta iaf med en bekant häromdan och han började snacka om hur mkt ångest han brukar få efter att ha besökt sådana ställen eftersom notorna brukar bli så höga då han ska ha dyra viner som funkar till maten.

Till saken hör att jag sedan en period tillbaka är helnykterist och tjejen dricker inte vin och han tyckte inte ens att man ska besöka sådana ställen då. Tänkte först att han syftade på att vi skulle gå miste om saker med smakupplevelselserna, men han syftade mer på att det skulle vara pinsamt att gå på sådana ställen och inte beställa in dyra viner.. att servitörerna och andra besökare skulle kolla snett på ens bord och tänka att man antingen är en obildad bonde eller snål smålänning. Han tillade även att man inte hittar ett enda bord på en finkrog där inte sällskapet dricker vin. "Du kan ju inte käka avsmakningsmenyn på Edsbacka och dricka vatten till maten" ..

Hehe, hade själv inte ens tänkt på det så innan och möjligt att min kompis har rätt, men det som jag tyckte var lite tråkigt var att han gav mig känslan av att det inte är så relaxat att gå på sådana ställen. Har egentligen bara besökt en enda finkrog tidigare och det var Gondolen. Då beställde vi in lite viner, men har egentligen inte så bra koll annars.

Har ni andra några tankar angående detta?
Citera
2007-01-09, 11:47
Medlem
Dejzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Österort
Har tröttnat lite på kvarterskrogarna ute i mina närområden och tänkte att det kunde vara av intresse att prova på lite mer avancerade maträtter på stans finare kök (Edsbacka, Fredsgatan etc.) med flickvännen.

Snackade lite om detta iaf med en bekant häromdan och han började snacka om hur mkt ångest han brukar få efter att ha besökt sådana ställen eftersom notorna brukar bli så höga då han ska ha dyra viner som funkar till maten.

Till saken hör att jag sedan en period tillbaka är helnykterist och tjejen dricker inte vin och han tyckte inte ens att man ska besöka sådana ställen då. Tänkte först att han syftade på att vi skulle gå miste om saker med smakupplevelselserna, men han syftade mer på att det skulle vara pinsamt att gå på sådana ställen och inte beställa in dyra viner.. att servitörerna och andra besökare skulle kolla snett på ens bord och tänka att man antingen är en obildad bonde eller snål smålänning. Han tillade även att man inte hittar ett enda bord på en finkrog där inte sällskapet dricker vin. "Du kan ju inte käka avsmakningsmenyn på Edsbacka och dricka vatten till maten" ..

Hehe, hade själv inte ens tänkt på det så innan och möjligt att min kompis har rätt, men det som jag tyckte var lite tråkigt var att han gav mig känslan av att det inte är så relaxat att gå på sådana ställen. Har egentligen bara besökt en enda finkrog tidigare och det var Gondolen. Då beställde vi in lite viner, men har egentligen inte så bra koll annars.

Har ni andra några tankar angående detta?

Äh, skitsnack det är klart du kan göra det. Varför skulle du gå miste om upplevelsen att käka på någon av sveriges bästa restauranger bara för att du inte beställer vin. Att servitörerna skulle kolla snett på dig känns inte heller så troligt och får mig att undra om din kompis har hittat på sina restaurangbesök.
Det är kanske inte så vanligt att ett sällskap inte beställer vin men visst händer det. För att man inte tycker om det, pga religion, gravididet osv.

Boka bord idag!
Citera
2007-01-09, 12:17
Medlem
Du ska inte oroa dig. Det är sällan man råkar ut för smakfascister. Fråga bara vilket alkoholfritt alternativ de rekommenderar. Grejen är den att alla har sin egen smak. En del gillar inte vitt vin och dricker rött även till fisken medan andra kör med öl till alla rätter. Man ska itne skämmas för sin smak eller, som i ditt fall, sin nykterism. Jag lovar dig att ingen på restauranten kommer höja så mycket som ett ögonbryn.
Citera
2007-01-09, 13:04
Medlem
woofers avatar
Då jag själv inte dricker alkohol så brukar jag dricka mineralvatten själv (helst ramlösa eller liknande vatten med bra sälta) Har aldrig stött på en kypare eller andra gäster som kollat snett på mig eller mitt sällskap för det.
Citera
2007-01-09, 16:35
Medlem
Mysonoxens avatar
Jag beställer ALDRIG de finare vinerna till maten numera (då jag var rookie på viner hände det) eftersom de överväldigar maten. Ingen mat i världen kan t.ex. väga upp en Château Margaux från 1990 eller en Latour anno 1961 om man ska ta extremexempel.
På en stjärnkrog är det meningen att maten ska spela huvudrollen och med t.ex. en fin Bordeaux, en Bourgogne från t.ex. Leroy eller DRC så tar vinet över den rollen.
Citera
2007-01-09, 18:44
Medlem
Squalos avatar
Nej, gud bevara mig... Jag dricker i princip aldrig annat än vatten när jag är ute på ställen med bättre mat. Försöker hålla drycken neutral och låta maten smaka. Har dessutom fobi för att spendera för mycket pengar på samma gång.

Om du däremot beställer Coca-cola så kan jag tänka mig att nån glor.
Citera
2007-01-10, 10:09
Moderator
evilhoneys avatar
Kan inte annat än att instämma med alla andra. En restaurang som har lagt ner tid på att matcha menyn med vin har garanterat ett antal alkoholfria alternativ med.
Jag personligen gillar både öl och vin men föredrar vatten till mat, alkohol gör mig bara törstig så därför sparar jag det tills efter. Tycker dessutom att smakerna från maten blir "renare", men, det är ju som allt annat en smaksak =)

Under mina verksamma år inom restaurang har jag dessutom aldrig sett ner, eller sett någon annan rynka på näsan av en alkoholfri beställning!
Citera
2007-01-10, 10:42
Medlem
Vardons avatar
Mjukstarta med Edsbacka bistro först då :-) (Mitt emot edsbacka krog). (ett av ställen där man tex kan få hjortstek i "take-away")

Låt sen folk glo då, skapa dig en uppfattning. Gillar du det, fortsätt annars låt bli. Vad är du rädd ska hända? Drick vatten eller något annat och låt maten väl smaka. Lycka till och ha det så trevligt.
Citera
2007-01-10, 11:37
Medlem
Skints avatar
Självklart kan du gå på en finare restaurang och inte dricka vin! Om det är någon (personal, gäst) som skulla lyfta på ögonbrynet så kan du vara förvissad om att det är han eller hon som är en idiot. Inte du!
Citera
2007-01-10, 12:22
Medlem
Österorts avatar
Jo, visst har ni rätt. Ska ta och fixa en bokning i morrn!

Har hela morgonen tillbringat med att kika in lite menyer på nätet. Nu är bara frågan Edsbacka eller Operakällaren?

Tycker Operakällarens avsmakningsmeny såg riktigt läcker ut.

"Perle Blanche’ ostron på gurkgelé med ostronskum

Laxröra med steklök och citrussallad

Carpaccio på hälleflundra med fänkål och forellrom

Torsk stekt på skinnsidan med pikant örtmix,
rökt torskkind med äppelsallad och potatispuré med wasabi

Kalvbräss med marockanska kryddor och puré på torkade fikon

Pancettastekt kaninsadel med linsragu och mostarda (frukter kokta med senapsfrön)

Tunt bakad smördeg varvad med roquefortost och
akaciahonung med hjortronvinägerreduktion

Exotisk smaksymfoni -
Mangochibust, Karibisk cocktailsorbet och Tom Kai Gai inspirerad gelé

Små förbjudna frestelser"

På Edsbacka hittade jag nåt som heter "Stora vinterkollektionen".

"Havskräftstjärtar på bädd av mild kycklingleverpastej med tomat och löjrom

Gösfilé med smak och doft av blåmusslor, fänkål och kronärtskocka

Öppen ravioli med färsk spenat, svart tryffel och kalv i sin buljong

Helstekt anka med smak av äpple, apelsin och enbär

Ostkreation

Symfoni av citron och mild timjanglass

Konditorn's små chokladverk"
Citera
2007-01-10, 12:28
Medlem
Österorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Jag beställer ALDRIG de finare vinerna till maten numera (då jag var rookie på viner hände det) eftersom de överväldigar maten. Ingen mat i världen kan t.ex. väga upp en Château Margaux från 1990 eller en Latour anno 1961 om man ska ta extremexempel.
På en stjärnkrog är det meningen att maten ska spela huvudrollen och med t.ex. en fin Bordeaux, en Bourgogne från t.ex. Leroy eller DRC så tar vinet över den rollen.

Känner mig hedrad av att du tog dig tid att skriva i den här tråden då jag finner dina inlägg i matforumet som några av de mest intressanta! Du verkar vara en riktig finsmakare när det gäller både mat och viner.
Citera
2007-01-10, 13:00
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Österort
Känner mig hedrad av att du tog dig tid att skriva i den här tråden då jag finner dina inlägg i matforumet som några av de mest intressanta! Du verkar vara en riktig finsmakare när det gäller både mat och viner.

Tackar.

Nja jag vet inte det, jag har dock en personlig smak som alla andra

Det är en god tumregel att det alltid är DU och ingen annan som är din egen främste expert.

Ingen kan tvinga dig att tycka om nåt du inte gillar, och det finns en hel del s.k. "delikatesser" som jag föredrar en burgare från Donken framför.

Samma med dryck, därför ska du givetvis alltid dricka det du själv vill när du går ut och äter, du är ju trots allt bäst på mat efter ditt eget bedömande, och det är vi ju alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in