Citat:
Ursprungligen postat av
Buffeln
Ni som har koll: jag bor i hyresrätt vid Möllan. Känner att jag bör köpa mig en BR snart. Tycker Ribersborg m fl områden är lite väl off, inte minst eftersom jag tågpendlar. Promenerade runt och trillade in i ett område jag inte hört talas om tidigare (relativt nyinflyttad) nämligen hästhagen, verkade så jävla lugnt och fint jämfört med det eviga trafikbuller jag har nu. Hur ser ni på det området? Jag är nästan 30 och ingen partyprisse vill mest ha ordning, lugn och... ännu mer ordning.
Instämmer med föregående talare (och känner till området mer än väl). Området Hästhagen är mycket bra, du hittar fastigheter uppförda 1910-tal till 1930-tal. Så du har trevligheter som öppen spis och takhöjder på 2,85-3,6 meter i området. Området präglas av ungefär 90-95% svenskar, nästan uteslutande skötsam medelklass/övre medelklass. Trots att området ligger väldigt centralt (5-10 min gångavstånd till Triangeln station) så är det väldigt lite liv ute på kvällarna. Åldersgruppen på lägenhetsinnehavarna är ungefär 30+ och medeklassbarnfamiljer blandat med äldre pensionärer ofta med anknytning till Stadsteatern. Stadsdelen kännetecknas även av sitt stora utbud av olika små design- och antikvitetsbutiker och varje halvår arrangeras något som kallas för "kulturnatten" på kvarteret Fersen.
Nackdelen är väl främst att en del ambulanstransporter går genom området.
http://www.sydsvenskan.se/malmo/fersen-bjuder-upp-till-fest/
Personligen tycker jag det är en oerhört vacker syn att promenera Hemfeldtsgatan med sina höga tegelhus från 20-talet nattetid. Go for Hästhagen om du har råd, det finns få ställen som är bättre i Malmö ifall man vill bo Centralt samtidigt som man vill undvika stök eller otrygghet.