2014-11-11, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Limhamn har tillhört Malmö sedan 1915 så det är i alla högsta grad en del av Malmö. Även om ja, bor man där så känns det som kan är i en liten mindre stad utanför Malmö. Malmö är ju från Klagshamn-Skumparp-Lockarp-Tygelsjö-Glostorp-Toarp i söder till Södra Sallerup-Tullstorp i öster och Toftanäs-Valdemarsro-Segevång-Östra Hamnen i Norr.

Med det perspektivet kan man knappast säga att Limhamn inte är en del av Malmö. Limhamn är kanske lite off, men vad är då inte Tullstorp eller Skumparp?
Limhamnsborna har ju jobbat hårt för att bli självständiga. Limhamn tillhör inte längre Malmö.

Jag har hela tiden sagt att man kan stryka alla ytterområdena.
Citera
2014-11-11, 12:19
Medlem
Citat:
Finns det en 24/7 på Kronprinsen? Visst det poppar upp som svampar överallt, men jag känner bara till Dammfri 24/7.
Jag tror att det som låg där tidigare hette Träningsverket eller nåt sånt. Dom bytte ägare och jag fick för mig att det var 24/7 som tog över men jag kan ha fel. Träningslokaler är iaf ingen bristvara i Malmö, var man än bosätter sig.
Citera
2014-11-11, 12:23
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klaragatan
Limhamnsborna har ju jobbat hårt för att bli självständiga. Limhamn tillhör inte längre Malmö.

I vilket avseende tillhör inte Limhamn Malmö längre? Kan man säga samma sak om t.ex. Bunkelflo i söder? Personligen ser jag inga problem med att Limhamn får självbestämmanderätt eller blir egen kommun. Då blir det ett malmöitiskt Frederiksberg.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Frederiksbergs_kommun
Citera
2014-11-11, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klaragatan

Av tradition har Limhamn egen postort, i övrigt är det i allra högsta grad en del av Malmö, såväl tätort som kommun. Även kulturellt skulle jag tro att Limhamn ses som en del av Malmö utom av de allra mest hårdföra limhamnspatrioterna.
Citera
2014-11-11, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Av tradition har Limhamn egen postort, i övrigt är det i allra högsta grad en del av Malmö, såväl tätort som kommun. Även kulturellt skulle jag tro att Limhamn ses som en del av Malmö utom av de allra mest hårdföra limhamnspatrioterna.
Ja, min formulering var väldigt dålig och väldigt inriktad på hur jag själv tycker och tänker. Jag ser inte Limhamn som tillhörande till Malmös kärna men ja, Limhamn tillhör Malmö stad. Med det sagt så tycker jag att människorna som bor i Limhamn ser Limhamn som en stad utanför Malmö och dom vill sällan förknippas med Malmö. Det ligger långt från stan och jag tror inte att det är så attraktivt för en ung person att bosätta sig där.
Citera
2014-11-12, 00:54
Medlem
Är ju fan vad många har dålig koll här inne.
Hur många bor i Malmö egentligen? Eller e det bara en bunt spekulationskåta snubbar som skriver här?

Det är ytterst viktigt att i Malmö att INTE blanda ihop stadsdelar. Som jag skrev tidigare så är stan extremt segregerad, stadsdelar, t o m kvarter kan skilja sig åt markant i socioekonomisk status. En liten väg kan vara skillnaden mellan bra och ett dåligt område. Malmö är en väldigt kompakt stad men det är också dess styrka, med korta avstånd, bra och snabba transporter, cykelvänligt och en stark urban känsla.
Är man inte helt ute och cyklar bör man därför kunna skilja på Lindängen och Lindeborg som det är skillnad på. Det kan också vara markanta skillnader inom en och samma stadsdel. Ta Seved t ex, som har skitdåligt rykte, här finns också mångmiljonvillor längs Rolfsgatan, Idunsgatan med trädgårdar som vätter mot husen där "packet" bor. Som sagt kontrasterna är sjukt stora.

Jag håller även med tidigare talare. Lorensborg är fan inget slumområde, utan ett pensionärsområde, där finns en del villor med.

Vill du köpa en lite mindre lya för 1.3 milj och om du är hyfsat ung (20-35) och om du vill bo jättelugnt så satsa på Västra Malmö, eller ytterkantsområdena i öster. Riseberga, Gyllins Trädgård eller liknande där det finns lägenheter.
Vill du bo i ett bra område men centralt och klarar av lite fart så satsa på: V hamnen, Davidshall, Ribersborg, Lugnet, Rörsjöstaden, Slussen, Ga staden, St Knuts torg, Rådmansvågen, Fågelbacken, Dammfri, Kronprinsen, Slottstaden.

Det här med bra och dåliga områden är helt klart en subjektiv bedömning. Men att generalisera och säga att t ex "hela östra Malmö är slummigt" går inte, då varje stadsdel, kvarter är unikt och kan skilja sig åt. Sen är vissa personer extremt känsliga och skiter på sig så fort de ser en mörkklädd person eller någon som pratar lite högre. Själv är jag ganska tolerant och sköter mig själv och skiter i andra. Dock kan jag hålla med om att Malmö är en rätt tuff stad att bo i, tuff gammal arbetarmentalitet i kombination med invandrarmentalitet. Så är man värsta lantisen eller räddharen så rekommenderar jag dig inte att bo i Malmö.

Finns en del trevliga kvarter vid stadshuset, men sen blir det jävligt sunkigt o mkt liv o stök ner mot Möllan.

Lycka till.
Senast redigerad av Louie 2014-11-12 kl. 01:01.
Citera
2014-11-12, 10:57
Medlem
Är ju fan vad många har dålig koll här inne.
Hur många bor i Malmö egentligen? Eller e det bara en bunt spekulationskåta snubbar som skriver här?

- Jag är kvinna och svarar utifrån eget tycke och erfarenheter. Är född och uppväxt i Malmö. Flyttat runt mycket och bott i centrum, söder och väster.

En liten väg kan vara skillnaden mellan bra och ett dåligt område. Malmö är en väldigt kompakt stad men det är också dess styrka, med korta avstånd, bra och snabba transporter, cykelvänligt och en stark urban känsla.
- Håller med. Bor man på Ribersborg, Dammfri och i krokarna däremellan så slipper man alla "dåliga" gator. Om man rör sig mellan centrum och sitt boende.

Ta Seved t ex, som har skitdåligt rykte, här finns också mångmiljonvillor längs Rolfsgatan, Idunsgatan med trädgårdar som vätter mot husen där "packet" bor.
- Dessa villor har mycket problem med inbrott. Jag har bott på Seved för många år sedan och skulle aldrig rekomendera någon att flytta dit. Området fyller ingen funktion så som exempelvis Möllan gör med sitt uteliv.
Senast redigerad av klaragatan 2014-11-12 kl. 11:05.
Citera
2014-11-15, 02:52
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo

Det är sant, då har man tjusiga 216 XX Limhamn. 211,212,213,214,215 och 217 heter bara Malmö.

Unikt for Limhamn. Sen har vi 218 som delas mellan Bunkleflostrand, Klagshamn, Vintrie och Tygelsjö.

På så vis känns 216 Limhamn rätt unikt! Måste bo där någon gång igen.

Något som är fett udda är dock Oxies postnr - 238 XX Oxie - What the fuck?
Senast redigerad av AgentJoyBoy 2014-11-15 kl. 03:06.
Citera
2014-11-15, 06:52
Medlem
Citat:
Det är sant, då har man tjusiga 216 XX Limhamn. 211,212,213,214,215 och 217 heter bara Malmö.

Unikt for Limhamn. Sen har vi 218 som delas mellan Bunkleflostrand, Klagshamn, Vintrie och Tygelsjö.

På så vis känns 216 Limhamn rätt unikt! Måste bo där någon gång igen.

Något som är fett udda är dock Oxies postnr - 238 XX Oxie - What the fuck?

23x används för Malmös kranskommuner, Oxie kanske tillhörde Svedala kommun förr?
Citera
2014-11-16, 04:33
Medlem
Buffelns avatar
Ni som har koll: jag bor i hyresrätt vid Möllan. Känner att jag bör köpa mig en BR snart. Tycker Ribersborg m fl områden är lite väl off, inte minst eftersom jag tågpendlar. Promenerade runt och trillade in i ett område jag inte hört talas om tidigare (relativt nyinflyttad) nämligen hästhagen, verkade så jävla lugnt och fint jämfört med det eviga trafikbuller jag har nu. Hur ser ni på det området? Jag är nästan 30 och ingen partyprisse vill mest ha ordning, lugn och... ännu mer ordning.
Citera
2014-11-16, 04:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Buffeln
Ni som har koll: jag bor i hyresrätt vid Möllan. Känner att jag bör köpa mig en BR snart. Tycker Ribersborg m fl områden är lite väl off, inte minst eftersom jag tågpendlar. Promenerade runt och trillade in i ett område jag inte hört talas om tidigare (relativt nyinflyttad) nämligen hästhagen, verkade så jävla lugnt och fint jämfört med det eviga trafikbuller jag har nu. Hur ser ni på det området? Jag är nästan 30 och ingen partyprisse vill mest ha ordning, lugn och... ännu mer ordning.

Hästhagen är nice (berikarfritt), fina lägenheter och nära till triangeln station åsse. Kostar en del dock.
Bra lyft från snaskiga möllan.

Du kanske skulle överväga mellanheden eller dammfri? Lugnt värre. 3:ans buss tar 5 min till tandläkarhögskolan/triangelns station...
Citera
2014-11-17, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buffeln

Håller med föregående talare. Hästhagen är ett bra område. Du får kanske mer för stålarna vid Dammfri eller Mellanheden. Dammfri är ju inte så himla off.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in