2014-11-17, 21:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Louie
Håller med föregående talare. Hästhagen är ett bra område. Du får kanske mer för stålarna vid Dammfri eller Mellanheden. Dammfri är ju inte så himla off.

Jag med.

Nä, varken Dammfri eller Mellanheden är off. Bra busskommunikationer (1:an, 3:an och 4:an). Mellanheden har två riktigt trevliga matställen, Wärldshuset (stammispub/restaurang (smörgåsbutiken som har samma ägare säljer underbara smörgåstårtor/bitar)) samt Pizzeria Bellevue (riktigt trevliga pizzor och kvalle-gyros/kebab).

Hästhagen är mer centralt och därmed bullrigare men mer centralt har ju sina fördelar. Gångavstånd till triangeln och precis vid pildammsparken.

Samtliga är bra områden dock.
Citera
2014-11-18, 09:42
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffeln
Ni som har koll: jag bor i hyresrätt vid Möllan. Känner att jag bör köpa mig en BR snart. Tycker Ribersborg m fl områden är lite väl off, inte minst eftersom jag tågpendlar. Promenerade runt och trillade in i ett område jag inte hört talas om tidigare (relativt nyinflyttad) nämligen hästhagen, verkade så jävla lugnt och fint jämfört med det eviga trafikbuller jag har nu. Hur ser ni på det området? Jag är nästan 30 och ingen partyprisse vill mest ha ordning, lugn och... ännu mer ordning.

Instämmer med föregående talare (och känner till området mer än väl). Området Hästhagen är mycket bra, du hittar fastigheter uppförda 1910-tal till 1930-tal. Så du har trevligheter som öppen spis och takhöjder på 2,85-3,6 meter i området. Området präglas av ungefär 90-95% svenskar, nästan uteslutande skötsam medelklass/övre medelklass. Trots att området ligger väldigt centralt (5-10 min gångavstånd till Triangeln station) så är det väldigt lite liv ute på kvällarna. Åldersgruppen på lägenhetsinnehavarna är ungefär 30+ och medeklassbarnfamiljer blandat med äldre pensionärer ofta med anknytning till Stadsteatern. Stadsdelen kännetecknas även av sitt stora utbud av olika små design- och antikvitetsbutiker och varje halvår arrangeras något som kallas för "kulturnatten" på kvarteret Fersen.

Nackdelen är väl främst att en del ambulanstransporter går genom området.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/fersen-bjuder-upp-till-fest/

Personligen tycker jag det är en oerhört vacker syn att promenera Hemfeldtsgatan med sina höga tegelhus från 20-talet nattetid. Go for Hästhagen om du har råd, det finns få ställen som är bättre i Malmö ifall man vill bo Centralt samtidigt som man vill undvika stök eller otrygghet.
Senast redigerad av AgentJoyBoy 2014-11-18 kl. 09:55.
Citera
2014-11-19, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
Instämmer med föregående talare (och känner till området mer än väl). Området Hästhagen är mycket bra, du hittar fastigheter uppförda 1910-tal till 1930-tal. Så du har trevligheter som öppen spis och takhöjder på 2,85-3,6 meter i området. Området präglas av ungefär 90-95% svenskar, nästan uteslutande skötsam medelklass/övre medelklass. Trots att området ligger väldigt centralt (5-10 min gångavstånd till Triangeln station) så är det väldigt lite liv ute på kvällarna. Åldersgruppen på lägenhetsinnehavarna är ungefär 30+ och medeklassbarnfamiljer blandat med äldre pensionärer ofta med anknytning till Stadsteatern. Stadsdelen kännetecknas även av sitt stora utbud av olika små design- och antikvitetsbutiker och varje halvår arrangeras något som kallas för "kulturnatten" på kvarteret Fersen.

Nackdelen är väl främst att en del ambulanstransporter går genom området.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/fersen-bjuder-upp-till-fest/

Personligen tycker jag det är en oerhört vacker syn att promenera Hemfeldtsgatan med sina höga tegelhus från 20-talet nattetid. Go for Hästhagen om du har råd, det finns få ställen som är bättre i Malmö ifall man vill bo Centralt samtidigt som man vill undvika stök eller otrygghet.
Är själv Malmöbo och kan intyga att Hästhagen är bra!
Citera
2014-11-23, 20:29
Medlem
Hur är det med 17 våningshusen i almvik?
Citera
2014-11-24, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tius
Hur är det med 17 våningshusen i almvik?

Skulle nog avråda. Almvik/Lindängen tillhör Malmös problemområden. Duger väl om det är kris antar jag.
Citera
2014-11-26, 14:02
Medlem
Jag ska flytta till Malmö för att plugga, och är inne på att köpa en lägenhet i stan. Däremot har jag aldrig varit i staden, och har ingen koll på någonting där. Tanken är en stor etta eller en tvåa, som ska ligga så centralt som möjligt i ett bra område. Mina frågor som följer:
  • Var ligger högskolan? Centralt?
  • Vilka områden är bra?
  • Vad kan man förvänta sig för priser?
  • Hur är Malmö generellt sett?

Tack på förhand.
Citera
2014-11-26, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaStupenda
Jag ska flytta till Malmö för att plugga, och är inne på att köpa en lägenhet i stan. Däremot har jag aldrig varit i staden, och har ingen koll på någonting där. Tanken är en stor etta eller en tvåa, som ska ligga så centralt som möjligt i ett bra område. Mina frågor som följer:
  • Vilka områden är bra?

Tack på förhand.

1) I hamnen lite nordväst om centralstationen. (kollar man inte upp sånt...?)
2) Läs tråden. Grov generalisering: allt väster om centrum är bra, allt öster om centrum är dåligt. http://www.sydsvenskan.se/malmo/karta-tryggheten-i-malmo/ ger en bra översikt.
3) Ska du ha bostadsrätt? Sök på Hemnet vetja. För en större etta kan du nog komma undan med 6-800 000 i ett hyfsat område. Ska du bo i de bästa områdena får du gå över miljonen.
4) Bättre än ryktet på Flashback. Som vilken annan större stad som helst.
Citera
2014-11-26, 16:32
Medlem
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1rum-rorsjostaden-malmo-kommun-foreningsgatan-77-b-6744764 är nog den bästa centrala ettan som ligger ute just nu.
Citera
2014-11-26, 17:07
Medlem
newnorthstars avatar
Jag har en fråga till alla som kan Malmö i tråden. Om man jämför Malmö idag med Malmö för ca 30 år sedan tex, hur många fler stadsdelar/områden skulle ni säga räknas som "dåliga" idag än för 30 år sedan? Alltså om det tex var 10% eller vilken andel det nu var ungefär av områdena som räknades som dåliga då, hur stor andel av områdena är det som räknas som dåliga idag ungefär? Det vore jätteintressant att få höra ungefär vilken skillnad/likhet det är relativt för ca 30 år sedan.
Citera
2014-11-26, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaStupenda
  • Vilka områden är bra?

Tack på förhand.

Tänk på att allt som skrivs här är subjektivt, så spendera minst ett par dagar i Malmö innan du köper lägenheten.
Citera
2014-11-26, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av COTW
Tänk på att allt som skrivs här är subjektivt, så spendera minst ett par dagar i Malmö innan du köper lägenheten.
Håller verkligen med. Områdena är väldigt olika och ska du köpa så är det ju viktigt att du hittar ett område du trivs i. Bästa chans att hitta hyres är nog via privata ägare.
Citera
2014-11-26, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newnorthstar
Jag har en fråga till alla som kan Malmö i tråden. Om man jämför Malmö idag med Malmö för ca 30 år sedan tex, hur många fler stadsdelar/områden skulle ni säga räknas som "dåliga" idag än för 30 år sedan? Alltså om det tex var 10% eller vilken andel det nu var ungefär av områdena som räknades som dåliga då, hur stor andel av områdena är det som räknas som dåliga idag ungefär? Det vore jätteintressant att få höra ungefär vilken skillnad/likhet det är relativt för ca 30 år sedan.
Ytterområden har väl alltid varit tråkiga. Södra innerstaden var väldigt fin förr men för ca 20 år sedan köpte socialen upp en massa bostadshus och satte in missbrukare där. Möllan var också bättre förr. Värnhem har gått lite upp och ner. Annars kan jag inte komma på något område.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in