2013-05-02, 10:57
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av COTW
jag håller på att köpa lägenhet på värnhem, precis vid rörsjöparken. vad säger ni malmöbor om det området?

Allting i Malmö som inleds med prefixet värn- bör man sky som pesten. Man bör skapa en cirkel med mitten på Värnhemstorget och man bör se till att hamna åtminstone 150-200 meter från mittpunkten innan man ens börjar fundera.

Rörsjöparken kan vara ett undantag eftersom det finns några skapliga kvarter där.
Citera
2013-05-02, 11:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Allting i Malmö som inleds med prefixet värn- bör man sky som pesten. Man bör skapa en cirkel med mitten på Värnhemstorget och man bör se till att hamna åtminstone 150-200 meter från mittpunkten innan man ens börjar fundera.

Rörsjöparken kan vara ett undantag eftersom det finns några skapliga kvarter där.

Ingen på fel värnhem egentligen. Särskilt inte i jämförelse med Södervärn. Rörsjöstaden är för övrigt en av Malmös bättre delar och priserna på bostäder brukar vara generellt höga. Ju närmare värnhemstorget man kommer desto billigare blir det, men det behöver inte vara dåligt.
Citera
2013-05-02, 11:11
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ingen på fel värnhem egentligen. Särskilt inte i jämförelse med Södervärn. Rörsjöstaden är för övrigt en av Malmös bättre delar och priserna på bostäder brukar vara generellt höga. Ju närmare värnhemstorget man kommer desto billigare blir det, men det behöver inte vara dåligt.

Man ska främst hålla sig från trakterna direkt öster om torget; det gamla AG Favör-huset, numera Coop, och bakåt. Mot stan och stationen är det mycket bättre och rätt trevligt på sina håll.
Citera
2013-05-02, 11:25
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Nej, Södervärn är inte charmigt precis. Man slipper åtminstone A-lagarna som sitter på Värnhemstorget.
Citera
2013-05-03, 18:22
Medlem
psykakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R
Vad är det som lockar med Davidshall may I ask? Är det "närheten"? Att bo mitt i skiten är inget som önskas, utan en liten bit från centrum passar perfekt. Som de områden jag nämnde. Här är ändå nära till allt jag behöver och ska jag in till byn är det lätt att gå eller cykla.Tryggare miljö är det ju knappast heller. Snarare tvärtom. Poppigare hus? Helt oväsentligt då jag bor inomhus. Roligare grannklientel? Planerar att festa och umgås ofta med dessa? Skulle iofs också vilja lägga Borgmästaregården till omtyckt område, men där är ju vad jag förstår mest bostadsrätter. Nära men på lagom gött avstånd till smeten dock.

Lägenheterna kring Davidshall är generellt väldigt fina (högt i tak och stora, fina fönster och allt det där), det ligger centralt (gångavstånd till allt), det är ett trevligt område med många bra kvarterskrogar etc.

Lorensborg är väl mest fyrkantiga höghus med nergångna lekplatser?

Men smaken är som baken och man kan ju alltid cykla.
Citera
2013-05-03, 18:59
Medlem
Fogelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykakuten
Lägenheterna kring Davidshall är generellt väldigt fina (högt i tak och stora, fina fönster och allt det där), det ligger centralt (gångavstånd till allt), det är ett trevligt område med många bra kvarterskrogar etc.

bra beskrivning på båda områdena..

Han kanske syftade med en cell på häktet i davidshall...
Citera
2013-05-25, 02:39
Medlem
Har bott på Bellevuegården sen 74 och bor på den lugna sidan alltså där bibliotek mm finns. Visst har det hänt saker här. Men jag trivs här och ska jag flytta så blir det till ett hus på landet i södra Småland.
Citera
2013-05-25, 11:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykakuten

Precis så är det. Man kan inte jämföra tråkiga Lorensborg med Davidshall. Nu är iof Lorensborg ett relativt lugnt område, men ack så trist arkitektur.
Citera
2013-05-25, 21:10
Medlem
polseks avatar
Citat:
fler åsikter om möllan vore uppskattat. jag funderar på att flytta dit.
propaganda om Malmö, det är den trevligaste staden jag har bott i iaf.

Jag bor där själv och trivs jättebra. Jag skulle rekommendera dig att få något väster om folkets park hellre än nere kring Ystadsgatan, det är vildare där.

Som nån skrev tidigare är det enormt mycket studenter/nyutbildade akademiker och ett väldigt ungt område. Mer vit medelklass än invandrare, åtminstone där jag bor.
Senast redigerad av polsek 2013-05-25 kl. 21:13.
Citera
2013-05-26, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polsek
propaganda om Malmö, det är den trevligaste staden jag har bott i iaf.

Jag bor där själv och trivs jättebra. Jag skulle rekommendera dig att få något väster om folkets park hellre än nere kring Ystadsgatan, det är vildare där.

Som nån skrev tidigare är det enormt mycket studenter/nyutbildade akademiker och ett väldigt ungt område. Mer vit medelklass än invandrare, åtminstone där jag bor.

alright! åsikterna om möllan verkar väldigt polariserade. det i sig tycker jag talar för att det är ett intressant område. jag hade nog gillat det, men nu blev det värnhem istället.
Citera
2013-05-26, 15:58
Medlem
chills.s avatar
Fågelbacken är sjysst, har grannar som bjuder på allt, kan inte låta bli att garva. Senast imorse kom grannen till vänster och erbjöd mig en gammal Opel ascona om jag håller koll på hans prylar under semestern lol
Citera
2013-05-29, 16:45
Medlem
Grinchen00s avatar
Citat:
alright! åsikterna om möllan verkar väldigt polariserade. det i sig tycker jag talar för att det är ett intressant område. jag hade nog gillat det, men nu blev det värnhem istället.

Områdesfakta för Möllevången
http://malmo.se/download/18.41e3f877...%C3%A5ngen.pdf
Invandrare ungefär som genomsnittet för Malmö
Genomsnittsåldern på befolkningen är ganska låg.
Men.... 18% som röstar på V(PK) och 18% på MP(K) nuff said
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in