2012-07-07, 06:34
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hrungnir
Jag orkar inte läsa genom 648 inlägg, vad jag undrar är hur är slussplan idag?
Värnhem har städats upp lite de senaste åren hur har detta påverkat slussen?

Jag har signat papper på en etage lägenhet och flyttar in 1/8

Vet inte vad du menar med Slussplan. Byggs ju ett nytt höghus där. Är det de gamla kåkarna runt Slussplan du menar?

Slussen runt Ö Förstadsgatan har ju blivit av med mycket biltrafik sedan bussgatan mot Värnhemstorget infördes och även området verkar lugnare nu än tidigare.
Citera
2012-07-15, 14:41
Medlem
Citat:

Skulle nog säga att området kring Slussplan är hyfsat lugnt och trevligt att bo i. Det finns tyvärr en hel del tomma butikslokaler på Östra Förstadsgatan (och vissa av butikerna som ligger där ser lite skabbiga ut), men det känns som att området rycks upp. Dels byggs ju ett nytt höghus på Slussplan och dels ska det börja byggas ett hus på ödetomten i korsningen Hornsgatan/Drottninggatan har jag fått för mig (verkar som det sker en del bilinbrott på delen av gatan intill den övergivna tomten, så blir nog positivt med lite aktivitet där).
Citera
2012-07-15, 18:41
Medlem
Grinchen00s avatar
Det finns ett enkelt sätt att avgöra om ett område i Malmö är OK att bo i. Räkna hur stor andel av söderbalkongerna som har parabolantenn.

Under 5 % balkongparaboler: Området är helt OK, huvudsakligen bebott av skötsamma européer.

5-20% : Kan vara OK men en något högre toleranströskel krävs för att bo här.

20-50 %: Begynnande problemområde, undvik bosättning här.

Mer än 50 % paraboler: Kaosområde, endast lämpligt för er som gillar stenkastning, bilbränning eller heltäckande svarta kroppstält.

F.ö så är söderbalkong/parabolkvoten på Herrgården i Rosengård ca 95 %
Citera
2012-07-27, 15:38
Medlem
Citat:

Slussplan har ett bra läge i Malmö. Du promenerar till centralstationen/stortorget på 5-10 minuter. Området är bitvis lite utdöende med en del tomma butikslokaler och liknande, men absolut inte något ghetto... Får intrycket att det bor mycket yngre människor och studenter där.
Det är lite utav ett område folk passerar förbi på vägen mellan Centrum och Värnhem - det finns inte så mycket i kvarteren i form av nöjen, butiker och restauranger som får folk att stanna till. Bra bussförbindelser till hela stan, och parkering är inte så svårt att få.

Sammantaget ett helt OK område, om än lite anonymt.
Citera
2012-07-27, 21:05
Medlem
ryarns avatar
Blir snart Malmöbo. Trots allt negativt man hör så låter jag mig inte nedslås, ännu.

Hur är områdena kring Värmhem/Slussen? Som jag förstått är det helt ok områden?
Vågar man raggla hem mitt i natten efter en eller tolv öl ?
Citera
2012-07-27, 22:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ryarn
Blir snart Malmöbo. Trots allt negativt man hör så låter jag mig inte nedslås, ännu.

Hur är områdena kring Värmhem/Slussen? Som jag förstått är det helt ok områden?
Vågar man raggla hem mitt i natten efter en eller tolv öl ?

Värnhem är hur lugnt som helst. Kanske beror på att det rör sig mycket folk där och snuten har ett kontor precis vid torget. Slussen är helt ok område det oxå.
Citera
2012-07-27, 23:00
Medlem
ryarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Värnhem är hur lugnt som helst. Kanske beror på att det rör sig mycket folk där och snuten har ett kontor precis vid torget. Slussen är helt ok område det oxå.

Ah tack för infon! Låt säga att man bor där, är avståndet till krogar/uteliv inom gångavstånd? och isf, måste man bära vapen för att ta sig till och från?
Citera
2012-07-27, 23:13
Medlem
Finns 2 sportsbarer där, några resturanger som säljer sprit och bigbowl. Så det lär ju inte va något problem, men det mästa livet händer ju i möllan
Citera
2012-07-27, 23:29
Medlem
ryarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir-smoke-not
Finns 2 sportsbarer där, några resturanger som säljer sprit och bigbowl. Så det lär ju inte va något problem, men det mästa livet händer ju i möllan

Ok, bor man utanför där allt roligt händer om man placerar sig i Värmhem?
Citera
2012-07-27, 23:35
Medlem
Falcãos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ryarn
Ok, bor man utanför där allt roligt händer om man placerar sig i Värmhem?

Värnhem är lite off men samtidigt så är det inte särskilt långa avstånd det handlar om i Malmö så du kan ändå rätt snabbt ta dig till where the action is.
Citera
2012-07-27, 23:39
Medlem
ryarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falcão
Värnhem är lite off men samtidigt så är det inte särskilt långa avstånd det handlar om i Malmö så du kan ändå rätt snabbt ta dig till where the action is.

Bättre än ghetto-områdena i alla fall ... Och i dessa bråda dagar tar man nästan vad som erbjuds på bostadsmarknaderna.
Finns det bara bussar i stan? Inget annat färdsätt eller så? Bussarna verkar ju sluta gå runt ett på natten...
Citera
2012-07-30, 22:56
Medlem
storytellers avatar
Hur lång kø ær det egentligen på Boplats Syd?
Jag kommer att ha ungefær 2.5 års kø. Vad ræcker det till?
Øverdrivna svar utan personlig erfarenhet undanbedes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in