2008-07-20, 22:28
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubbe
Snattar den här tråden lite. Visst, här har redan vädrats åsikter om de flesta delar av stan men man kan aldrig få nog av olika intryck och uppfattningar.
Håller som bäst på att leta nytt boende och kikar lite extra på bl a följande områden:

Lorensborg
Dammfri
Toftängen
Segevång
Rostorp

Jag beöver inga åsikter om att Malmö är obeboeligt eller dylikt. Jag tillhör de som faktiskt väljer att bo i den här stan och ser dess potential och framtid. Vi har heller ingen lust att lägga hela inkomsten på vårt boende och bosätta oss på någon av Malmös dyrare adresser.

Jag vill gärna ha åsikter från folk som bor/bott i något av dessa områden. Hur är där att bo? Vilken typ av människor bor där? Bra skolor? Utbud av butiker/service? Annat som är värt att veta? Vad skulle ni säga om dess framtidsutsikter?

Segevång är ganska långt utanför centrum, men det går hyfsat snabbt att ta sig till Värnhem och sen vidare med buss. Dammfri är också helt okej i ett ganska lugnt område. Dammfri är nog mest barnfamiljer och så. Är själv uppvuxen inte så långt därifrån. Skolorna är väl okej vad jag vet, var väl ett tag sen jag gick där! :P Butiker och service finns det gått om både vid Dammfri och Segevång. Mest småaffärer, men det finns stora inom räckhåll.

Framtidsvisioner då... Hmm.. Här händer det nog inte så mycket inom de närmaste åren. Möjligtvis blir det mycket dyrare vid Dammfri, och inte fullt så mycket dyrare vid Segevång.
Citera
2008-07-20, 22:47
Medlem
Lebensangsts avatar
Malmö är obeboligt men om du nu tvunget ska slå dig ner i "lilla Bagdad" så håll dig till Limhamn, Slottstaden, Gamla väster, Caroli, Rörsjöstaden eller Västra hamnen.

Tillåter inte budgeten nåt av de områdena så satsa på Videdal, Gullvik eller runt Värnhem. Låt ingen lura dig till Möllan eller ut på Kirseberg. Det bor bara psykopater, alkolister och vänstertroll i dessa områden.
Citera
2008-07-21, 11:38
Medlem
Vad är det för fel på Sorgenfri egentligen? Speciellt längs Nobelvägen tycker jag att det är riktigt trevlig bebyggelse, många fina funkishus.
Citera
2008-07-21, 11:42
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reference
Vad är det för fel på Sorgenfri egentligen? Speciellt längs Nobelvägen tycker jag att det är riktigt trevlig bebyggelse, många fina funkishus.

Jag hade mina fördomar om Sorgenfri, men var och hälsade på en kompis där för några dagar sen och området börjar leva upp. Nåt ekologiskt fik är på väg att öppna, finns en del alternativa affärer och unga människor börjar flytta in... Det dröjer inte länge förrän hyrorna rusar i höjden där...
Citera
2008-07-22, 21:00
Medlem
fan va alla hackar på rosengård. jag bodde där i 21 år och trivdes hur bra som helst, har aldrig hänt mig nånting.

Lorensborg däremot va ju det drygaste stället jag har bott i. riktigt dött o trist. Och sen alla som rosar Lorens men hatar RG. Ni vet att bellevuegården ligger 3 minuter från lorensborg, och det e samma sak som rosengård.

Så nu letar jag på lägenhet på rosengård igen, riktigt soft ställe. Men det beror kanske på hur man e som person. Gillar man stekare o sånt äckel o umgås med sånna så kanske man inte ska hänga där.
Citera
2008-07-22, 23:04
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arne_delvecchio
fan va alla hackar på rosengård. jag bodde där i 21 år och trivdes hur bra som helst, har aldrig hänt mig nånting.

Lorensborg däremot va ju det drygaste stället jag har bott i. riktigt dött o trist. Och sen alla som rosar Lorens men hatar RG. Ni vet att bellevuegården ligger 3 minuter från lorensborg, och det e samma sak som rosengård.

Så nu letar jag på lägenhet på rosengård igen, riktigt soft ställe. Men det beror kanske på hur man e som person. Gillar man stekare o sånt äckel o umgås med sånna så kanske man inte ska hänga där.

Uppenbarligen läser du inte tidningen dagligen, det brinner ju i rosengård nästan varannan dag där..
Senast redigerad av swebarb 2008-07-22 kl. 23:05. Anledning: stavfel
Citera
2008-07-23, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Uppenbarligen läser du inte tidningen dagligen, det brinner ju i rosengård nästan varannan dag där..

Hmm, märkligt att det inte brunnit ner då'rå. Om du kollar räddningsverkets statistik så måste ju resten av Malmö nästan vara helt brandfritt?
http://ida.srv.se/port61/main/p/a0219?nc=5687f760
http://ida.srv.se/port61/main/p/a0109

Nädå, visst händer det en del skit i Rosengård, men glöm inte att det är ett rätt så stort område med 22 000 invånare - så det är klart att det finns en del bra ställen att bo på där också. Visst, trångbodda Herrgården är ju ingen hit (planerat för 3000, nu bor där 5000). Och som Arne säger, hellre Rosengård än Lorensborg!
Citera
2008-07-23, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb

Jag lägger hellre min tillit till vad jag själv har upplevt där än vad som står i tidningarna.

Bränder o bränder förresten, det som dom sätter eld på e en container som står vid ramels väg. Och anledningen till det är att den alltid är full så att det inte går att slänga nåt. Så dom bränner ut den för att få plats med mer skit helt enkelt.
Senast redigerad av arne_delvecchio 2008-07-23 kl. 14:03.
Citera
2008-07-23, 14:10
Medlem
Men det är ju ingen utanför Malmö som kan skilja på Rosengård och Rosengård. Herrgården är ett riktigt skithål om du frågar mig men en del andra delar av Rosengård är rätt ok. Finns ju för fan till och med lugna villaområden som räknas till Rosengård. Kan tänka mig att de jobbar rätt hårt med alternativa namn för området när de ska sälja sina villor...
Citera
2008-07-23, 22:23
Medlem
Citat:
Tillåter inte budgeten nåt av de områdena så satsa på Videdal, Gullvik eller runt Värnhem. Låt ingen lura dig till Möllan eller ut på Kirseberg. Det bor bara psykopater, alkolister och vänstertroll i dessa områden.

På Videdal och Gullvik bor det alltså bara inskränkta svenssons, hustrumisshandlare och servila rövslickarmänniskor.
Tack för infon.
Citera
2008-07-23, 22:54
Medlem
Rubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reference
Och som Arne säger, hellre Rosengård än Lorensborg!

Av vilket skäl?
Citera
2008-07-24, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubbe
Av vilket skäl?

Fast hellre Lorensborg än Herrgården, så klart. Jag tycker att det enda som talar för Lorensborg är att det är hyfsat nära stranden, annars är det mest 50-talshus av den trista sorten - speciellt höghusen känns deprimerande, hellre låghuslägenhet på Persborg eller liten villa i Kattarp...

http://upload.wikimedia.org/wikipedi...Malm%C3%B6.jpg (Visst, på våren ser sådana här områden ganska trevliga ut, men tänk när allt bara är grått. huuu.)
Jämfört med hur det ser ut på Rosengård: http://upload.wikimedia.org/wikipedi...Malm%C3%B6.jpg

Nämen, ärligt talat vill jag inte bo i något av områdena, jag tror att båda kan vara okej - Lorensborg känns säkrare men tråkigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in