2007-01-08, 18:28
Medlem
Darwins avatar
Som bekant bör man söka läkarvård om man har blod i bajset (rött eller svart) men hur ser man om det verkligen är blod i, och vad ska man kolla efter?

Har några gånger upptäckt en liten isolerad rödbrun pricka(ungefär lika stora som ett valmofrö) i avföringen, som dock lika gärna hade kunnat vara normal färgvariation eller skalbitar av typ tomat.

Så, är det någon som vet hur blodig avföring "ska" se ut om det är fara å färde, eller kanske till och med någon som sitter på bilder?
Citera
2007-01-08, 18:37
Medlem
Soffpotatisens avatar
Avföringen är svart som du själv sa. Den är inte fläckvist svart utan homogent. Är den rödfärgad är det förmodligen en hemoroid som blöder.
Citera
2007-01-08, 19:01
Medlem
Darwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatisen
Avföringen är svart som du själv sa. Den är inte fläckvist svart utan homogent. Är den rödfärgad är det förmodligen en hemoroid som blöder.

Jepp, är dock snarast ute efter hur den rödfärgade avföringen ser ut; är det tydligt definerade blodröda fläckar, är hela körven lagom rödfärgad eller är det diffusa rödbruna plumpar vi snackar om?
Citera
2007-01-08, 19:28
Medlem
Soffpotatisens avatar
Om du hittar rött blod är det ganska färskt och då brukar det vara ränder eller "pölar" inte prickar, samt att vattnet i toastolen färgas röd.
Citera
2007-01-10, 12:45
Medlem
Man säger att ljusrött blod är en ytlig blödning cirka 10-15cm från ändtarmsöppningen medan mörkt blod kommer längre in. Har en hemmorojd spruckit så är troligen vattnet rödfärgat också eller papperet. Det du beskriver låter mer som att du har ätit nåt som inte magen riktigt har smält ner. Är du orolig ta kontakt med din närmsta vårdcentral och få en bedömning. Du kan kanske måste undersökas med rektoskopi. Den är inte att lajja med
Citera
2013-06-02, 14:41
Medlem
Det här undrar jag med! Har ganska gulaktig avföring (pga virus) med ljusröda "fläckar/ klumpar" här och var. Ungefär samma färg som skalet av tomat. Det färgade inte av sig på vattnet och det var inte heller blod när jag torkade.

Bör jag söka läkarvård eller så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in