• 1
  • 2
2007-01-07, 20:36
Medlem
Om man helt fiktivt skulle tänka sig - Alltså inte göra då det är olagligt
Var och hur kommer man i kontakt med folk som vill sälja hyreskontrakt?
Letat en del runt city samt östermalm men var hittar man?
Citera
2007-01-07, 20:46
Bannlyst
Man känner nån mäklare med kontakter eller så känner man nån som känner
nån med kontakter .
Antar att du inte tror att du kommer komma billigt undan om du ska ha en
runt city eller östermalm. Runt 120-200tusen kostar en hyres i solna med
hyra på runt 3000kr har jag fått det berättat för mig. Så det är ju inte billigt.

mvh
Citera
2007-01-08, 00:16
Medlem
Fått frågan om jag var intreserad av att köpa ett kontrakt, 2:a på lite över 80m2 i Vasastan i Sthlm, hyran var runt 5500 per månad, lägenheten var fin men det fanns saker jag iriterade mig på. Priset 500k, kan säga att jag inte bor i den nu...

Kanske hade fått ned priset, provade inte. Vore kul att få reda på vad du får för erbjudanden.
Citera
2007-01-20, 13:08
Bannlyst
Snackar vi förstahandskontrakt? Då är 500k inte mycket för en lägenhet i Vasastan. Omvandlas den till bostadsrätt är du mångmiljonär.
Citera
2007-01-20, 22:34
Medlem
Jo, det är ett förstahandskontrakt det handlade om, mångmillionär vet jag inte, den lägenheten är nog värd c.a. 3.5, då måste man betala c.a. 1.5 vid en ombildning. Visst det är i dagsläget 1.5 upp, men vad säger att det skulle bli en bostadsrätt?
Citera
2007-01-20, 22:39
Medlem
Smörjmedels avatar
LOL att på i Stockholm....

Blir så "upprörd" så att det blir löjligt. 500K för ett förstahandskontrakt

Aja, hoppas att du hittar någonting som passar Mustalainen

/mvh SM
Citera
2007-01-23, 21:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Barba stark
Jo, det är ett förstahandskontrakt det handlade om, mångmillionär vet jag inte, den lägenheten är nog värd c.a. 3.5, då måste man betala c.a. 1.5 vid en ombildning. Visst det är i dagsläget 1.5 upp, men vad säger att det skulle bli en bostadsrätt?

Moderatregering kanske?

500k för ett förstahandskontrakt för t ex en 3:a i Vasastan är lätt värt priset. Man får säkert stå minst 30 år för en sjysst lägenhet där eller med sjöutsikt på Kungsholmen.
Citera
2007-01-23, 23:19
Medlem
Den ägs ej av allmännyttan.

Det är en 2:a, men jag tycker inte det är värt det, 250k hade jag nog kunnat betala. Sen att jag sannolik inte får en sådan för 250k är en annan sak.
Citera
2007-01-24, 08:14
Medlem
Det är svårt. Speciellt om du inte köper av värden utan av en hyresgäst.

Jag har en 1:a centralt med bra hyra. Står uthyrd i andra hand sedan länge och om jag kunde skulle jag släppa den direkt.

Räkna inte med att få igen de pengar du betalar svart för en lägenhet den dag du inte behöver den längre.
Citera
2007-01-24, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jehova
Det är svårt. Speciellt om du inte köper av värden utan av en hyresgäst.

Jag har en 1:a centralt med bra hyra. Står uthyrd i andra hand sedan länge och om jag kunde skulle jag släppa den direkt.

Räkna inte med att få igen de pengar du betalar svart för en lägenhet den dag du inte behöver den längre.

Jag sitter i samma sits fast tvärtom, en släkting till mig har ett kontrakt som jag skulle vilja lägga vantarna på. Borde jag inte kunna skriva mig på lägenheten, bo i den och efter 2 år ta över kontraktet? Alltså, vi båda skall stå skrivna på adressen men endast jag bo i den. Min släkting skall köpa en bostadsrätt men ha sin post till "min" lägenhet.

Finns det någon som har förslag på hur vi kan förfara, jag har nu en bostadsrätt som jag vil sälja.
Citera
2007-01-25, 07:06
Medlem
Squalos avatar
Det här med försäljning av kontrakt är det mycket fuffens med... Månadsavgifterna i BRF däromkring Vasastan brukar kunna vara mycket låga, en tusing i månaden för en sån lägenhet, så det är en stor skillnad mellan månadsavgift och månadshyra på 5500 kr, även om jag inte tyckte den var så blodig...

Man annars kan jag inget om ombildningar etc.
Citera
2007-01-25, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barba stark
Jag sitter i samma sits fast tvärtom, en släkting till mig har ett kontrakt som jag skulle vilja lägga vantarna på. Borde jag inte kunna skriva mig på lägenheten, bo i den och efter 2 år ta över kontraktet? Alltså, vi båda skall stå skrivna på adressen men endast jag bo i den. Min släkting skall köpa en bostadsrätt men ha sin post till "min" lägenhet.

Finns det någon som har förslag på hur vi kan förfara, jag har nu en bostadsrätt som jag vil sälja.

Finns inga garantier men det kan gå. De flesta hyresvärdar är svåra att gå med på en sån överföring. Räkna med att behövra dra ärendet till hyresnämden och om de känner att det luktar illa så kommer de inte gå på din linje.

Att en ung person skriver sig hos en släkting och sen vill ta över ett kontrakt är vanligt.

Av de hyresvädar jag hyrt av genom åren har alla sysslat med att sälja kontrakt på lediga lägenheter svart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in