Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-10-31, 21:20
  #337
Medlem
Betala dricks utöver det jag betalar för. Nope.

Exempel

- Jag kemtvättadde din jacka extra ren utan extra kostnad.

- Välkommna ! Ni får sitta vid honnörsbordet idag.

- Jag har slipat kanterna extra fina på dina skridskor.

- En special meduim rare serverad.

- Jag har sett till du får rida den snälla hästen idag.

- Gå till höger, sen snett fram, ducka för paintballskotten , så får du inget motstånd, du klarar det

- Ujj, jag behöver nog en kasse till, alla matvaror får inte plats
- Ta du en, gratis !!

- Vi ansträngde oss extra för att din förtidsbeställda bok skulle komma hem i tid. Och nu har du den.
Citera
2014-11-24, 11:42
  #338
Medlem
Blåser liv i denna...

Jag har alltid undrat vad som menas med att 10% dricks är inräktnat i notan? Det är ju inte direkt så att servisen får dra av 10% och stoppa i egen ficka för varje nota...??

Jag brukar dricksa taxi, frissör, restaurang, massage/behandling, städerskan på hotellet m.m
Det är något min mamma varit noga med att lära mig, även fast jag inte kommer från en rik familj, snarare tvärtom.

Kan tillägga att jag i helgen jobbade extra som garderobiär på en fin restaurang i sthlm C. Fick höra att de i garderoben ofta får mer dricks än servisen, typ 400-800 kr/kväll. Snacka om surt när jag fick ca 100 kr, kände mig extremt ouppskattad!!
Det var ingen som hade klagat på mig under hela kvällen, utan snarare berömt mig och tyckt att det var mysigt att jag hade varit där och småsnackat när de stod i toalettkön (tog hand om toaletterna också, öppnade dörrar m.m åt gästerna).
Fick höra av Chefen att gästerna hade gillat mig, så jag förstår verkligen inte vad som gick snett? någon som har tips?
Citera
2015-12-29, 14:40
  #339
Medlem
Är det någon som vet vad man kan göra om en nattklubb tagit för mycket dricks? Uppskattar gärna svar då detta inträffat!
Citera
2016-04-05, 17:21
  #340
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IrmaEco
Är det någon som vet vad man kan göra om en nattklubb tagit för mycket dricks? Uppskattar gärna svar då detta inträffat!
Tog de kort eller kontant? Hursomhelst kan du ju börja med att snacka med dem. Om inte det hjälper så får du snacka med din bank, om de tog på kortet.
Citera
2017-05-28, 13:04
  #341
Medlem
Återupplivar tråden. Åkte idag taxi hem, med en äldre svensk taxichaufför, och i slutet av resan när chauffören skulle slå in summan blev jag tillfrågad vad han skulle slå in. Blev helt ställd, hade absolut ingen aning vad i fanken han menade. När han såg min tomma blick frågade han om summan på mätaren blir bra, vilket jag gick med på. Det är först nu på morgonen då jag nyktrat till som jag insåg att detta kan vara första gången I mitt liv jag blivit tillfrågad om att dricksa, och känner mig dryg som fan som inte gav något.

Är detta en kvarleva från gamla tider bland svenska taxichaufförer eller har jag alltid varit omedvetet dryg?
Citera
2018-04-04, 03:44
  #342
Medlem
mhns avatar
Jag har lämnat dricks vid restaurangbesök tidigare, men jag kommer aldrig mer göra det (i Sverige). Undantaget är om serveringspersonalen ansträngt sig lite extra, utöver vad de egentligen har betalt för.

Anledningarna är:

- Varför ska just serveringspersonal få dricks? Varför inte brevbäraren, rörmokaren eller busschauffören? Antingen ska alla yrkesgrupper ha dricks, eller ingen.

- Tycker serveringspersonalen att de tjänar för lite så är det bara att byta jobb. Jag har hört att Bring behöver fler brevbärare t ex.

- Hotell- och restaurangfacket är inte några anhängare av dricks. De anser att personalen ska få en skälig lön redan från början, utan att den ska behöva drygas ut med extra allmosor. Det kan även vara så att arbetsgivaren känner att han kan hålla en lägre lön eftersom personalen ändå får dricks.

Jag läste den här artikeln där en "Etikettexpert" uttalar sig om dricks. Hon är totalt inkonsekvent och ologisk:

Citat:
Det skulle nog inte tas emot jätteväl att dricksa brevbäraren som skulle tycka att man är en lustig figur.
Say what? När jag jobbade som brevbärare så hade jag visserligen blivit förvånad, men glad, över att få dricks.

Citat:
Man bör inte bredda drickskulturen till andra branscher eftersom det ger incitament för arbetsgivare att inte hålla vettiga löner.
Men detta gäller inte taxi- och restaurangbranschen?

Citat:
Man bör inte ge dricks till folk som utför "samhällsnyttiga" arbeten eftersom man till slut kanske måste dricksa för att få ta del av tjänsten.
Men vissa yrken, som serveringspersonal och taxichaufför, så gäller detta tydligen inte.

För att avsluta så vill jag för egen del aldrig bli serverad när jag är på restaurang. Jag vill beställa och betala min mat i kassan, och om jag vill ha något mer så går jag bara tillbaka och beställer mer. Jag ogillar att sitta och försöka få serveringspersonalens uppmärksamhet när jag vill beställa något mer eller betala notan, vilket ibland kan vara tidsödande.

Jag tycker det är jobbigt att ha nån som kommer fram och frågar den totalt meningslösa frågan: "smakar det bra?". Vad svara man på det? "Nej"? Risken att få en spottloska i maten om man skickar ut den är (väl?) liten, men ingen risk som jag vill ta. Istället sitter man där med munnen full av mat och nickar. Leave me alone för i helvete, ser du inte att jag sitter och äter?
__________________
Senast redigerad av mhn 2018-04-04 kl. 04:29.
Citera
2018-05-15, 08:30
  #343
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mhn
Jag har lämnat dricks vid restaurangbesök tidigare, men jag kommer aldrig mer göra det (i Sverige). Undantaget är om serveringspersonalen ansträngt sig lite extra, utöver vad de egentligen har betalt för.

Anledningarna är:

- Varför ska just serveringspersonal få dricks? Varför inte brevbäraren, rörmokaren eller busschauffören? Antingen ska alla yrkesgrupper ha dricks, eller ingen.

- Tycker serveringspersonalen att de tjänar för lite så är det bara att byta jobb. Jag har hört att Bring behöver fler brevbärare t ex.

- Hotell- och restaurangfacket är inte några anhängare av dricks. De anser att personalen ska få en skälig lön redan från början, utan att den ska behöva drygas ut med extra allmosor. Det kan även vara så att arbetsgivaren känner att han kan hålla en lägre lön eftersom personalen ändå får dricks.

Jag läste den här artikeln där en "Etikettexpert" uttalar sig om dricks. Hon är totalt inkonsekvent och ologisk:

Say what? När jag jobbade som brevbärare så hade jag visserligen blivit förvånad, men glad, över att få dricks.

Men detta gäller inte taxi- och restaurangbranschen?

Men vissa yrken, som serveringspersonal och taxichaufför, så gäller detta tydligen inte.

För att avsluta så vill jag för egen del aldrig bli serverad när jag är på restaurang. Jag vill beställa och betala min mat i kassan, och om jag vill ha något mer så går jag bara tillbaka och beställer mer. Jag ogillar att sitta och försöka få serveringspersonalens uppmärksamhet när jag vill beställa något mer eller betala notan, vilket ibland kan vara tidsödande.

Jag tycker det är jobbigt att ha nån som kommer fram och frågar den totalt meningslösa frågan: "smakar det bra?". Vad svara man på det? "Nej"? Risken att få en spottloska i maten om man skickar ut den är (väl?) liten, men ingen risk som jag vill ta. Istället sitter man där med munnen full av mat och nickar. Leave me alone för i helvete, ser du inte att jag sitter och äter?


Exakt. Slita på Bring var fan inte kul, springa i trappor och cykla i regn och slask. Inte fan fick jag någon dricks, endast hundar som försökte bita av ens finger.

Nä, nu har man kontorsjobb och slipper skiten men poängen är att jag dricksar nästan aldrig i Sverige. De har bättre avtal än andra länder och som du säger, antingen har alla det eller ingen. Inget jävla speciellt med att vara restaurangpersonal eller taxiförare.
Citera
2018-09-01, 04:58
  #344
Medlem
nyblivetsocfalls avatar
Var ute och käkade tidigare ikväll med några vänner. Vid bordet bredvid oss satt ett par och en kille. När de skulle betala så ger singelkillen en tvåhundralapp i dricks och säger "nu fick du en gröning i dricks, det var väl snällt av mig va?"

Bland det pinsammaste jag sett. Hur ofta upplever ni att de som dricksar stort gör det vulgärt?
Citera
2018-09-01, 06:15
  #345
Medlem
Boulebar har förbjudit dricks på sina restauranger.

https://www.hotellrevyn.se/reportage...er-och-dricks/
Citera
2024-02-21, 06:11
  #346
Medlem
explorerss avatar
Vissa får sparken också, bråk om dricksen
A Michigan restaurant server who recently received a $10,000 tip on a $32 tab says the
establishment has since fired her amid a dispute over how many of her co-workers deserved
a share of the remarkably large gratuity.

The story of the tip that Linsey Huff earned while waiting on a table at the Mason Jar Cafe in
the western Michigan community of Benton Harbor on 5 February initially went viral on corners
of the internet dedicated to uplifting news because it had been left by a patron who wanted to
pay tribute to a late friend.
https://www.theguardian.com/us-news/...000-tip-firing
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback