2007-01-05, 22:16
Medlem
Hej!
Jag har en vän vars reflexer ej fungerar.. vi har provat allt, men knät vägrar "hoppa upp" då man slår med något till lätt.. vi har provat o slå överallt, min mamma som är f.d. sjuksköterska har också provat men hennes reflexer fungerar ej, vi har oxå provat den vid armvecket, den fungerar inte heller..

Vad kan detta bero på?
Är det farligt?

//H.
Citera
2007-01-05, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paintblop
Hej!
Jag har en vän vars reflexer ej fungerar.. vi har provat allt, men knät vägrar "hoppa upp" då man slår med något till lätt.. vi har provat o slå överallt, min mamma som är f.d. sjuksköterska har också provat men hennes reflexer fungerar ej, vi har oxå provat den vid armvecket, den fungerar inte heller..

Vad kan detta bero på?
Är det farligt?

//H.

Nej, inte farligt. Så länge man kan röra armar och ben normalt så kan man ha hur sega reflexer som helst!

Prova att, när du slår på knät, be personen du ska testa på att trycka ihop händerna mot varandra HÅRT, då ska du se att du får en reflex i knät!
Citera
2007-01-06, 00:15
Medlem
tack så mycket jag ska prova det, första jag gör när jag träffar henne imorgon.
men varför kollar alltid läkare reflexer, är det nå bullshit grej dom gör? gör det desamma om dom funkar eller ej?
Citera
2007-01-06, 00:36
Medlem
Citat:
men varför kollar alltid läkare reflexer, är det nå bullshit grej dom gör? gör det desamma om dom funkar eller ej?

Kollar reflexer gör doktorn när han/hon är intresserad av ditt neurologiska status. Det kan vara t.ex. om du har huvudvärk, känner dig yr eller svag, har ont i ryggen mm. Alltså på ganska vida indikationer.

Reflexerna kan vara mer eller mindre utlösbara på människor utan att de behöver vara sjuka för det. Spänner man sig t.ex. så är det svårare att få fram reflexerna. Man måste alltid värdera reflexerna tillsammans med den frågeställning man har.

Har man t.ex. diskbråck och en kraftigt ensidig nedsatt reflex i knät tyder det på att nerven som utgår från ryggen och som försörjer lårmuskeln är inklämd.
Citera
2007-01-06, 09:04
Medlem
fbes avatar
Citat:
Som sagt; Det mest intressanta är om det finns en sidskillnad. I viss mån kan man också bedöma reflexernas s.k. livlighet, men vissa har av naturen lättutlösta, andra har svårutlösta, och det behöver inte säga så väldigt mycket.
Citera
2007-01-06, 22:36
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbe
Som sagt; Det mest intressanta är om det finns en sidskillnad. I viss mån kan man också bedöma reflexernas s.k. livlighet, men vissa har av naturen lättutlösta, andra har svårutlösta, och det behöver inte säga så väldigt mycket.

"Slå reflexer" används väl även för att nivåbestämma en skada...
Citera
2007-01-06, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
"Slå reflexer" används väl även för att nivåbestämma en skada...

Visst, men det är av underordnad betydelse eftersom det finns radiologiska undersökningar som är bättre på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in