2009-02-09, 17:21
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicanor
"– Anledningen till att vi valde ordet knark var att när man har så mycket i sig att man är påtänd av det, så gnisslar man ofta tänder. Det knarrar om tänderna. Sedan fanns det en läkare i Stockholm som glatt skrev ut amfetamin och hans namn var nästan samma som ordet knark."

Jag tror som sagt inte ett dugg på detta, har hört att ordet förekom i kriminella kretsar redan tidigare men strunt samma.

OK. Jag hittade mitt gamla inlägg om pundhuvud, pundare et c.
Pundetymologi

Citat:
Ursprungligen postat av Nicanor
Japp, i Grundbulten och Lyftet, klassiska knarkromaner från tidigt 70-tal skiljer författarna, enligt tidsandan, på uppåttjack och nedåttjack. Tjack betyder ju f ö egentligen vara, produkt, på romani. Om pundig står bl a att läsa i Grundbulten.

"Om man fått alltför många kickar på kort tid, om man ställt på häftigt, om man tänt på i flera dar, om man tagit åtta till tio kabbar eller kapslar som knarket förvaras i om dygnet i ett par dygns tid och inte sovit något då blir man pundig."

"Man är omtöcknad och för att maskera sitt tillstånd kan man pundgå. Man spelar Allan, knallar på i ett försök att verka turist. Avmätt och på måfå för att inte väcka uppmärksamhet. I själva verket väcker man enorm uppmärksamhet. Och liksom turisten är man när man är pundig främmande i sin omgivning."

Åh, haha, det där påminner mig om ett annat inlägg, som jag också hittade i samma veva. Det är för övrigt en av mina klart bästa amfetamindikter!

Citat:
Ursprungligen postat av Arkomann
Gå på tjack:

Spatsera något bakåtlutad medelst a) ett framskjutande bäcken, för att inte störa blåsan med akut urinförträngning, dock med b) en slö fast rytmisk och, till följd av snedbelastning, ganska ryckig, studsig gång med en sig efter varje avtramp upp i kroppen fortplantande svängning, resulterande i knyck på axeln nonchalant, därefter c) hallucinera kommentarer om din gång, "man, you got the groove", sa någon snubbe från Italien halvt på riktigt, halvt i huvet, vilket d) på tjackmanér förtjänar en kontroll, så vänd dig om och kolla ryggen, inga kommentarer, ingen koll, du bara e) förlorar all or-i-entering, för att sedan åstadkomma noll, varefter följer minus, f) en avvikelse från riktig kurs, som kräver upprättelse av linjen, usch, längs vilken promenaden gått; därefter g) tillbakalutad repetera stegen, börja om så smått från a), men sluta inte repetera! Tjack är liksom alltför bra, för att inte gå för evigt, om det faller på din lott, åtminstone tills det är slut, är det ju trevligt; punderi bör inte kastas bort...

Edit:

Följande är kommentarer, relevanta på sitt sätt:
att gå på det beskrivna viset.
att skriva på amfetaminvers.
att inte ens i kommentaren sluta deklamera -- vilken pärs -- min hjärna kokar över!
att gå på tjack är inte lätt.
Citera
2009-02-09, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solstickepojken
Haha, förvirrad är ju bara förnamnet. Vad hade du tagit?

Det där väckte visst en del uppmärksamhet, håller med någon ovanstående som försvar, trodde det var allmänt pundigt beteende, både på droger och utan.

Jag hade rökt gräs och intagit hbw. Får be om ursäkt om det endast var syftat på ''pundarbeteenden'' i namnets vetenskapliga mening...
Citera
2009-02-09, 17:44
Medlem
Headcharges avatar
Citat:
På rak arm kommer jag direkt att tänka det här inlägget:
Den tillräckliga dosens definition (fan, vad jag var väck på tjacket då!).

Dock är det ju inte riktigt ett beteende i sig, utan snarare ett smakprov på den sorts beteenden jag kan ägna mig åt... Bortsett från Bloody Awful, då, för det dricker jag dagligen, och det är rätt pundigt att blanda kaffe med svar /och /använda filter/ andra tjackrester/ bara för att få i sig det sista tjacket, när påsen är tom. Speciellt när jag inte brukar dra mig för att dricka andras svar, heller.

Sedan, som någon nämnde bara häromdagen, så har jag ju under svåra tider sparat tjackpiss, torkat och bombat det för återvinning också. Det är knappast något jag gör på daglig basis, om jag säger så, men nog är det ett pundigt beteende.

Annars är det väl hyfsat pundigt att skriva mycket långa och utförliga inlägg om egentligen ganska meningslösa saker, och det är jag ju inte ensam om, då min kära CharlieR tävlar med, och inte sällan överträffar, mig på den punkten, även om mina formuleringar brukar bli märkbart pundigare med sina otaliga inskjutna bisatser, pleonastiskt överflödande ordval och styckeslånga meningar; dock eftersöktes ju inte användaren med pundigast beteenden – utan de pundigaste beteendena hos användare(!), varför "att skriva mycket långa och utförliga inlägg om egentligen ganska meningslösa saker", oaktat den tveksamma konstens mästare, är en god kandidat till tio-i-topplistan över pundiga beteenden.

Att punda med själva pundandet är också jävligt, jävligt pundigt. Som inatt, när jag lyckades slita mig från evighetsprojektet att skriva en överambitiös FAQ/guide för injektioner, och i stället fastnade i timtal, pundande med att rengöra gamla verktyg, vid diskbänken, varvid jag drack upp det gamla och ibland ganska rikliga blodet, när det löstes upp.

"Är du helt mongo?", utbrast min älskling och fortsatte hugga sig litet här och var med en tom spruta och begagnad kanyl – inte för att injicera, utan för att hitta nya vener för framtida bruk. Visserligen var det inte alls någon dum idé, med tanke på hur mycket vi injicerar, men nog var det ett pundigt beteende.

Tja... annars kommer jag inte på så mycket mer för tillfället. (Litet pundigt att glömma bort saker hela tiden också.)

Nåja, jag brukar i alla fall datera mina föreläsningsanteckningar litet speciellt. Idag skrev jag t. ex. "Söndag 2 den 9/2".
(Jag steg upp på söndagen och har inte sovit, men det är andra dygnet, som det fortfarande är söndag.)

just texten ovan måste väl vara det mest solklara pundar-beteendet hittils? Han frågade om nomineringar till pundiga beteenden, och du svarar med det där.. förstår inte ens hur jag kunde läsa igenom hela texten Keep it up arko!
Citera
2009-02-09, 19:40
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Headcharge
just texten ovan måste väl vara det mest solklara pundar-beteendet hittils? Han frågade om nomineringar till pundiga beteenden, och du svarar med det där.. förstår inte ens hur jag kunde läsa igenom hela texten Keep it up arko!

Du får gärna utveckla det där litet grand. Det avspeglades väl i inlägget, att jag har varit uppe sedan igår(?), och jag går ju på tjack... men nu börjar jag tända av och känner mig helt förvirrad och tappar bort mig i tankarna, så jag har glömt av, vart jag ville komma...

Men hur skulle man annars besvara ett sådant inlägg?
Citera
2009-02-09, 20:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UnnamedPlayer
Jag har plockat fimpar på gatan för att använda tobaken till att blanda ut det klet jag lyckats skrapa ur bongen, för att sedan röka skiten i hink och hosta i timmar.

Pundigt?
Nej men onödigt eftersom tobak inte behövs om inte du har en väldigt skum kopp.
Citera
2009-02-09, 21:02
Medlem
Headcharges avatar
Citat:
Du får gärna utveckla det där litet grand. Det avspeglades väl i inlägget, att jag har varit uppe sedan igår(?), och jag går ju på tjack... men nu börjar jag tända av och känner mig helt förvirrad och tappar bort mig i tankarna, så jag har glömt av, vart jag ville komma...

Men hur skulle man annars besvara ett sådant inlägg?

Menar på det enklaste sättet givetvis (tvärtom hur man tänker vid tjackpåverkan), att det var en väldigt lång och utförlig och virrig förklaring - just den förklaringen förklarar i sin tur ett pundigt beteende, att "överförklara" eller vad man kan kalla det Jag kanske är i nattmössan jag själv
Citera
2009-02-09, 21:10
Medlem
Solstickepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Widowblack
Det där väckte visst en del uppmärksamhet, håller med någon ovanstående som försvar, trodde det var allmänt pundigt beteende, både på droger och utan.

Jag hade rökt gräs och intagit hbw. Får be om ursäkt om det endast var syftat på ''pundarbeteenden'' i namnets vetenskapliga mening...

Personligen tycker jag om att läsa om alla möjliga sorters underhållande droginducerade beteenden, så om det har orsakats av tjack eller inte spelar ingen roll för mig. Nu vet jag inte om tråden bara är till för det, men det beror ju lite på hur man tolkar ordet också.
Citera
2009-02-09, 22:03
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Jag har allvarligt talat forskat i det där och skrivit litet grand om det långt tidigare i tråden. Det finns ingen knäsatt etymologisk härledning till ord som pundhuvud, pundare, pundig, men de två vanligaste utgår från:
  1. Pund som viktmått – har man ett "pundhuvud", så är man tung i skallen;
  2. Pundare som kanon avsedd för en kula på ett visst antal pund – härifrån skulle först kanonisterna ha börjat kallas pundare och därefter "kanonmaten", alltså de främre leden av meniga soldater, som man kan avvara.
Knark är ett onomatopoetiskt ord och betydde just amfetamin från början; det syftar på tandagnisslan. Precis som knark var liktydigt med amfetamin, var pundare liktydigt med knarkare och knarkare liktydigt med amfetaminister. Dock kallas understundom även heroinister för pundare och t. ex. i 70-talsfilmen Lyftet omtalas heroin som tjack. Termerna har alltså under vissa perioder varit ömsesidigt utbytbara, men en pundare är och har alltid varit en sprutnarkoman.
Amfetaminbrukarna var dock inte de första konsumenterna av olagligt fångna droger som kallades för pundare. Insmugglad estsprit under mellankrigstiden kallades för pund, och avsigkomna existenser som söp konstant på sådan var pundare redan på trettiotalet.

Överhuvdtaget finns det anledning att misstänka att en hel del av knarkterminologin har lånats från äldre suparterminologi. Oavsett vem som kom på ordet, är det ju svårt att tänka sig att det eljest rätt omotiverade k:et i knark kommer från något annat än den lilla pilleknarkaren.
Senast redigerad av Hamilkar 2009-02-09 kl. 22:05.
Citera
2009-02-10, 06:45
Bannlyst
Thja.... pundigt o pundigt.. i ett par fall har man inte förstått sig själv på varför jag gjorde elller sa på det viset.

Ett praktiskt exempel från när jag tog 4-ho-met och bestämde mig för att ta en kalldusch (så fasligt kall va den inte) och läsa igenom alla shampoo och duchcrémer fråb början till slut. Sedan klev jag ur duschen och märkte att jag var torr!! JAG HADE INTE ENS DUSCHAT - Blackout. Och det va en av gångerna jag kom ihåg att jag INTE kom ihåg nåt knappt.
Citera
2009-02-10, 09:36
Medlem
Liberationfronts avatar
era fimpar och jointmekkh

jag brukar ta mina fimpar och samla dem i en burk, sen tar jag ut tobaken och lägger den på ett fat och torkar lite extra i ugnen, så den blir rostad och alla negativa ämnen försvinner, funkar skitbra, ja röker typ halva cigaretter i vilket fall....detta eväl inte pundigt i sig, men ekonomiskt va vet jag, ....
Citera
2009-02-10, 14:37
Medlem
Lalaquins avatar
Piss-återanvändningen skulle jag nog kunna se i en top 10. Det där med att sticka hål för andra gånger låter väl också som något liknande. Men att typ, skriva pundiga inlägg, känns faktiskt inte så pundigt att det förtjänar en plats i en top tio. eller?
Citera
2009-02-10, 14:55
Medlem
Arkomanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalaquin
Piss-återanvändningen skulle jag nog kunna se i en top 10. Det där med att sticka hål för andra gånger låter väl också som något liknande. Men att typ, skriva pundiga inlägg, känns faktiskt inte så pundigt att det förtjänar en plats i en top tio. eller?

Dricka svar, då? Ägna timmar åt att rengöra begagnade verktyg?

Annars är det rätt pundigt, om du frågar mig, att skriva en predikatlogisk definition av en pundig process – även om själva postandet av inlägg i sig inte är pundigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in