• 1
  • 2
2007-01-05, 13:27
Medlem
Vad är en vän?
När blir en person ens vän?

Arbetskamrater har väl dom flesta som jobbar, vissa på jobbet kanske man gillar bättre och tvärtom.
Nu har vi inte samma intresse av att jobba just med det kanske utan mer att man fick jobbet utav en ren tillfälle, ett erbjudande gavs och man tog jobbet.
Dom personerna man gillar bättre på jobbet (man får respons tillbaka av personen/erna), kan man se dom som sina "vänner" eller är det bara arbetskamrater och inget mer?

Jag har lättare att förstå att man skulle kunna skapa en mer "äktare" vänskap om man utövar samma idrott eller samma intresse där man är frivilligt som så många andra som kommer till träningar osv.
Lättare koppling där nästan.

Någon som kan hjälpa mig koppla ihop dom lösa trådarna här.
Citera
2007-01-05, 13:35
Medlem
Cum*s avatar
Vänner ser jag nog som något personligt DVS att man kan prata om personliga saker med personen samt att man kan umgås utanför jobbet/skolan/idrotten. Typ något sånt, mm ja.
Citera
2007-01-05, 13:39
en vän är en person som slickar din röv utan att ta betalt för det
Citera
2007-01-05, 13:41
Medlem
Curiks avatar
Defination.

Skulle säga att det är någon jag umgås med spontant och inte för att jag måste.
Citera
2007-01-05, 13:57
Medlem
Raschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Curik
Defination.

Något sådant ja
Citera
2007-01-05, 15:39
Medlem
Citat:
Defination.

Det var väl en ganska kass definition. Enligt mig är iaf en vän någon som står en mycket nära. Man kan ju umgås spontant med ytligt bekanta och personer som man egentligen inte alls tycker särskilt mycket om men kanske vill ha något från, eller något i den stilen. En vän är som någon sa tidigare en person man kan prata med om personliga saker. Det behöver inte betyda att man måste göra det, men möjligheten bör finnas. Ofta finns väl bara ett tyst samförstånd vänner emellan.

Sammanfattningsvis kan man väl säga att kompisar/bekanta/polare kan man ha roligt med, en vän kan man ha tråkigt med.
Citera
2007-01-05, 15:41
Medlem
abdi_agas avatar
Citat:
Defination.

Definition
Edit: katjing hann före med besserwissrandet.

En vän är för mig, som tidigare antytts, en person som man, utan andra skäl än att man gillar personen, kan träffa och umgås/prata med på fritiden. Sen finns det förstås nära och mindre nära vänner. Om man behöver skäl som tex, jobb, eller sport för att träffa vissa personer skulle jag i stället kalla dem för bekanta. En viktig del av vän-definitionen är också att umgänget kan ske på tu man hand.
Citera
2007-01-05, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abdi_aga
Definition
Edit: katjing hann före med besserwissrandet.

En vän är för mig, som tidigare antytts, en person som man, utan andra skäl än att man gillar personen, kan träffa och umgås/prata med på fritiden. Sen finns det förstås nära och mindre nära vänner. Om man behöver skäl som tex, jobb, eller sport för att träffa vissa personer skulle jag i stället kalla dem för bekanta. En viktig del av vän-definitionen är också att umgänget kan ske på tu man hand.

Haha, det finns ju inget festligare än att rätta en person som i sin tur gjort ett misslyckat försök att rätta någon

On topic så har du rätt i tu man hand biten.
Citera
2009-02-02, 16:08
Medlem
vän??

Vänner definieras inte av hur ofta man hörs, utan hur väl man förstår varandra när man väl ses
Citera
2009-02-02, 16:29
Medlem
Kreeps avatar
Definitionen på en vän är att man kan sitta tillsammans i en soffa i sitt slitnaste stadie, se på en dålig film och äta chips eller några gamla pizzarester och må ganska dåligt, men samtidigt ha sjukt jävla roligt.
Citera
2009-02-02, 19:35
Moderator
evilhoneys avatar
E&S-->R&S
//mod
Citera
2009-02-02, 21:14
Medlem
Softers avatar
Min definition på "vänner" är nog att man ska kunna umgås av den enkla anledningen att man trivs i varandras sällskap.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in