Citat:
Ursprungligen postat av imsims
Är det möjligt att fler krafter "bildas" allt efter som higgsfältet fortsätter svalna, och att det är dessa krafter som kommer få universum att krympa igen till samma storlek som vid Big Bang ?
Jag skulle tro att det inte är möjligt att skapa fler krafter med de beskrivningar vi har idag i och med att det inte finns ett symmetribrott som kan förenkla de gauge-symmetrier vi har idag.
Den matematiska bakgrunden till det
HundKattRäv beskriver, standard modellen och unification, är just att det finns
undergrupper till interaktionernas symmetrigrupper som sammanfaller med de interaktioner vi ser idag.
Tex. så är SU(2) och U(1), alltså symmetrierna för den svaga och elektromagnetiska växelverkan, undergrupp till SU(3), symmetrin för den starka växelverkan. Så det ligger nära till hands att anta att universum var ett tillstånd med hög symmetri som sedan bröts ner i lägre och lägre symmetrier, allteftersom temperaturen sjönk, där den elektromagnetiska kraften har lägst symmetri.
Däremot så finns ingen undergrupp till SU(2)xU(1), så jag skulle inte förvänta mig något symmetribrott som kan leda till en ny kraft där.