• 1
  • 2
2000-07-12, 22:11
Medlem
Hej! Vet inte om detta har behandlats tidigare, men jag hamnade i en diskussion med en kamrat som säger att man kan hamna i ett permanent psykos tillstånd efter första gången man rökt hasch. Visst kan man få dåliga tillstånd av röka, men psykos låter väl magstarkt. Hursom helst så säger jag att det är en myt, men då säger han att minsann har en kompis som jobbar på psyk och där kommer det in personer med psykoser beroende på hasch. Ok rätt eller fel skulle vara tacksam för några svar eller kanske en länk där jag kan läsa själv.
Citera
2000-07-12, 22:19
äldre konto (old)
Ej medlem
Haschpsykos???

hi how are u,high how are u!!!!!!!!!!!!

man kan ju få psykos men det är ju inte så vanligt.man kan ju också få psykos av sprit men det är ju inte heller så vanligt.rimliga mängder av allt brukar funka bra.
Citera
2000-07-12, 22:34
Medlem
Haschpsykos???

Tack för svaret, men psykos som man inte tar sig ur utan blir skickad till psyket? Aldrig hört talas om det tidigare, trodde det var nått som hotade med i skolan.
Citera
2000-07-13, 13:00
Medlem
Haschpsykos???

Cannabis skapar inte psykoser, däremot kan cannabis framkalla en latent liggandes psykos som kanske inte skulle ha brutit ut om du inte rökt braj, men det är ju något man alldrik kan veta. Så har du nån nära släkting med psykiska problem kanske du ska tänka efter en gång till. Men man brukar väll säga att det bara händer sådana som röker kroniskt under längre perioder.

/Plast
Citera
2000-07-14, 09:07
Medlem
Haschpsykos???

Fel. Haschpsykos är den "kemiska" delen av psykosen. Den kan pågå en dag - upp till några veckor. Att den uppkommer och håller i sig kraftigt beror på att det tar ett bra tag, speciellt för en kronisk cannabisrökare - att få kroppen att söndra ut alla psykoaktiva substanser. Efter tex två veckor då två veckors haschpsykos pågått pga förgiftningen, kan mycket väl psykosen övergå till en "vanlig" psykos. Detta förstår man ju - eftersom en haschpsykos kan vara nog traumatisk för att hamna i en "Riktig" psykos.

Så haschpsykosen pågår några veckor men försvinner då thc försvinner ur kroppen.

faktum är att haschpskos förekommer en hel del - framförallt ho lite äldre haschmissbrukare. Har själv en syster som jobbar med missbrukare och hon kan berätta att många inkomna psykosfall bland missbrukarna beror på cannabis.
Citera
2000-07-14, 12:38
Medlem
Haschpsykos???

ollon, definera "cannabismissbrukare"
Citera
2000-07-14, 18:18
Medlem
Haschpsykos???

Någon som röker cannabis dagligen, under längre tidsperioder, och kroniskt förgiftar sin kropp är en cannabis-missbrukare.

Är så jävla less på cannabisrökare som inte fattar att det de sysslar med, precis som allt annat - är en drog som skall brukas och ej missbrukas - en drog som liksom andra droger har negativa konsekvenser - om än lindrigare än t ex heroin.

Cannabis är ju inte ett naturligt ämne som tillför kroppen, eller hur? Det är helt ok att röka på ibland tycker jag - och njuta av denna drogs egenskaper/möjligheter - men att puffa på kroniskt leder till ett drogmissbruk som sänker din mentala kapacitet och krymper sig som människa.

Alltså: rök gärna på.
Men missbruka inte.

PS. Kroniska rökare som slutar har ofta abstinenssymptom i stil med de som slutar med nikotin: nervositet, feber, magont och sömnsvårigheter.
Citera
2000-07-14, 19:49
Medlem
Haschpsykos???

När man röker till den grad att man blir så stenad att man hamnar på rygg på gatan och ser himlen dunka mot ögonen i takt med hjärtslagen så kan man närma sej psykos,känner dock ingen som råkat ut för haschpsykos så det måste vara mycket ovanligt,men som vanligt:för mycket eller för ofta är inte bra!

En polare som har alkoholproblem och aldrig röker hasch fick delirium och såg syner av djur och varelser mitt på dagen lika tydligt som om det vore verkligt,det krävde tre veckor på psyket.
En gång blev jag själv kraftigt berusad på krogen och när jag kom ut så såg kvarteren ut som teaterkulisser,skumt!
Det enbart av alkohol så jag tror det är lika vanligt av alkohol som hasch, minst

Det skall också vara ganska vanligt på dåligt amfetamin s.k."ful-tjack".

Citera
2000-07-15, 16:10
äldre konto (old)
Ej medlem
Haschpsykos???

Timothy Leary påstod att man hamnade i en tillfällig psykos varje gång man rökte på, droppade syra etc. från början så kallades ju de psykedeliska drogerna för PSYCHOdeliska, men det tycktes ha en allt för negativ klang så det ändrades...

och en psykos behöver väl inte nödvändigtvis vara negativ?
Citera
2000-07-15, 16:17
Medlem
Haschpsykos???

Timothy Leary påstod att man hamnade i en tillfällig psykos varje gång man rökte på, droppade syra etc. från början så kallades ju de psykedeliska drogerna för PSYCHOdeliska, men det tycktes ha en allt för negativ klang så det ändrades...

och en psykos behöver väl inte nödvändigtvis vara negativ?
Citera
2000-07-15, 22:56
äldre konto (old)
Ej medlem
Haschpsykos???

Ok, har flummat mycket i slutet av 60-talet o början på 70-talet, när allt hände, 4:an, G:a Bro, Tyy, Sthlm-terrassern, Fruängen, Tjoo-bang, Woodstock mm. Många fastnar o kan aldrig gå vidare med sig själva det är det som också är det tregiska. När dom inte vågar gå vidare så skyller dom på att det är så bra att flumma, men upplevelsen att tex gå fram till ett gäng männinskor o känna vibrationerna o vad som skall hända i kontakten o faktiskt märka att det blev något det är väl bättre än o låsa sig själv i dimmorna eller? Jag har alldrig vari för o skriva typ dikter el så men jag fick lust en dag o skriva nått, kan någon ge kommentar el förstå vad det handlar om.

Det blev något kul tycker jag för jag hade inte räknat med det. Nej men glad blev jag, andra märkte det nog också. Jag undrade vad du tänkte som tittade lite snett under luggen? Trivdes du också? När solen skiner genom lite moln i skogen och ger det där magiska ljuset, då måste man nypa sig i skinnet.
Mitt i det värsta elände ex något barn dör, så kan den där känslan infinna sig,våga o säja alla orden, nej inte i alla sammanhang, men det gör ingenting, det går bra ändå. Alla orden kommer nog aldrig fram, men det gör ingenting så länge det inte beror på mig.
Det blev visst något kul tycker jag för jag hade inte räknat med det, o glad blev jag också, andra märkte det nog. När får jag höra något igen. Jag måste försöka i alla sammanhang, men i bland blir det så lite så.
Citera
2000-07-16, 09:42
Medlem
Haschpsykos???

Stan Bark: du har aldrig varit i konkakt med psykotiska eller psykiskt sjuka människor förstör jag, eftersom du romantiserar psykoser. Det är ett helvetes elände och en livslång tragedi, då uppenbarligen vet du inte vad du talar om.

Dessutom har lsd underkänts som förklaringsmodell av psykoser - man kom fram, har jag för mig, att lsd-ruset inte hade sådär jättestora likheter med riktiga psykoser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in