Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-01-04, 14:13
  #1
Medlem
Tror du att det är över för den här gången?
Citera
2007-01-04, 19:26
  #2
Medlem
kimdah2002s avatar
Börsen kan ju inte fortsätta att stiga som den gjort den senaste tiden. Vågskålen svänger alltid över någon gång och nu börjar uppsidan se väldigt liten ut tycker jag. Många har vinter på flera 100% de senaste åren och vill säkert skydda dom ifall det blir lite skakigt (se vad som hände i våras) Tror att det är dags för något liknande snart, när alla pratar om hur bra det går på börsen är det dags att gå ur och vänta på när alla gnäller över hur dålig börsen är och då sakta börja investera igen...
Citera
2007-01-04, 19:35
  #3
Medlem
nackt delen är att ingen kan säja när luften går ur det är ju bara det att risken har blivit något större det kan gå flera år utan att något händer
Citera
2007-01-04, 20:04
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Tror att det är dags för något liknande snart, när alla pratar om hur bra det går på börsen är det dags att gå ur och vänta på när alla gnäller över hur dålig börsen är och då sakta börja investera igen...

Då måste det väl vara dags att investera nu? Det mesta man hör är negativt och prat om hur dåligt börsen kommer att gå.
Citera
2007-01-04, 21:48
  #5
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apatisk
Då måste det väl vara dags att investera nu? Det mesta man hör är negativt och prat om hur dåligt börsen kommer att gå.
Börsen har stigit över genomsnitt i 4 år på raken det har aldrig hänt tidigare vad jag vet... Att tro att den kommer att göra det i evighet är att vara bra blåögd... "Det mesta man hör är negativt och prat" Jag vet inte vem du lyssnar på eller var du får den uppfattningen Vi är i slutet på en högkonjunktur och USA börjar få problem att hålla samma takt så min uppfattning är att börsen i år kommer att bli skakig och sluta på minus totalt... Börsutvecklingen sedan "raset" 2000 har ju varit fenomenal jag tror jag har haft en avkastning på över 100% om året sedan dess det "normala" är att börsen bör ge dubbla bankräntan ungefär d.v.s 5-10% om året inte 50-100% så jag tror att idag är alla positiva senarion diskonterade i kurserna, minsta lilla så åker vi utför och det rejält...
Citera
2007-01-04, 21:50
  #6
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
nackt delen är att ingen kan säja när luften går ur det är ju bara det att risken har blivit något större det kan gå flera år utan att något händer
Det har gått flera år
Citera
2007-01-04, 22:39
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Börsen har stigit över genomsnitt i 4 år på raken det har aldrig hänt tidigare vad jag vet... Att tro att den kommer att göra det i evighet är att vara bra blåögd... "Det mesta man hör är negativt och prat" Jag vet inte vem du lyssnar på eller var du får den uppfattningen Vi är i slutet på en högkonjunktur och USA börjar få problem att hålla samma takt så min uppfattning är att börsen i år kommer att bli skakig och sluta på minus totalt... Börsutvecklingen sedan "raset" 2000 har ju varit fenomenal jag tror jag har haft en avkastning på över 100% om året sedan dess det "normala" är att börsen bör ge dubbla bankräntan ungefär d.v.s 5-10% om året inte 50-100% så jag tror att idag är alla positiva senarion diskonterade i kurserna, minsta lilla så åker vi utför och det rejält...

Det känns lite motsägelsefullt det här. Du undrar vem jag lyssnar på som säger att vi står inför dåliga tider på börsen och kommer sen med en blåkopia av just det snack jag referar till. Ska jag tolka detta som att du tror dig vara en av få som förutspår en nedgång medan folk i gemen tror på en fortsatt ohindrad uppgång?
Citera
2007-01-05, 01:51
  #8
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Börsutvecklingen sedan "raset" 2000 har ju varit fenomenal
I en växande ekonomi brukar ju börsen nå nya toppar innan konjunkturen vänder.
Som det är nu har inte stockholmsbörsen ens lyckats återhämta sig och nå upp till toppen år 2000.

Går man tillbaka och tittar på historiken ett 20-tal år tillbaka får man ett lite annat perspektiv.

Därmed inte sagt att det inte är dags för justering nedåt, men någon vändning i primärtrenden tror jag inte att det är.
Citera
2007-01-05, 07:16
  #9
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
I en växande ekonomi brukar ju börsen nå nya toppar innan konjunkturen vänder.
Som det är nu har inte stockholmsbörsen ens lyckats återhämta sig och nå upp till toppen år 2000.

Går man tillbaka och tittar på historiken ett 20-tal år tillbaka får man ett lite annat perspektiv.

Därmed inte sagt att det inte är dags för justering nedåt, men någon vändning i primärtrenden tror jag inte att det är.
Om jag minns rätt så berodde toppen år 2000 på en extremt överblåst IT sektor. Jag har verit med så länge att jag vet att efter sol så kommer det regn... Tittar du i historien bakåt i tiden så ser du att det aldrig varit 4 efterföljande år med kraftig uppgång så man kan tolka statistik som man vill... I dagsläget känns det som om allt positivt är inräknat i kurserna och det kan inte fortsätta upp med 50-100% hur länge som helst...
Citera
2007-01-05, 07:19
  #10
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apatisk
Det känns lite motsägelsefullt det här. Du undrar vem jag lyssnar på som säger att vi står inför dåliga tider på börsen och kommer sen med en blåkopia av just det snack jag referar till. Ska jag tolka detta som att du tror dig vara en av få som förutspår en nedgång medan folk i gemen tror på en fortsatt ohindrad uppgång?
Jag är inte en av de få nej lyssnar man på dom som brukar veta bäst så rekommenderar dom idag en portfölj med övervikt utanför börsen. Jag är nöjd för den här gången, över 400% på de senaste 4 åren är tillräckligt för att jag skall ta hem vinsten för den här gången...
Citera
2007-01-05, 08:59
  #11
Medlem
dnymans avatar
om vi utgår från att börsen är på väg ned, snackar vi då om världsindex eller bara stockholm?
Citera
2007-01-05, 11:59
  #12
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dnyman
om vi utgår från att börsen är på väg ned, snackar vi då om världsindex eller bara stockholm?
Stockholm påverkas givetvis av "världsindex" det räcker väl att dom nyser vid öppningen av USA börsen för att vi skall dyka
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback