Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2007-01-04, 13:44
Medlem
Ajajajs avatar
Angående Lacies externa hårddiskar, vet någon vad dom använder för fabrikat på hårddiskarna nuförtiden?

Tidigare använde dom sig av Maxtor, vilket inte var så lyckat, många fick problem och Lacie fick en hel del badwill...

Nu har jag hört ett rykte att Lacie numera ska ha bytt ut fabrikatet mot Seagate och Western digital.

Har Lacie fått bort det mesta av problemen dom hade tidigare?

Sen undrar jag vad som menas med att det finns 1/0-fel på sektorer på hårddisken? Tydligen hade Lacies diskar tidigare sådana fel.
Citera
2007-01-05, 16:29
Medlem
Ajajajs avatar
Någon som har lite koll på LaCie???
Citera
2007-01-06, 23:06
Medlem
Ajajajs avatar
Är det verkligen ingen som har koll på Lacie eller har jag skapat den här tråden i fel underforum? Den kanske borde ligga i "Köptips och Råd" istället?
Citera
2007-01-06, 23:16
Medlem
Jag har en Lacie Porsche 250 GB och i den sitter det en Western Digital. Inga som helst problem med den.
Citera
2007-01-06, 23:19
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kezella
Jag har en Lacie Porsche 250 GB och i den sitter det en Western Digital. Inga som helst problem med den.
När köpte du den på ett ungefär?

Hur kollar man vad det är för disk i? Måste man öppna lådan och kolla rent fysiskt eller går det att få fram informationen med något kommando?
Citera
2007-01-06, 23:38
Medlem
Jag köpte den den 16:e januari 2006, alltså snart ett år sedan.

Så här ser du beteckningen på disken (jag har engelskt Windows men har du svenskt så hittar du nog rätt ändå):

Starta utforskaren.
Högerklicka på "My Computer".
Välj "Properties".
Välj fliken "Hardware".
Tryck på knappen "Device Manager".
Tryck på plustecknet framför "Disk Drives".

Här ser du alla diskar och beteckningen på dem. De externa USB-diskarna har "USB-Device" sist på raden. Observera att här syns även enheter för kortläsare.

Min Lacie står som "WDC WD2500JB-00GVC0 USB DEVICE". En googling på WD2500JB ger svaret att det är en Western Digital Caviar. Att det är en WD syns ju också i namnet, WD2500JB.

Det finns andra sätt att ta reda på det, men detta är det enklaste tycker jag.
Citera
2007-01-07, 00:43
Medlem
Ajajajs avatar
Tackar!

Lacie hade en hel del problem tidigare och fick dåligt rykte av vissa. Efter vad jag förstått var det med Maxtor-diskarna. Det verkar det ju ligga längre än ett år bakåt eftersom du har en WD.
Citera
2007-01-07, 00:53
Medlem
Lite OT kanske men... Jag har funderat på att skaffa en extern HDD men med tanke på alla som har problem med dem så verkar de vara mer avsedda för back-up, där man sparar saker som bara ligger lagrade utan att skrivas/läsas hela tiden, än som en disk som används konstant? T.ex vid fildelning...
Citera
2007-01-07, 00:56
Medlem
Ajajajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frozenhero
Lite OT kanske men... Jag har funderat på att skaffa en extern HDD men med tanke på alla som har problem med dem så verkar de vara mer avsedda för back-up, där man sparar saker som bara ligger lagrade utan att skrivas/läsas hela tiden, än som en disk som används konstant? T.ex vid fildelning...
Mitt intryck är att exv. Lacie funkar bäst som backup, inte aktiv och flitig användning varje dag. Skulle tro att det gäller gansa många diskar, men det kanske finns externa hårddiskar som funkar för det ändamålet också? Men då måste dom väl ha någon form av kylning i så fall.
Citera
2007-01-07, 12:45
Medlem
Ajajajs avatar
Hur stor är kvalitetsskillnaden på Seagate och Western Digital?

Någon som har en uppfattning om det?
Citera
2007-01-07, 16:13
Medlem
läderfejss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajajaj
Hur stor är kvalitetsskillnaden på Seagate och Western Digital?

Någon som har en uppfattning om det?

Båda gör ungefär likvärdiga diskar. Vad som är bra just nu, varierar ganska mycket. Hårddiskar produceras med olika komponenter från modell till modell och dessa komponenter kan också variera i kvalitet.

Dock skulle jag nog rekommendera en Seagate framför en WD.

Avråder dock att köpa en 'värstingdisk', eftersom dessa har mycket små felmarginaler, samt att de ofta är fulla av barnsjukdomar. Satsa på en modell som funnits ute ett tag, t ex 120-200 GB av valfritt märke, så borde du få valuta för pengarna.
Citera
2007-01-07, 16:24
Medlem
von Schmerzs avatar
Jag har en Lacie Porsche 320 GB, och i den sitter en Hitachi Deskstar. Funkar bra än så länge, och jag räknar inte med något större slitage eftersom den ska fungera som backup på mina mp3or. Enda problemet är att jag har en gammal dator med bara USB 1.1, så det tar en halv evighet att föra över filer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in