2007-01-04, 11:25
Bannlyst
Tänkte slå på stort och köpa färsk gåslever. Har dock ingen aning om hur man bäst lagar till och servar den! Hälp mig, någon!? Vad skall jag servera till den?
Citera
2007-01-04, 12:08
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dildodagger
Tänkte slå på stort och köpa färsk gåslever. Har dock ingen aning om hur man bäst lagar till och servar den! Hälp mig, någon!? Vad skall jag servera till den?

Det viktiga med gåslever är att den är kall när du lägger den i pannan. Du ska bara vända den i smör på ganska hög värme. Ligger gåslevern i för länge så smälter den helt enkelt. Skiva därför upp levern i skivor för snabbare tillagning.

Servera den smörstekta gåslevern till en klassisk oxfilé med potatisgratäng och rödvinssås.
Citera
2007-01-04, 12:10
Medlem
Siden-Carlssons avatar
personligen tycker jag gåsleverpatén är godare, den man köper i burk. serveras med knaperstekt bacon, kvittenmarmelad och något gott hårdbröd till.
Citera
2007-01-05, 03:47
Medlem
Golonkas avatar
Stek upp franskbrödskivor av toaststorlek tills de är gyllenbruna. Tag av eventuella hinnor och talgrester från levern, bryn upp smör med lite finstrimlad parmaskinka, skinkstrimlorna lyfter du så klart ur när de fått fin färg och blivit lite krispiga. Vänd gåslevern lite försiktigt i saltat och vitpepprat vetemjöl och stek den i smöret som fått smak av parmarskinkan. När gåslevern känns färdig (den skall inte vara helt genomstekt, men inte blodig heller. Lite mer än medium) lägger man i finstrimlad blekselleri, schalottenlök, fänkål och morot som får ett ytterst hastigt fräs. Tag upp grönsakerna. Skiva upp gåslevern i snygga skivor och lägg dem på brödet. Grönsakerna+skinkfräset+lite ruccolasallad ovanpå levern. Stek ur pannan med lite sött vitt dessertvin av bättre kvalité och häll ett par matskedar över toasten innan du serverar upp. Till anrättningen kan man antingen dricka en kall sauternes, en kall och inte allt för söt tokajer eller ett glas röd bourgogne av bättre sort.

Det knullar i munnen, jag lovar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in