Citat:
Ursprungligen postat av holysunken
Deffa är byggarnas namn på banta sånär på med ett undantag. Skillnaden är att bantar du så bryr du dig inte om du förlorar fett eller muskler bara du går ner i vikt. Deffar ud så vill du gå ner maximalt i fett utan att förlora muskler.
Ett av de mest omdiskutterade.. =) Tänkte dra lite info av egen erfarenhet...
Jag har tränat på gym i ca 4 år seriöst.. med 4-6 träningspass i veckan. olika program, dieter osv.
Förra våren hade jag byggt upp en del massa över vintern och tänkte deffa ner mig till sommaren, så jag gjorde som många andra, drog ner kaloriintaget, började med morgonpromenader (3-4 / vecka) på ca. 90min och 1-2 spinningpass i veckan, gymträningen ändrade jag lite och körde med högt antal reps och lättare vikter. Morgonpromenader på nästan tom mage, kastade in lite omega-3 fett och 2-3 råa äggvitor.
Positivt resultat:
Jag gick ner 7-8 kilo på 2 månader ungefär, det är ju rimligt, ca 1kg / vecka, snabbare ska man inte gå ned av hälsoskäl.
Negativt resultat
En del muskelmassa försvann, styrkan for åt fanders..
-----------------------------------------------------------
I höstas började äta upp mig lite och styrketräna hårt igen och jag har några kilo extra muskelmassa än i fjol samma tid, med det tog mig 3-4 månader att komma upp i samma styrkemässiga form som året innan.
Jag är 190cm lång och vägen i dagsläget 96kg med ca.12-14% kroppsfett
Mitt mål till denna sommar är att komma till ca. 5-8% fett och undvika att förlora allt för mycke muskler, för att göra detta så ska jag göra som några av min polare testat med helt otroliga resultat. Me den s.k. skaldeman dieten, "ät dig smal"
Jag har 3 personer i min närmaste omgivning som gjort detta med otroliga resultat, lägger du till träning till detta så rinner fettet av dig. Tänker inte gå in på hur det fungerar närmare, men läs själv på
www.skaldeman.se
Mycket fett och proteiner men 0% socker (kolhydrater)
En av mina polare som jag styrketränar med just nu kör detta och tränar hård styrketräning, Han blir starkare varje vecka, vikten bibeålls men midjan och kroppsfettet försvinner..
Så hittills ser det bra ut!
Jag hoppas jag kan få samma resultat och jag kommer att uppdatera er här om hur det går! i mitten/slutet av mars startar jag fettdieten! =)
Vi hörs!