2007-01-01, 13:14
Medlem
osiss avatar
Insåg just att jag inte är säker på hur man räknar ut vilket resistansvärde man behöver på motsåndet till en LED. Jag har ett program på datorn för detta men jag och programmet har olika åsikter. Jag har haft en blå LED kopplad till 4st AA batterier sen i tisdags (lyser än). Till spänningen 5,2V kopplade jag ett 180ohms motstånd och det har funkat bra. Nu kollade jag med programmet och det säger att jag bara kommer att få 5mA genom dioden med denna koppling. Det är en blå LED på 3,2V 30mA. Kan någon vänlig varelse reda ut mina problem en gång för alla?
Citera
2007-01-01, 14:50
Medlem
hesons avatar
Oj det här var länge sedan, hoppas det blir rätt.
4*1,5=6volt.
6-3,2=2,8v att bränna bort i motståndet.
U/I=R så 2,8/0,03=93.33ohm
Så runt 90-100 ohm blir nog lagom.
Citera
2007-01-01, 22:31
Medlem
osiss avatar
Det kan nog stämma ja. Dock använder jag mig av laddningsbara AA batterier och dom brukar bara ge 1,3V (märkta 1,2V). Supertack hur som helst! Nu vet jag
Citera
2007-01-01, 23:28
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osis
Det kan nog stämma ja. Dock använder jag mig av laddningsbara AA batterier och dom brukar bara ge 1,3V (märkta 1,2V). Supertack hur som helst! Nu vet jag
Om du använder batterier är det väl bättre att sikta på så låg strömförbrukning som möjligt = så stort motstånd som möjligt. Om ljusstyrkan är ok vid 180 ohm så finns det väl ingen anledning att öka strömuttaget ur batteriet... En tanke bara
Citera
2007-01-02, 00:22
Medlem
osiss avatar
mjoo men det var mest på skoj som jag satte ihop det. Min nya blåa 10mm LED behövde testas
Kan nog bli nån i bilen eller i datorn, vad vet jag. Och då givetvis inte batteridrift.

Min blåa 10mm är aningen lurig. Jag hade bara 3,3V kvar i batterierna nyss + ett 180ohms motstånd och ändå lyser den klart. Var som sagt i tisdags morse jag kopplade in den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in